אחרי שנעצרה למשך שעה אחרי שהקלפיות מהצפון ומהדרום לא הגיעו לכפר המכביה, ספירת הקלפיות בליכוד התחדשה בצהריים (יום חמישי). כבר כעת - עם תום ספירת כ-80% מהקולות - ניתן להצביע על כמה מגמות ברורות שהתרחשו במפלגה. ככל הנראה, את צמרת הליכוד כבשו נאמניו הבולטים של ראש התנועה בנימין נתניהו - ובראשם יריב לוין, שנמצא במקום הראשון, ואלי כהן שבמקום השני. בנוסף התברגו בצמרת יואב גלנט, אמיר אוחנה, דודי אמסלם, ויואב קיש.
באופן כללי, לאורך כל הרשימה ניתן לראות חברי כנסת שמזוהים עם נתניהו וגיבו אותו לאורך הקדנציה האחרונה בווליום גבוה. כך למשל, שלמה קרעי שהיה במקום ה-25, נבחר ככל הנראה לחלק העליון של העשירייה השנייה או התחתון של העשירייה הראשונה. למעשה, על מקומות 8, 9 ו-10 מתנהל קרב צמוד בין מירי רגב, אבי דיכטר, שלמה קרעי, מיקי זוהר וישראל כץ - אך לרגב בכל מקרה מובטח המקום העשירי לפחות, שם חייבת להיות מוצבת אישה.
על אף שנתניהו יכול להיות מרוצה מכך שנאמניו מרכיבים את צמרת הרשימה ושזורים בה לכל אורכה, הוא עשוי להיות מוטרד מכך שלא מדובר ב"רשימה הממלכתית" שקיוו בליכוד שתיקח מנדטים מהימין הרך.
7 צפייה בגלריה
צמרת הליכוד המסתמנת
צמרת הליכוד המסתמנת
צמרת הליכוד המסתמנת
(צילום: אבי מועלם, קובי קואנקס, הדר יואביאן, שאול גולן, דנה קופל)
מנגד, חברי הכנסת "הממלכתיים" יותר נדחקו אחורה משמעותית - וחלקם עוד עלולים לסיים במקומות לא-ריאליים לכנסת. בין היתר מדובר על גילה גמליאל, צחי הנגבי ויולי אדלשטיין - שהתכוון להתמודד נגד נתניהו, התחרט, ושילם מחיר כבד. אדלשטיין, נזכיר, נבחר במקום הראשון בפריימריז האחרונים. יש לציין כי גם מקום לא-ריאלי על הנייר עשוי להתברר כריאלי מאוד, שכן אם הליכוד ירכיב את הממשלה - ייתכן שרבים יוכלו להיכנס לכנסת בהתאם לחוק הנורבגי, שלפיו שר יכול להתפטר מהכנסת ולהכניס אליה את המועמד הבא בתור ברשימה.
בקרב בין הטוענים לכתר ביום שאחרי נתניהו, ניר ברקת וישראל כץ, נראה כי ראש העיר ירושלים לשעבר ניצח - וכרגע הוא זוכה למספר קולות גבוה יותר משל שר האוצר לשעבר. בין השניים התנהל מאבק יצרי ביום הפריימריז, ובין אנשיהם נרשמו חילופי מהלומות פוליטיים לאורך כל היום - כשכל צד טוען להפצת פייק ניוז ושקרים מהצד השני. ברקת אף טען כי הוכנס ל"רשימות חיסול", שלדבריו יפגעו לא רק בו - אלא גם בליכוד.
דבר נוסף שמצביע על התמיכה בנתניהו היא העובדה שהשריונים שביקש במקומו 14, 16, 28, 37 ו-43 אושרו. לפני הפריימריז דיברו בליכוד על רצון להציג "רשימה ממלכתית" שתעביר שניים-שלושה מנדטים מה"ימין הרך" ותסייע בהשגת המנדט ה-61, אך לפי שעה נראה כי מתנגדיו של נתניהו יתקשו למצוא בצמרת הליכוד אדם שלא מזוהה עמו.

