שתי הנשים שנפצעו בפיגוע הדקירה אתמול (יום רביעי) בבאר שבע נמצאות במצב בינוני ויציב, ומאושפזות במחלקה לכירורגית לב-חזה בבית החולים סורוקה בעיר. בית החולים מסר כי במהלך הערב אתמול טיפלו צוותים רפואיים וצוותים מהשירות הסוציאלי בכמה נפגעי חרדה שהיו באזור הפיגוע.
בינתיים, ועל פי הוראת המפכ"ל, כלי הנשק של האקדחים שנטרלו את המחבל נבדקו במהלך הלילה במעבדה הבליסטית בירושלים - והבוקר הם יושבו לבעליהם. אתמול התעמת אחד האזרחים, תושב מועצת הר חברון, עם השוטרים שהחרימו את נשקו בתחנת המשטרה - ואחד מהם בתגובה איים עליו שיעוכב. הסרטון עורר ביקורת רבה, וכשהובא לידיעת המפכ"ל יעקב שבתאי הוא הנחה לפתוח את המעבדה בלילה כדי לבדוק את האקדחים במהירות ולהשיבם חזרה.


6 צפייה בגלריה
ארבעת הנרצחים בפיגוע, מימין לשמאל: לורה יצחק ודוריס יחבס (למעלה), הרב משה קרביצקי ומנחם יחזקאל (למטה)
ארבעת הנרצחים בפיגוע, מימין לשמאל: לורה יצחק ודוריס יחבס (למעלה), הרב משה קרביצקי ומנחם יחזקאל (למטה)
ארבעת הנרצחים בפיגוע, מימין לשמאל: לורה יצחק ודוריס יחבס (למעלה), הרב משה קרביצקי ומנחם יחזקאל (למטה)
(צילום: הרצל יוסף)
6 צפייה בגלריה
מסלול המחבל בבאר שבע
מסלול המחבל בבאר שבע
מסלול המחבל בבאר שבע
(המפה באדיבות המרכז למיפוי ישראל)
6 צפייה בגלריה
תיעוד רגעי נטרול המחבל
תיעוד רגעי נטרול המחבל
נטרול המחבל

הילה נדקרה - והצליחה להימלט לרכב בעלה

אחת הנשים שנפצעו בפיגוע בבאר שבע, הילה אביסרור, הגיעה למתחם הקניות בעיר ביום הולדתה ה-43. היא רצתה לפנק את עצמה בקניית בגדים. אביסרור ראתה את המחבל דוקר את האישה הנוספת שנפצעה והחלה במנוסה. המחבל הבחין בה, הצליח לדקור גם אותה, אלא שהיא הצליחה להימלט ולהיכנס לרכבו של בן זוגה. עמית אביסרור, בנה, אמר הבוקר באולפן ynet כי "מצבה יותר טוב ממה שהיה אתמול".
ילדיה חיכו לה אתמול בביתה לאחר שארגנו לה מסיבת הפתעה. עמית עדכן כי שוחח עם אמו הבוקר. "יש רגעים שאפשר לדבר איתה, בלילה נתנו לה לישון ולנוח, אבל בבוקר דיברנו איתה, בעיקר אבא שלי", אמר, "היא זוכרת את הרוב, היו גם קטעים שאבא שלי גם אמר, ניתוקים במהלך חלק מהמקרה. היא זוכרת את הרוב, כרגע היא בעיקר עייפה. היא מנסה לנוח".

