תיעוד מעוריף: זיקוקים שנורו בכפר, בזמן הגעת המתנחלים

במערכת הביטחון מודאגים מרצף אירועי הפשיעה הלאומנית שהתרחשו ביהודה ושומרון מאז הפיגוע שלשום (שלישי) ליד ההתנחלות עלי. מיד לאחר הפיגוע הקימו בצה"ל, במשטרה ובשב"כ חפ"ק מיוחד כדי למנוע התפרעויות של צעירים יהודים, אך למרות זאת כמה אירועי הצתה והשחתת רכוש התרחשו בכפרים תורמוס עיא ולובן א-שרקייה.
על אף נוכחות גדולה של כוחות הביטחון, אין עדיין עצורים החשודים בפרעות. במידה שהמשטרה לא תעצור חשודים, ייתכן שבמערכת הביטחון יעשו שימוש בהוצאת צווי מעצר מנהליים לכמה צעירים. החשש הגדול הוא שהאירועים האלימים יסלימו ויגבו חיי אדם בשני הצדדים, מה שיסלים עוד יותר את המצב המתוח ממילא. מאז הפיגוע בעלי התרחשו 20 אירועי פשיעה לאומנית ברחבי יהודה ושמרון.
6 צפייה בגלריה
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
הנזקים בכפר תורמוס עיא לאחר התפרעות המתנחלים
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
6 צפייה בגלריה
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
בניגוד לפרעות בחווארה לפני כארבעה חודשים, שאומנם היו קשים ומשמעותיים אך התרחשו בגזרה אחת, האירועים אתמול התפתחו בכמה גזרות, בהן בשומרון ובבנימין. זליגת האירועים מטרידה מאוד את מערכת הביטחון שמחזקת תפיסה של הפרדת טרור מאוכלוסייה. דובר צה"ל תא"ל דני הגרי אמר אמש כי "לא הבנו מודיעינית שהולך להיות אירוע כזה, וכשהוא שהתחיל הקפצנו כוחות רבים אבל לא הצלחנו לעצור בזמן כפי שרצינו. האירוע הזה מפריע לנו לשמור על הביטחון ולסכל טרור, ומגדיל את ההסתה".
האירועים האלימים גררו גינויים ברחבי העולם. סגן דובר משרד החוץ האמריקני, ודאנט פאטל, אמר כי "אנחנו מודאגים מהדיווחים על התקפות מצד מתנחלים קיצוניים נגד פלסטינים. אנחנו מגנים את המעשים האלימים האלה". גם שליח האו"ם למזרח התיכון תור וונדסלנד פרסם התייחסות למעשים: "אני מגנה בחריפות את מעשי האלימות שהיינו עדים להם מצד מתנחלים ישראלים נגד תושבים פלסטינים בכפרים סביב שכם ורמאללה, בעקבות פיגוע הירי אתמול, ומגנה כל פעולת טרור נגד אזרחים. ישראל, ככוח כובש, חייבת להבטיח שהאוכלוסייה האזרחית תהיה מוגנת מפני כל מעשי אלימות, ושהמבצעים יועמדו לדין". המסר של גורמי הביטחון לפלסטינים הוא להרגיע ולא לצאת לעימותים והפרות סדר סמוך ליישובים הישראליים, ולתת לכוחות הביטחון להגיע ולטפל באירועים.
נתניהו: "לא נקבל התפרעויות - לא ברמת הגולן ולא ביהודה ושומרון"
(צילום: איתי בית-און, לע״מ)

במערכת הביטחון רואים כאמור בחומרה את האירועים וטוענים כי המשכם מסיט את הכוחות מטיפול בטרור. בנוסף, גורם ביטחוני מסביר כי האירועים הללו גורמים לתסיסה באזור ומגדילים את החשש מפיגועי נקם של הפלסטינים. בצה"ל ובשב"כ ישנן התראות על פיגועי ירי ברחבי יהודה ושומרון, ולאחר תגבור הכוחות באוגדת איו"ש המטרה כעת היא לאבטח את הצירים ואת היישובים מחשש לפיגועי ירי לעבר מתיישבים.
אמש צה"ל תקף מהאוויר באמצעות מל"ט זיק רכב שבו חוליה של שלושה מחבלים שירתה לעבר מעבר ג'למה ליד ג'נין, במטרה לבצע פיגוע נקם שכזה. מדובר בחיסול הראשון מהאוויר ביהודה ושומרון זה כ-17 שנה. המחבלים חוסלו אחרי שיצאו מג'נין, פתחו באש לעבר מעבר ג'למה והיו בדרכם לפיגוע נוסף - ובמכונית שבה נסעו אותרו גם שלושה נשקים. צה"ל לקח את גופותיהם.
חיסול חוליית מחבלים במתקפה האווירית ליד ג'נין