7 צפייה בגלריה
יריב לוין, אלי כהן צחי הנגבי, גילה גמליאל
יריב לוין, אלי כהן צחי הנגבי, גילה גמליאל
אלה שעולים - ואלה שיורדים. יריב לוין, אלי כהן צחי הנגבי, גילה גמליאל
(צילום: קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי, יריב כץ)
7 צפייה בגלריה
שלמה קרעי בריאיון באולפן
שלמה קרעי בריאיון באולפן
מהמקום ה-25 לצמרת? קרעי
(צילום: משה מזרחי)
הפתעה אחת נרשמה דווקא בקרב המחוזות: שי גלילי, אחד ממבקריו הבולטים של נתניהו, נמצא בקרב צמוד על משבצת מחוז מישור החוף (מקום 29 ברשימה הארצית). עם זאת, אחרי שעות ארוכות שבהן הוביל בפער ניכר על אליהו דלל, עקף אותו יריבו.
לפני הפריימריז דיברו רבות על ה"דילים" בין המתמודדים: כל מתמודד שמחזיק בקבוצה גדולה של מתפקדים יכול להציע למתמודד אחר שיכניס אותו ל"רשימה" שאליה יצביעו, ובתמורה המתמודד השני יכניס אותו לרשימה דומה מטעמו. עם תום ההצבעה העריכו בליכוד כי אותם דילים התרסקו, אך התוצאות המסתמנות מעידות שלא כך: החמישייה הראשונה אמנם זוכה לאהדה ציבורית, אך כל חברי הכנסת שמופיעים בה הופיעו בדילים. מי שקיבל את אהדת המתפקדים החופשיים אבל לא הופיע באותם "דילים" הגיע רק לאמצע העשירייה, ניר ברקת. מנגד, אלה ש"כיכבו" בדילים אך חלשים באהדה הציבורית - כמו ישראל כץ וחיים כץ (התעשייה האווירית), למשל - התברגו גם הם בעשירייה או סמוך אליה.
נקודה נוספת שמסתמנת היא שהנשים הן מיעוט: מירי רגב אמנם הגיעה לעשירייה הראשונה, אך מלבדה אין הרבה נשים שמככבות ברשימה. עם זאת, יש בליכוד הבטחת ייצוג לנשים, כך שחלקן יתברגו גבוה יותר ברשימה לעומת כמות הקולות שקיבלו.
7 צפייה בגלריה
הפריימריז לליכוד בתל אביב
הפריימריז לליכוד בתל אביב
הפריימריז בליכוד בתל אביב
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
סופרים קולות בפריימריז
סופרים קולות בפריימריז
ספירת הקולות
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
סופרים קולות בפריימריז
סופרים קולות בפריימריז
(צילום: מוטי קמחי)
הפנים החדשות המסתמנות בכנסת לפי שעה הן של איש התקשורת תומך נתניהו בועז ביסמוט ועו"ד טלי גוטליב, שמובילה במאבק על משבצת "האישה החדשה", המקום ה-25. לפי התוצאות כרגע, למקום גבוה יחסית ברשימה יגיע דני דנון, שגריר ישראל לשעבר באו"ם שהפעם האחרונה שבה כיהן כחבר כנסת וכשר הייתה לפני שבע שנים. כמו כן, נכון לעכשיו, חברי הכנסת שנדחקו לאחור ונמצאים במקום לא-ריאלי ברשימה הם גילה גמליאל, צחי הנגבי, קרן ברק ואורלי לוי-אבקסיס. בד בבד, התמונה עשויה להשתנות באופן קיצוני עם התקדמות ספירת הקולות, וחשוב לציין שקלפיות רבות עדיין לא נספרו.
חרף האכזבה, הנגבי כתב בטוויטר כי "הרשימה המסתמנת כעת לאחר ספירת כשליש מקולות המצביעים היא בשורה מצוינת לתנועה שלנו. חברי התנועה השכילו לבחור באנשים ונשים ותיקים וחדשים שמייצגים בכישרון את ערכי הימין, ושניהלו באומץ ובהצלחה מאבקים ציבוריים עזים בכנסת ומחוצה לה".
גוטליב מסרה באולפן ynet כי אין לה כל קרבה לנתניהו ("הלוואי שהייתה לי קרבה למדינאי הפנומן הזה"), אך ייחסה לו את הצלחתה בתקשורת, מכיוון שלדבריה "הוא הבין את ההכרח בגיוון תקשורתי". היא הודתה למתפקדי הליכוד שבחרו בה, ואמרה שהפריימריז היו "דמוקרטיה במלוא תפארתה".