בנה תיאר את הרגעים הדרמטיים שבהם הגיעה המחבל לאמו ודקר אותה בגבה: "היא נדקרה בכניסה לחנות. אבא שלי היה ברכב, אני לא יודע איך אחרי שתי דקירות הצליחה פשוט לרוץ לרכב. היא אמרה לאבא שלי פשוט לנסוע. היא העדיפה להתרחק משם. אחרי כמה זמן אבא הוריד את החולצה וחסם לה את הדם, עד שמד"א הגיעו".
לדבריו, אחת הדקירות חדרה לריאת אמו. "היה נדמה שהמצב קשה יותר. התחושה של הבוקר הייתה הקלה. שאתה יודע שהמצב השתפר, ושאתה יודע שהמצב נמצב במצב יחסית טוב", אמר, "אתה מרגיש סוג של נחת, אתה אומר תודה לאל הכל בסדר. המצב טיפה פחות גרוע ממה שאתה חשבת".
בפיגוע הדקירה, הקשה ביותר זה חמש שנים, נרצחו ארבעה בני אדם: דוריס יחבס, בת 49 ממושב גילת הסמוך לאופקים שנרצחה בחנות בגדים, ושלושה תושבי באר שבע - הרב משה קרביצקי, שנדרס בפיגוע כשרכב על אופניו, לורה יצחק (43) שנרצחה בתחנת הדלק, ומנחם יחזקאל מנוחין (67) שנדקר למוות בכיכר.
המחבל, מוחמד אבו אלקיעאן, דקר את מנחם יחזקאל מנוחין עשרות פעמים בכיכר, זמן קצר לפני ששני אזרחים ירו בו למוות. מנוחין הותיר אחריו ארבעה אחים. "הוא מעולם לא הציק לאף אחד. הוא פשוט הלך לטייל", סיפר אחיינו נתי כהן. "זו מכה קשה, טרגדיה נוראית".

בנותיה של לורה עודכנו על מותה: "היה קשה מאוד לבשר להן, אנחנו חזקים"

לורה יצחק מבאר שבע, אם לשלוש בנות (בנות 14, 12 ו-6), עבדה בסוכנות רכב סמוך למתחם הקניות ונרצחה על ידי המחבל בתחנת הדלק. יצחק הייתה אמורה לפגוש בבעלה טל ולאסוף אותו לסידורים כשהמחבל הבחין בה בתחנת הדלק - התנפל עליה מאחור ודקר אותה פעם אחר פעם. למרות זאת, היא המשיכה להילחם על חייה.
צביקה יצחק, גיסה של לורה, שיתף בבכי בתחושותיו בבוקר שאחרי: "זו אבידה גדולה, גדולה מאוד. קשה לדבר עליה בלשון עבר, לורה הייתה אישה, אשת חיל. אמא, אחות, חברה, רק לתאר אותה במובן הכי טוב שיש, קשה מאוד לדבר".

בריאיון לאולפן ynet ציין כי כבר אתמול עדכנה המשפחה את שלוש בנותיה של לורה יצחק, בגילי 6 עד 14, על דבר מותה. "היה קשה מאוד לבשר להן, אבל אנחנו חזקים. אנחנו רוצים שיידעו מי היא הייתה. חשוב לנו להנציח אותה. היא הייתה אישה מדהימה, תמיד עם החיוך המקסים, מאוזן לאוזן", אמר. "בכל העיר מכירים אותנו, מכירים אותה, מכירים את אחי, אנחנו נולדנו פה, גדלנו פה, זה לא קל".
גיסה אמר כי לא צפה בסרטונים שפורסמו מזירת האירוע: "אמרו לי שהיא נלחמה כמו לביאה. כמו בכל החיים. הם היו אמורים להיכנס לבית חדש עוד חמישה חודשים. הם חיכו לזה, ציפו לזה כל כך". הוא העביר ביקורת על זמן התגובה של כוחות החירום: "לקח להם הרבה זמן, המון זמן. אני הספקתי להגיע מהעבודה שלי לזירה ברגע שאחי דיבר איתי – לקח לי עשר דקות, רבע שעה, וכשהגעתי ראיתי את האמבולנס יוצא. אני לא מבין, לא מבין למה כל כך הרבה זמן".

