המאבק של שב"כ בפשיעה הלאומנית עולה מדרגה: ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי בחטיבה לסיכול טרור יהודי בשב"כ מינו לאחרונה פרויקטור מיוחד שיעסוק בשיקום נוער שעלול להיגרר לפעילות טרור לאומנית.
החטיבה מקיימת שיחות עם רבנים וגורמים משפיעים בקרב נערים בהתיישבות ביהודה ושומרון, כדי לנסות ולהגיע איתם להסדרים במטרה להפסיק את פעילותם הלאומנית ולהרחיקם מהדרך שעלולה להביא אותם להסתבכות ואף למעצר. לאחרונה היו שני מקרים כאלה, בהם נציגי החטיבה לסיכול טרור יהודי בשב"כ יזמו בשיתוף רבנים בולטים מעין הסדר, שסייע לנערים לקצר את מעצרם המינהלי ולמצוא עבורם חלופה שיקומית.
2 צפייה בגלריה
yk13570660
yk13570660
(צילום: אלכס קולומויסקי)

לפני כמה חודשים קוצר מעצר מינהלי של צעיר קטין לאחר התערבות של ראש מועצת שומרון יוסי דגן ורב השומרון אליקים לבנון, בשיתוף ודחיפת שב"כ. לפני כמה ימים בוצע שוב מהלך דומה שיזמה החטיבה היהודית בשב"כ, שהמליצה על דעת ראש השב"כ רונן בר לשר הביטחון יואב גלנט לחתום על קיצור מעצרו המינהלי של צעיר יהודי. הצעיר נעצר לאחר ההתפרעויות האחרונות שהתרחשו לאחר הפיגוע בעלי, שבו נרצחו ארבעה ישראלים. על פי ההסדר, המכינה בעלי התחייבה כי הצעיר ילמד בישיבה מיד כשישתחרר ושהיא פורסת עליו את חסותה.
למרבה ההפתעה, יש מי שמתנגדים למהלך, שלטענתם הוא שיתוף פעולה עם שב"כ, ול-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי ישנם גורמים שפועלים נגד הניסיון של שב"כ להוציא נערים ממעגל האלימות ביו"ש. במהלך המגעים להוצאת אותו צעיר ממעצר מינהלי, הפעילו הגורמים הללו לחץ עליו ועל משפחתו שלא להסכים לתוכנית שיקום.
מנתוני מערכת הביטחון עולה כי בחודש יוני האחרון התרחשו 150 אירועי פשיעה לאומנית בשטחי יהודה ושומרון, אז החלו לעשות שימוש בכלי המעצרים המינהליים, והוצאו שמונה צווי מעצר לנערים. בחודש יולי חלה ירידה משמעותית בכמות אירועי הפשיעה הלאומנית, שעמדו על 89 אירועים. בחודש האחרון נרשמה ירידה משמעותית נוספת - והתרחשו 40 אירועי פשיעה לאומנית.
2 צפייה בגלריה
עמירם בן אוליאל
עמירם בן אוליאל
רוצח משפחת דוואבשה. מתנהל קמפיין לשחרורו
(צילום: יריב כץ)
כבר שנים שבין החטיבה לסיכול טרור יהודי ובין ארגונים שונים בימין מתנהל מאבק משמעותי, כשמטרתם של אותם ארגונים הוא להטיל דופי בשב"כ ובפעילותו. ממש בימים אלו מתנהל קמפיין לשחרורו של עמירם בן אוליאל, שהורשע ברצח בני משפחת דוואבשה. אותם גורמים מנסים לגייס רבנים לתמיכה בקמפיין ונגד השירות.
"שב"כ ימשיך לעשות שימוש במעצרים מינהליים ככל שידרש לכך, אל מול גורמים שבכוונתם לבצע פעילות טרור", מסביר גורם ביטחוני. "מדובר בכלי סיכול משמעותי, שבמקרים מסוימים אף מונע מהפעילים להיות מעורבים ברצח ובכך לסיים את חייהם במאסר עולם בכלא. ככל שיהיו גורמי השפעה כמו רבנים או אנשי חינוך שיהיו מוכנים לקחת חסות על אותם נערים, ובכך למנוע מהם להמשיך לפעול באלימות - שב"כ ימשיך ויקיים עימם שיח שיאפשר מציאת חלופות אחרות למעצר".
פורסם לראשונה: 00:00, 30.08.23