4 צפייה בגלריה
"האוצר בעצם מציע לנו שחיקה אדירה בשכר". סמוטריץ' וארז
"האוצר בעצם מציע לנו שחיקה אדירה בשכר". סמוטריץ' וארז
"האוצר בעצם מציע לנו שחיקה אדירה בשכר". סמוטריץ' וארז
(צילום:קובי קואנקס, הדר יואביאן)
"שנת הלימודים בבתי הספר התיכוניים לא תיפתח. האוצר מציע לנו הצעות מבזות ומשפילות ומוביל את המורים לעוני. הם יתקשו לשלם משכנתה, חוגים לילדים ולממן אוכל במכולת", כך אמר אמש (שבת) בכעס יו"ר ארגון המורים, רן ארז, שפתח בקמפיין לוחמני נגד שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'.
"באנו לקראת האוצר ונסוגנו מהדרישה לתוספת של 3,000 שקלים למורה", אמר ארז אמש. "הודענו שנסתפק ב-2,000 שקלים, אבל באוצר מציעים לנו תוספת של 850 שקלים ברוטו בעוד שש שנים, ושעד אז נקבל כ-200 שקלים כל שנה. הם בעצם מציעים לנו שחיקה אדירה בשכר. מציעים שנחתום על הסכם להפחתת שכר למורים".
4 צפייה בגלריה
רן ארז יו"ר ארגון המורים טוען כי בצלאל סמוטריץ' הורס את החינוך הציבורי
רן ארז יו"ר ארגון המורים טוען כי בצלאל סמוטריץ' הורס את החינוך הציבורי
"סמוטריץ' מפקיר את החינוך בישראל". הקמפיין של ארגון המורים נגד שר האוצר
ארז האשים את שר האוצר בכך שהוא אינו מתאמץ לפתור את המשבר, משום שמדובר בתלמידי תיכון שיכולים להישאר בבית ללא השגחת הורים, ולא בילדי גנים ויסודי שהוריהם נאלצים להפסיד ימי עבודה כדי להישאר איתם בבית.
"הורים שיש להם כסף ישלחו את הילדים שלהם למורים פרטיים בזמן השביתה כדי שלא יפסידו חומר לימודי, וילדיהם של משפחות שאינן מסוגלות לממן שיעורים פרטיים יהיו חוטבי עצים ושואבי מים, והכול בשל התעקשות האוצר והפילוסופיה של סמוטריץ' להפרטה", אמר ארז.

בסוף השבוע יצא ארגון המורים בקמפיין ממוקד נגד סמוטריץ', והכוונה היא להחריף את פעולות המחאה נגדו. "סמוטריץ' פועל נגדנו, ואין לנו ברירה אלא לצאת למאבק חריף ולהשבתה", הסביר ארז. "סמוטריץ' הורס את מערכת החינוך הציבורית, פועל נגד המורים במשא ומתן, ודוחף אותנו להשבתת הלימודים ב-1 בספטמבר. נחריף את הקמפיין נגדו. רק התחלנו. נפרסם נגדו באוטובוסים ובגשרים". ארז אף קרא אמש לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתערב במשבר כדי לאפשר את פתיחת שנת הלימודים.
שר החינוך יואב קיש שוחח אף הוא עם ארז אמש. "אנחנו במאני-טיים, זה שבוע קריטי", אמר קיש. "כרגע אין הסכם, ואני לא יודע אם שנת הלימודים בתיכונים תיפתח. אנחנו מתכוונים לעשות מרתון עד שייצא עשן לבן. אני מלווה את השיחות ומקווה שהמורים יקבלו הצעה טובה. דיברתי גם עם בצלאל סמוטריץ' ואמרתי לו שחייבים לסכם, כדי לא לפגוע במורים, בתלמידים ובהורים".
4 צפייה בגלריה
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
"אנחנו במאני-טיים, זה שבוע קריטי". קיש בוועדת החינוך של הכנסת
(צילום: שלו שלום)
מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה: "שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מדבר בשם ההורים, המורים ובעיקר התלמידים. רן ארז מוזמן להיכנס ברצינות למו"מ ולהשיג תוצאות שיצעידו את החטיבות העליונות במערכת החינוך קדימה. משרד האוצר הוכיח, יותר מפעם אחת, שהוא יודע לייצר פתרונות ולהגיע להסכמות. כך היה מול ההסתדרות, משרד הביטחון וגופים נוספים וכך יהיה גם עתה, אם רק רן ארז ייכנס למו"מ".

ברביעי: ועידת החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות"

כשזה מגיע לחינוך, זה נוגע בכולנו. מערכת חינוך משגשגת מצמיחה מתוכה יזמים, מנהיגים, אנשי תרבות ורוח ובעיקר נערים ונערות ערכיים יותר ומשכילים יותר. אולם כשהחינוך נפגע, זה יוצר תגובת שרשרת מדאיגה שקשה מאוד לתקן.
מערכת החינוך הישראלית מתמודדת כיום עם שורה של אתגרים: מחסור מתמיד בצוותי הוראה, תקציבים מוגבלים שמקשים על שיפור התשתיות ואיכות הלמידה, פערים בין מרכז לפריפריה ועוד. לצד אלו, קיימים גם לא מעט הישגים לימודיים ופורצי דרך שמאחוריהם עומדים שורה של מורים ומורות, מנהלים ומנהלות מסורים, שרואים במקצוע החינוך שליחות של ממש.
כל אלו ועוד יעמדו בליבה של ועידת החינוך השנתית של קבוצת "ידיעות אחרונות". הוועידה, שתיערך ב-30 באוגוסט, תעלה לדיון את הנושאים הבוערים שעל סדר היום מתוך ניסיון להבין כיצד מובילים שינוי במערכת החינוך הישראלית.
בוועידה ייקחו חלק שר החינוך יואב קיש; מ"מ מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני; סמנכ"לית ומנהלת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, אינה זלצמן; מנכ''ל החברה למתנ"סים, טל בסכס; יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס; יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון; מנהלת אגף מו"פ, בתי"ס ניסויים ויוזמות במשרד החינוך, מירב זרביב; מנהלת אגף בכיר שירות פסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך, עינב לוק; ראש מינהל החינוך בעיריית ראשון לציון, אטי אדר; אלחנן פלהיימר, יו”ר התאחדות הסטונדטים והסטודנטיות הארצית; מנהלת אגף א' לחינוך הגיל הרך אורנה פז; ויסאל גנאים, חברה מייסדת בעמותת אלרואד; איריס וולף, מנהלת אגף בכיר, הכשרה וכניסה להוראה; שירלי רימון ברכה, ראש מינהל החינוך בעיריית תל אביב; ראש מרכז מנור מבית יוזמות המאה, ד"ר מיכל טביביאן מזרחי; צח סימון, יוצר וכותב הבלוג "אמאל'ה אני אבא", ועוד שורה של מרתקת של אנשי ונשות מקצוע.
פורסם לראשונה: 00:00, 27.08.23