6 צפייה בגלריה
מוחמד עוויס, סוהייב אלגול, ואשרף אלסעדי
מוחמד עוויס, סוהייב אלגול, ואשרף אלסעדי
המחבלים שחוסלו ליד ג'נין
במקביל, בצה"ל עדיין מגבשים מספר פעולות התקפיות אל מול צפון השומרון, בעיקר בג'נין ובשכם. אלא שארועי הפשיעה הלאומנית מייצרים גזרות נוספות לצה"ל ואף פוגע בלגיטימציה הבינלאומית שתצטרך ישראל במידה שיוחלט על מבצע רחב יותר בצפון השומרון.
עימותים התפתחו אתמול בין מתנחלים לפלסטינים בכפר עוריף שליד יצהר, שממנו יצאו המחבלים שביצעו את פיגוע הירי שבו נרצחו שלשום ארבעה בני אדם ליד עלי. לכיוון הכפר הגיעו כ-150 מתנחלים שהחלו להשליך אבנים על כ-50 פלסטינים - שהשיבו באבנים משלהם ובירי זיקוקים, כפי שעולה מתיעוד פלסטיני. שישה מתנחלים נפצעו מאבנים.
לפי הבירור מול תצפיות צה"ל, המתנחלים הציתו שריפת קוצים בסמוך לבית ספר הממוקם בפאתי הכפר. למקום הוזנקו שני צוותי יס"מ, שני צוותי מג"ב וכבאית. מוסטפה שחאדה, פרמדיק מעוריף, סיפר: "מאות מתנחלים תקפו את הכפר, וישנם עשרות נפגעים כתוצאה מיידוי אבנים ושאיפת גז. אני מטפל בפצועים. המתנחלים ניסו לשרוף כמה שיותר בתים. היה ניסיון הצתה גם בבית ספר, שלא צלח". הסהר האדום דיווח על קשיש פלסטיני שנפגע. במקביל, ליד העיירה בית פוריכ שבאזור שכם התפתחו עימותים בין 20 מתנחלים לכמה פלסטינים שהבעירו צמיג בוער. כבאית פלסטינית הוזעקה למקום.
תיעוד: הצתות בתים ורכבים בתורמוס עיא

6 צפייה בגלריה
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
(צילום: AP, Majdi Mohammed)
6 צפייה בגלריה
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
הצתה של בתים ורכבים בכפר תורמוס עיא
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
מוקדם יותר, לאחר כמה שעות שבהן מתנחלים רעולי פנים התפרעו בכפר תורמוס עיא שבשומרון והציתו במקום בתים ורכבים, צה"ל מסר כי השקט שב למקום. מתחקיר ראשוני עולה כי מאות מתנחלים מהיישוב שילה שבדרום השומרון ירדו לכפר שבבנימין, הנושק לציר 60 מצפון לרמאללה, ושרפו מכוניות, שדות ובתים של פלסטינים. כוחות גדולים של צה"ל והמשטרה שהגיעו למקום הדפו אותם באמצעים לפיזור הפגנות. כשלוחמי האש הגיעו למקום כדי לכבות את השריפות שיצרו המתפרעים היהודים, עשרות פלסטינים השליכו אבנים לעברם ולעבר שוטרי היס"מ שאבטחו אותם. הם גם ירו זיקוקים לעברם. גם מתנחלים יידו אבנים לעבר כוחות הכיבוי.
במהלך האירוע שני שוטרי יס"מ זיהו ירי מצד פלסטינים חמושים בחסות המהומות, וירו לעברם לאחר שלטענתם חשו סכנה לחייהם. ממשרד הבריאות הפלסטיני נמסר כי עומר קטין, בן 27, נהרג מהירי ופלסטיני נוסף נפצע. לטענת השוטרים, הם זיהו את הפלסטיני עם נשק מאולתר ורובה זיקוקים, הוא ירה לעברם - והם השיבו באש. בצבא לא מכירים טענה של ירי מצד אזרחים יהודים. במקביל, מפקד מחוז ש"י ניצב עוזי לוי נמצא בחפ"ק מיוחד שהוקם בתחנת הדלק בזירת הפיגוע בעלי על מנת לשלוט באירועי הפשיעה הלאומנית באזור, כחלק מלקחי ההתפרעויות בכפר חווארה לפני כארבעה חודשים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול אחר הצהריים להתפרעויות, ואמר: "יש ימים שבהם צריך לומר את המובן מאליו - מדינת ישראל היא מדינת חוק. אזרחי ישראל כולם מחויבים לכבד את החוק. אנחנו לא נקבל התפרעויות, לא ברמת הגולן ולא ביהודה ושומרון. אני נותן גיבוי מלא למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון בפעולתם להשליט את החוק והסדר. אנחנו לא נקבל שום קריאת תיגר נגד המשטרה ונגד כוחות הביטחון במקומות הללו ובכל מקום שהוא. אנחנו מדינת חוק".
גלנט על פיגוע הירי ליד ההתנחלות עלי
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