מגמה מעניינת נוספת היא נוכחות אנשי האולפנים ברשימה: מלבד ביסמוט וגוטליב, מועמדים נוספים שצמחו באולפני החדשות הם גלית דיסטל-אטבריאן וארז תדמור - שעם תחילת הספירה נראה שזכה לתוצאה נאה, אך בהמשך נדחק אחורה. למעשה, אחרי שנים שלעגו למפלגת העבודה על נוכחות גדולה של אנשי תקשורת בה, נראה כי גם בליכוד ישנה מגמה דומה.

ומה קורה במחוזות?

במחוזות שיעור הקולות שנספרו גבוה משמעותית, ושם כבר אפשר לזהות מגמות ברורות. אליהו רביבו בדרך לניצחון בפער גדול במחוז שפלה, שיציב אותו במקום ה-19 ברשימה, לליאור לסרי יתרון ברור על יתר המתמודדים בגליל והעמקים (מקום 21) וחנוך מילביצקי מוביל בפער משמעותי על שני המתמודדים הנוספים במחוז דן (מקום 26).
אריאל קלנר מוביל במרוץ במחוז חיפה (מקום 34) ועמית הלוי מוביל בבטחה במחוז ירושלים (מקום 36). לאבי פוקס יתרון משמעותי בקרב על המקום המוקדש למועצות האזוריות, המקום ה-41. קרב צמוד יחסית מתחולל בין אביחי בוארון לגרשון מסיקה, שני המתמודדים היחידים ביש"ע (מקום 42), כשלבוארון יתרון. אמנם חלק מהמקומות האלה נחשבים כיום ללא-ריאליים, אבל אם הליכוד ירכיב את הממשלה צפויים להיכנס גם חברי כנסת נורבגיים רבים, ולכן המאבק הגדול.
7 צפייה בגלריה
הפריימריז לליכוד בתל אביב
הפריימריז לליכוד בתל אביב
נתניהו מצביע בתל אביב. נאמניו הבולטים כבשו את הצמרת
(צילום: AFP)
שלום דנינו בדרך לניצחון במחוז נגב על ליאור קצב (אחיו של הנשיא לשעבר משה קצב) ולמקום ה-22, אליהו דלל כאמור מוביל במישור החוף (29). במחוז תל אביב (38), שם נפסל ברגע האחרון דודו לניאדו שהורשע בפריצה ובתקיפת אישה, מוליך אושר שקלים על דור חרל"פ. לניאדו, אגב, זכה לפי הנתונים לכמה עשרות קולות בודדים, על אף שכאמור לא התמודד.
אחוז ההצבעה עמד על 58%, בדיוק כמו ב-2019, ובסך הכול הצביעו בפריימריז 79,735 מתפקדים. בשטח הליכודי טענו עם ספירת הקולות כי מסתמן שמועמדים חדשים נסקו לצמרת הרשימה, וה"דילים", שאותם נתניהו רצה לפרק, "התפרקו לרסיסים", כלשונם. נציין כי העובדה שלעיתים הקרב צמוד במיוחד, וכמה מאות קולות בודדים מפרידים בין החמישייה הראשונה למקומות הנמוכים יותר בעשירייה הראשונה, מקשה לחזות מראש איך תיראה הרשימה.
רבבות מתפקדי הליכוד נדרשו להצביע ל-13 מועמדים. 12 ברשימה הארצית, ומועמד נוסף כנציג המחוז שאליו הם משתייכים. 70 מועמדים נרשמו בסך הכל להתמודדות ברשימה הארצית ו-40 מועמדים נוספים נרשמו להתמודדות במסגרת משבצות המחוזות - ועיקר הקרבות מתנהלים כצפוי בצמרת ובתחתית. הקרב על החמישייה הראשונה מתנהל בין המועמדים הוותיקים והבכירים בליכוד, שהתמקמו בה בהתמודדות הקודמת - ובין מי שנחשבים מועמדים מתחזקים.
בליכוד נרשמה אכזבה מסוימת לאורך היום מכך שלמרות "החגיגה הדמוקרטית", ריבוי המועמדים והאווירה החיובית, לא נהרו המתפקדים בהמוניהם לקלפיות - מה שעורר חשש שמידת הלהט הדרושה למערכה החשובה יותר, על הכנסת והממשלה, עוד לא בשיאה.
פורסם לראשונה: 09:02, 11.08.22