(צילום: שמוליק דודפור)

יהיו הרבה חיוכים בצילומים הפומביים ולחיצות הידיים בפגישה בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לראש הממשלה בנימין נתניהו היום (רביעי) בניו יורק. אבל כשהמצלמות יעזבו את החדר, החיוכים ייעלמו ועל השולחן יעלו הרבה נושאים ולא מעט חיכוכים.
על הפרק צפויות להיות העסקה הסעודית, איראן, שיתופי פעולה צבאיים ומודיעיניים - אבל יהיה לפחות נושא אחד שביידן כנראה מעולם לא חשב שיצטרך לדבר עליו עם ראש ממשלה ישראלי: עתיד הדמוקרטיה בישראל.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
העסקה הסעודית היא הדבר החשוב ביותר לביידן ונתניהו, ועליהם למצוא את הבסיס המשותף
(צילום:AP, עמית שאבי)
כמו בכל נסיעה לחו"ל או ריאיון לכלי תקשורת אמריקניים, נתניהו מנסה להציג תמונה מרוככת מאוד של המהפכה המשפטית ושל חלקו בה, אבל ביידן זה כבר עולם אחר לגמרי. אי-אפשר למכור לו סיפורים, הוא באמת כבר שמע וראה הכל, וגם מכיר את נתניהו יותר טוב מכל מנהיג בעולם. ראש הממשלה יצטרך לשכנע את ביידן, באמת, שמה שהוא רואה בטלוויזיה, מה שראה ביום ראשון בתוכנית "60 דקות", זה לא מה שזה.
אין ספק שהדבר החשוב ביותר לביידן במזרח התיכון כרגע זו העסקה הסעודית. כל היתר זה רעשי רקע. העסקה הסעודית היא, בסופו של דבר, גם מה שהכי חשוב לנתניהו. זו דרכו לבסס - או לנסות להציל, תלוי את מי שואלים - את המורשת שלו. על הבסיס המשותף הזה יצטרכו ביידן ונתניהו למצוא דרך לבטל את רעשי הרקע, אבל העבודה של נתניהו תהיה הפעם קשה במיוחד כי הרעשים האלה יגיעו ממש מהרחוב למטה.

אינטרסים הם לא הכל

אנחנו זקוקים אחד לשני, יאמר ביידן לנתניהו. ארה"ב קצת הזניחה את המזרח התיכון. ואנחנו בפרק חדש. אנחנו חוזרים. יש לנו אינטרסים משותפים בעניין סעודיה. ואנחנו מתמודדים מול הציר האיראני-רוסי-סיני. יש לנו כאן הזדמנות היסטורית לשינוי. אבל, יוסיף ביידן, אינטרסים הם לא הכל.
במשך עשרות שנים הקשר המיוחד עם ישראל בנוי על יסוד נוסף: אתוס דמוקרטי משותף. והאתוס הזה עלול להישבר. אמרתי כבר, לפני חודשיים, שבישראל מכהנת הממשלה הקיצונית ביותר. המדיניות שלה, גם בנושא הפלסטיני, גם בעניין השינויים החוקתיים, פוגעת בקשר המיוחד. ואני שומע, ירעים ביידן את קולו, שהשינויים החוקתיים נועדו גם כדי להעמיק את השליטה הישראלית בשטחים, לאפשר השתלטות על עוד אדמות, להקים עוד מאחזים – וכל זה בניגוד להתחייבות ישראלית מפורשת משנת 2003. אז מה אתה מעדיף, ישאל מנהיג בעלת הברית החשובה ביותר של ישראל, חוק שישנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ויפגע בעצמאות וביוקרה של מערכת המשפט הישראלית, או חזית משותפת, ערבית-אמריקנית-ישראלית נגד איראן?
4 צפייה בגלריה
yk13600402
yk13600402
הפגנה נגד נתניהו בניו יורק
(צילום: unXeptable)
אין שום פגיעה בדמוקרטיה, יענה נתניהו, וממילא, הקפאתי את רוב סעיפי הרפורמה. הרי בארצות הברית הנשיא בוחר את השופטים, אז למה מה שמותר שם אסור לישראל? ביידן יגחך. כשתהיה לישראל מסורת חוקתית של יותר ממאתיים שנה, כאשר יהיו לה שני בתי נבחרים, כאשר תהיה לה מערכת איזונים ובלמים כמו אצלנו, תוכל למכור לי את הסיפור הזה. אני רוצה שתבין, זכותך להחליט שאתה נכנע לגורמים הקיצוניים בממשלה שלך, מיריב לוין ועד בצלאל סמוטריץ', אבל אל תתפלא אם תאבד סופית את התמיכה של יהדות ארה"ב, שבניגוד לעבר לא נפגשת איתך, וגם את תמיכת יותר ויותר חברי קונגרס דמוקרטים, שמאסו בהתנהלות של ממשלת ישראל, שמצטיירת אצלנו כיותר ויותר חשוכה.
בחודש האחרון של ממשל אובמה לא הטלנו וטו על החלטה 2334, יזכיר ביידן, שקובעת שההתנחלויות בלתי חוקיות. אל תטעה. זו המדיניות שלנו. ואם תמשיך עם המהפכה המשטרית, גם אם רק על ידי שינוי הוועדה לבחירת שופטים, אז ההחלטות בעניין הזה יעברו ל־ICJ (בית הדין הבינלאומי לצדק). אני נפגש איתך כאן למרות הלחצים. רק אתמול הצהרת שאתה לא מתלהב מהחקיקה. הגיע הזמן למעשים. לא רק לדיבורים. אתה לא צריך לעשות את זה למעני. אתה צריך לעשות את זה למען ישראל, שמאז ומתמיד הייתי ידיד קרוב שלה.
מה בדיוק יעשה נתניהו? האם הוא שוב ייצא עם הצהרה שאחריה יגיע הסבר שכולו הכחשה, כפי שקרה פעמיים בימים האחרונים? איזה אינטרס הוא יעדיף? לא רק ביידן ידרוש תשובה. גם רוב הישראלים מחכים לתשובה.

