1 צפייה בגלריה
הזירה באבו סנאן
הזירה באבו סנאן
זירת הרצח באבו סנאן, אתמול
(צילום: שרון צור)
הרצח אמש (שלישי) של גאזי סעב, מועמד לראשות מועצת אבו סנאן, לא היה חריג. ביום שני נרצח מנכ"ל עיריית טירה ד"ר עבד אלרחמן קשוע; בערב שבת נרצח באכזריות אחיינו של ראש מועצת טובא זנגרייה; בחודש האחרון נרצח עוזר ראש מועצת פוריידיס; לפני כמה חודשים נרצח המאבטח של ראש עיריית טייבה, ויש עוד איומים יומיומיים על ראשי מועצות, דבר המוביל להצמדת מאבטח אישי לחלקם. מקרים רבים אחרים של פגיעה במשרתי ציבור בשלטון המקומי בחברה הערבית ופגיעה במועמדים לבחירות המקומיות מוכיחים שיש כאן שיטה, יעד ומטרה. ויש ממשלה שנותנת לזה לקרות, ואף משתמשת בזה נגד הציבור הערבי.
השיטה היא הפחדה. ארגוני הפשיעה זורעים פחד ומייצרים כאוס, כדי שמשרת או נבחר הציבור ירגיש שיש איום ממשי על חייו וחיי משפחתו. היעדים הם נבחרי ומשרתי הציבור בשלטון המקומי הערבי. לכל אחד מהם יש משפחה, יש שאיפות ורקורד עשייה. הם גם יושבים במוקדי קבלת ההחלטות ברמה המקומית. הם מחליטים על הוצאת ההיתר וגם על הוצאת צו הריסה למבנים, הם מכריעים בסוגיות גורליות עבור התושבים ועבור הרשות המקומית, על מכרזי פיתוח ותשתיות ועל לא מעט תקציבים. לכל משרת ציבור שחש מאוים יש שלוש אופציות: להתנגד ולקחת סיכון ממשי לחייו, לעזוב את התפקיד או לשתף פעולה.
המטרה של הפחדת אנשי ונשות ציבור היא פגיעה בשלטון המקומי. ארגון הפשע יודע שברגע שהכאוס ישלוט והפחד יניע את משרת הציבור, הארגון יכול לנתב כל החלטה לצרכיו ולאינטרס שלו, ולא לאינטרס הציבורי. התושב הערבי הולך לקלפי להצביע, עושה את הבחירה הדמוקרטית, אבל אז מגיע מישהו, נוטל ממנו את הבחירה הזו, ומסיט את השלטון מהצרכים הציבוריים.
ניסיונות ההפחדה האלה מעולם לא היו בעוצמות גבוהות כל כך. ארגוני הפשיעה מאוד מחושבים. זה מתחיל בדרך כלל בבדיקת היתכנות, במינונים קטנים, כדי לבדוק את ההשלכות. לא סתם בשנים האחרונות עשרות כתבי אישום הוגשו ברשויות מקומיות יהודיות ובמשרדי ממשלה וגופי סמך. הפשיעה תנסה להשתחל לכל מקום, עד שתיתפס. ברשויות הערביות מצאו ארגוני הפשיעה מרחב נוח לפעולה. לא כי משרתי הציבור מיהרו לשתף פעולה, אלא כי מצאו שהמשטרה נפקדת.
בממשלה מבינים היטב את הבעיה, ויודעים מהו הפתרון - להרתיע את העבריינים ולמנוע כל פגיעה בשלטון. אבל אין להם עניין בשמירה על הדמוקרטיה בחברה הערבית.
אמיר בשאראתעו"ד אמיר בשאראתבאדיבות האוניברסיטה העברית
חשוב לדייק באבחון הבעיה: לא מדובר בהשתלטות גורפת של גורמי פשיעה על הרשויות המקומיות הערביות. אפילו המשטרה והמשרד לביטחון הפנים בממשלה האחרונה לא הצליחו לעמוד על יותר מרשויות בודדות שנבדק כלפיהן חשד כזה. רוב מוחלט של אנשי הציבור עומדים כחומה בצורה נגד הפגיעה בדמוקרטיה המקומית - וזו הסיבה שמספר הפגיעות באנשי הציבור עולה.
רק אם המשטרה תעשה את עבודתה כמו שצריך, אפשר יהיה לעצור את המתקפה על הדמוקרטיה. בשביל זה צריך ממשלה שדמוקרטיה היא חלק מקוויה הכלליים, מהתבטאות וממעשי החברים בה. ממשלות ישראל לאורך השנים פעלו במכוון כדי להעלים עין ולא לטפל בפשיעה האלימה בחברה הערבית, ויצרו מפלצות שפוגעות מדי יום בשלטון המקומי, בזכות הבחירה ובמרחב הציבורי.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il
פורסם לראשונה: 00:00, 23.08.23