כאמור, בפיגוע הירי שלשום נרצחו ארבעה בני אדם: עופר פיירמן בן ה-64, אלישע אנטמן ונחמן שמואל מורדוף בני ה-17 והראל מסעוד בן ה-21. שלושה מהנרצחים בפיגוע סעדו בחומוס אליהו שבתחנת הדלק ליד עלי, והרביעי, עופר, נורה למוות בזמן שתדלק. בלילה לאחר הפיגוע, מאות מתנחלים ניפצו שמשות והציתו שדות וכלי רכב של פלסטינים ברחבי יהודה ושומרון. בין היתר נצפה חייל צה"ל יורה באוויר כדי להרחיק מתנחלים מכפר פלסטיני, ובמקרה אחר הוצתו כלי רכב בחווארה. מאוחר יותר, כ-100 מתנחלים השחיתו חנויות והציתו בתי עסק, כלי רכב, תחנת דלק, שדה חיטה, עצי זית ומגרש גרוטאות במרחב הכפר לובן א-שרקייה.
בתום ההלוויות של שניים מהנרצחים בפיגוע אתמול בצהריים, כ-200 מתנחלים רעולי פנים הציתו כמה שריפות בקו הבתים הראשון בתורמוס עיא, שהחלו להתפשט. בהמשך כ-150 רעולי פנים נכנסו לתוך הכפר והחלו לשרוף בתים במרחב. עם הגעת כוחות הביטחון המתנחלים עזבו את הכפר לאזור גבעות שילה, שם התפתחה הפרת סדר של כמה עשרות פלסטינים.
6 צפייה בגלריה
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
הנרצחים בפיגוע ליד ההתנחלות עלי
במהלך הפרעות שהתרחשו אמש, מתנחלים זרקו אבנים לעבר רכבים פלסטינים בצומת מגדלים באזור שכם וגרמו לנזק. זמן קצר לאחר מכן מתפרעים יהודים באזור אפרים יידו אבנים מרכב ישראלי לעבר רכב פלסטיני. מתנחלים הציתו בית במרחב צומת מעלה לבונה צפון והשליכו אבנים סמוך לעמדת נוף בבית אל, וכן לעבר מספר רכבים פלסטינים סמוך לצומת ביתין.
בעקבות ההתפרעויות במרחב צומת הדקלים התפתחו הפרות סדר בהשתתפות 30 פלסטינים שהבעירו צמיגים וירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. פלסטיני אחד נפצע באורח קל. בהמשך מתנחלים יידו אבנים לעבר רכבים פלסטינים במקרים נוספים, בין היתר מרכב ישראלי סמוך למוצב נווה יאיר, סמוך לקרני שומרון, צומת גיתית, צומת שילה, סמוך לכיכר פוקוס ובאזור חסם בקעות. כאמור, בלובן א-שרקייה כ-100 מתנחלים השחיתו והציתו שדות של פלסטינים, וכן תקפו את אחד מתושבי המקום, שנפצע באורח קל.
פורסם לראשונה: 23:28, 21.06.23