איום הגרעין האיראני - לייצר הרתעה ולתאם צעדים

לכאורה, אין תמימות דעים בין ביידן לנתניהו. אחרי עסקת הענק שכללה חילופי אסירים בין וושינגטון לטהרן תוך העברה פתלתלה של שישה מיליארד דולר לשלטונו של הנשיא איברהים ראיסי, נראה שדברים בהחלט מבעבעים מתחת לפני השטח. ולאו דווקא לטובתנו.
קשה להסתיר את העובדה שלא מדובר בעסקה שמיטיבה עם ישראל, גם אם איננה קשורה אלינו כלל באופן ישיר. ויש אף שיטענו כי מדובר בצעד נוסף לעבר הכלת תוכנית הגרעין האיראנית מצד האמריקנים, זאת רגע אחרי ששליש ממפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) סולקו מהמדינה.
4 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי בעצרת האו"ם
איברהים ראיסי בעצרת האו"ם
נתניהו וביידן ידונו על הנושא האיראני. ראיסי בעצרת האו"ם, אתמול
(צילום: רויטרס, Brendan McDermid)
אלא שלא הכל שחור או לבן. יש מי שמעריכים אצלנו שזאת דרכו של הממשל האמריקני דווקא לעצור את מרוץ הגרעין האיראני. זה תוואי השיפור, יסביר ביידן, למערכת יחסים שאין בה שיתופי פעולה בין חברות נפט בשני הצדדים. למעלה מארבעים שנה אסור לחברות אמריקניות להשקיע באיראן או לקנות ממנה נפט. הנפט האיראני ימשיך להימכר להודו ולסין. אבל גם כאן איראן כבר נתקלת בלא מעט קשיים. בחברת התעופה "בואינג" התקבלו הזמנות ל-129 מטוסים משתי חברות תעופה איראניות. המהלך לא ייצא לפועל. השאלה, האם האמריקנים יסכימו להתגייס לשיקום שדות הנפט המזדקנים של איראן, או למאמצי חיפוש שדות גז ונפט חדשים? לפחות לא בעת הקרובה, כל עוד האייתוללות בשלטון. אבל רוסיה מעוניינת, ילחץ נתניהו על נקודה רגישה בבטן האמריקנית, לפתח מאגרי נפט גדולים, ואולי גם להשתלט על חלק מהרווחים.
נתניהו מצידו אף יעלה את האיום הגרעיני וינסה להגיע לתיאום עם ביידן באשר לצעדים שיש לנקוט נגד איראן נוכח ההפרות שלה. הוא צפוי להבהיר את חשיבות ההרתעה מול מדינה שקרובה מאוד מפריצה לפצצה גרעינית.
ועוד בנושא איראן. ייתכן שנתניהו וביידן ישוחחו או יזכירו גם את אירועי השעה סביב "מרד החיג'אב". את הנשים הצעירות, גיבורות הרחובות הבוערים. אלא שארצות הברית איחרה את הרכבת, וכבר לא יכולה לסייע. בינתיים, בישראל, ימשיכו לנופף בסיסמת המהפכה "נשים, חופש, דמוקרטיה".