6 צפייה בגלריה
הרכב של המחבל
הרכב של המחבל
הרכב של המחבל בזירת הרצח
(צילום: חיים הורנשטיין)

הרב משה שניהל בית תמחוי נחקק בלב התושבים: "מתקשרים בלי סוף"

הרב משה קרביצקי, נשוי ואב לארבעה ילדים בני 10 עד 22, הוא חבר בקהילת חב"ד בבאר שבע. במשך כעשר שנים פעל כאחד משליחי התנועה בעיר וניהל את בית הכנסת בשכונת נחל בקע ואת בית התמחוי בשכונה מטעם עמותת "כולל חב"ד", שבו סעדו מדי יום קשישים רבים ונזקקים. בעבר הוא היה שליח חב"ד בקישינב שבמולדובה ואז חזר לארץ, לבאר שבע.
מנהל בית חד"ד המרכזי בעיר, זלמן גורליק, עבד יחד עם הרב משה קרביצקי במשך שנים. "כל התושבים זוכרים אותו, הם מתקשרים בלי סוף. הרב הצטרף אלינו לפעילות בבית חב"ד לפני כ-15 שנה", סיפר. לדבריו, "הוא למד בישיבת חב"ד בקישינב, ועלה לארץ, היה חדור שליחות ונתינה".
6 צפייה בגלריה
משה קרביצקי
משה קרביצקי
"חדור שליחות ונתינה". הרב משה קרביצקי
(באדיבות כולל חב"ד)
הוא פעל בעיקר בשכונת נחל בקע: "עשר שנים הוא היה שם, יום-יום, עד שבת חג. בשכונה הפעלנו גם בית תמחוי שהוא ניהל אותו. היה נוסע כל יום באיזה הסדר שלנו עם הצבא, אוסף את האוכל בצהריים ומחלק אותו לקשישים. הייתה לו התמסרות בלי רגילה, אני חושב שביום כזה שצריכים כל אחד לקחת עוד איזה החלטה טובה, להוסיף באחדות בנתינה בפרגון, באכפתיות הדדית".
בעלה של דוריס יחבס, איש שב"ס, הגיע לזירת הפיגוע אחרי שעובר אורח התקשר אליו - ואז גילה שרעייתו נרצחה. אחיינה, ישראל אוזן, הוא פראמדיק מד"א - שהוקפץ לטפל בפצועים בזירה. "תוך כדי הטיפול אני מזהה שזו דודתי, אחות של אמא שלי", סיפר. "היא הייתה ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותה. הייתי מזועזע אבל הייתי חייב להמשיך לתפקד ולטפל בדוד שלי שהגיע למקום". יחבס הותירה אחריה הורים, אחים ואחיות, בעל ושלושה ילדים.
מסע ההרג של המחבל, שנמשך שמונה דקות, החל בדריסת הרב קרביצקי, המשיך ברצח יצחק בתחנת הדלק וברצח יחבס בחנות הבגדים, והסתיים ברצח מנוחין בכיכר - שבה בסופו של דבר שני אזרחים ירו בו למוות.
6 צפייה בגלריה
המאפיה בה עבד המחבל
המאפיה בה עבד המחבל
שניים מאחיו נעצרו. המאפיה שבה עבד המחבל
(צילום: עידו ארז)
בעקבות מסע הרציחות חסמו מפגינים את אחד מצירי התנועה הראשיים בבאר שבע - אליהו נאוי, בעבר דרך חברון - בצומת של מרכז הקניות שבו אירע הפיגוע. בעקבות הביקורת, בכיר במשטרה אמר ל-ynet כי לא היו התראות כלשהן משירות הביטחון לגבי המחבל. לדבריו, "המשטרה קטנה לעומת האתגרים שניצבים בפניה, ואנחנו מצביעים על זה כבר תקופה ארוכה".
המשטרה עצרה אמש שניים מאחיו של המחבל, שלפי החשד ראו אותו יוצא מהבית עם הסכין שעמה רצח שלושה מהקורבנות. במשטרה עדיין מעריכים עם זאת שהמחבל פעל לבד, ונבדקת האפשרות שהאחים ידעו שיבצע פיגוע. בינתיים, חמולת אבו אלקיעאן, שממנה הגיע המחבל, גינתה בתוקף את הפיגוע, וכך גם היישוב חורה שבו התגורר. מכריו של המחבל סיפרו שאתמול הוא עבד כרגיל במאפייה של קרובי משפחתו, והופתעו מכך שבחר לבצע פיגוע.