היחסים עם הפלסטינים - ביום שאחרי אבו מאזן

סוגיית היחסים עם הפלסטינים היא ללא ספק אחת המורכבות והנפיצות ביותר במזרח התיכון. אישים רמי דרג ומנהיגים שונים כבר ניסו להכניס ידם לעומק הסכסוך, הציעו תוכניות מרחיקות לכת וחשבו על חזון שיאפשר חיים טובים לשני העמים – אך עד כה דבר לא הניב שינוי מעמיק.
יוזמת השלום עם הסעודים כפי שאנו מכירים אותה כוללת בתוכה גם הטבות לפלסטינים ולא מעט ויתורים מצד ישראל. יחד עם זאת, נתניהו צפוי לרמוז שאין טעם לסגור עכשיו הסכמים עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, כי ממילא "יומו האחרון מתקרב", ומי שיבוא אחריו, ממילא יירצה לנסח הסכמים חדשים.
עוד ראוי לדבר על שיתופי הפעולה הביטחוניים והכלכליים בין ישראל לרשות הפלסטינית. נתניהו צפוי להציג רשת של שיתופי פעולה אפשריים. אלא שהנשיא ביידן יגיב במהירות ש"זה לא מספיק", וידרוש מנתניהו להפגין יותר "יצירתיות" בנושא הפלסטיני תוך טיפול בבעיית הצעירים המובטלים שמוצאים דרכם לטרור ולפשע.
נתניהו גם לא צריך להסביר לנשיא ביידן, שמקבל דוחות מסביב לשעון, מדוע הוא מעוניין לצרף את בני גנץ לממשלתו ולהיפטר על הדרך מהגורמים הקיצוניים – בן גביר וסמוטריץ'. אלו מערימים קשיים בכל הניסיונות לגבש הבנות מכל סוג שהוא אל מול האמריקנים בסוגיה הפלסטינית.
נתניהו חייב להתחשב במועד עלייתו המלאה של בן סלמאן לשלטון. זה יכול להתרחש כבר עכשיו, בעוד שנה, ברגע שבו המלך סלמאן יעצום את העיניים. עד אז, בן סלמאן בן ה-38, אוגר הזדמנויות, מקשיב ולומד. הוא לא יקפוץ מעבר לגדר, בעיקר לא לכיוונה של ישראל. נתניהו, מתעקש אחד היועצים הבכירים בריאד, בכיס שלו. מה ירוויחו מכך הפלסטינים? ימים יגידו. אבל הם לגמרי בתוך התמונה, ואי-אפשר להתעלם מכך.

להתנהל בקצב של הסעודים, מבלי לאבד אותם

יוזמת השלום הסעודית מ-2002 שהתבשלה בארמון המלוכה עדיין נמצאת על השולחן. "זאת ההצעה הטובה ביותר", מבהירים אנשי ריאד לבני שיחם מישראל. ההצעה מדברת בלשון חד-משמעית על מדינה לפלסטינים בשטחי הגדה המערבית, שבירתה במזרח ירושלים. ייתכן שביידן יצטט את עיקרי היוזמה, אך נתניהו יבהיר: אין, לא היו ולא יהיו כוונות לסגת מירושלים המאוחדת.
חשוב להבהיר שיורש העצר בן סלמאן וראש הממשלה נתניהו רואים עין בעין את הסכנה האיראנית. וזו כבר נקודת פתיחה לא רעה בכלל. גם אם סעודיה שלחה שגריר לטהרן וחידשה כביכול את הקשרים המדיניים עם איראן, החשדות והפחדים הסעודים מהשלטון בטהרן לא נמחקו.
4 צפייה בגלריה
yk13600306
yk13600306
נתניהו רוצה, יורש העצר בן סלמאן ממתין
(צילום: AP, Jacquelyn Martin)
נתניהו מתכוון להציג לנשיא ביידן את מפת החששות של ריאד, ביחד עם מפת הפריסה הקרקעית הסמויה של הכוחות האיראניים בלבנון, סוריה, עיראק, והניסיונות של טהרן להשתחל בכוח לעזה ולהגיע לגדה המערבית ולירדן.
לנתניהו חשוב מאוד להבין אם ביידן מתכוון ללכת על הנורמליזציה עם סעודיה בכל הכוח. בתקופה האחרונה ולאור פרסומים שונים נראה כי האמריקנים מנמיכים ציפיות, מעין מכשירים את הקרקע לטרפוד המהלך. ואולי הם עצמם לא בטוחים שזה באמת אפשרי, בטח בשנת בחירות גורלית.
אלא שלפי שעה, לאמריקנים יש אינטרס חזק מאוד במיצוב היחסים בין ריאד לתל אביב. נתניהו אף זומן לביקור חשאי ב"עיר העתיד" – העיר הסעודית ניאום – על גבול מצרים וירדן ולא רחוק מאילת. הוא הדליף זאת לתקשורת הישראלית, למורת רוחו של יורש העצר.
לפי שעה, יועצי ביידן ממליצים להתנהל בקצב הסעודי. נתניהו רוצה, יורש העצר עדיין בהמתנה. נתניהו וביידן יסכימו שברגע שבו ארצות הברית תרפה מסעודיה, רוסיה וסין ייכנסו בצעדים גדולים. בן סלמאן, יבהיר נתניהו, שומר על כל האופציות פתוחות. הזמן משחק לטובתו, ייאנח נתניהו, אסור להעניק לסעודים רישיון לבנות מתקן גרעיני מכל סוג שהוא.
פורסם לראשונה: 00:00, 20.09.23