בזמן שבבית הלבן ממשיכים במגעים לקראת הסכם נורמליזציה היסטורי בין ישראל וערב הסעודית, הגיע לידיו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מכתב מהרב ליאו די, ששכל את רעייתו לוסי (48) ואת בנותיו מאיה (20) ורינה (16) בפיגוע בבקעת הירדן.
3 צפייה בגלריה
"הסכם שלום מוסרי לא יכול לתת יד למימון הטרוריסטים". הרב ליאו די
"הסכם שלום מוסרי לא יכול לתת יד למימון הטרוריסטים". הרב ליאו די
"הסכם שלום מוסרי לא יכול לתת יד למימון הטרוריסטים". הרב ליאו די
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במכתב מנומק וחריף, פנה הרב די לנשיא האמריקני וליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בדרישה להפסיק לאפשר את המימון שמקבלים מחבלים ובני משפחותיהם, מתוך הכסף שמועבר לרשות הפלסטינית. הרב די תיאר בפירוט את מנגנון התשלום לבני משפחות המחבלים, ודרש מהמנהיגים שכתנאי לחתימה על כל סוג של הסכם נורמליזציה - ידרשו את עצירת הכספים שסכומם המוערך הוא מאות מיליוני דולרים מדי שנה.
"אנו רק יכולים לדמיין כיצד היה נראה מצבה של הרשות הפלסטינית אילו סכומי עתק אלו היו מושקעים בחינוך, ברפואה, בקידום דור העתיד ובשגשוג שני העמים במקום בהגדלת מעגל הדמים, השכול והכאב", כתב הרב די. לדבריו, "תשלומים אלו מהווים גורם מרכזי במוטיבציה של אותם רוצחים שפלים לצאת ולבצע פיגועי טרור".
הוא הוסיף כי "גם אנחנו, משפחות קורבנות הטרור, מייחלים לשלום עם שכנינו ולשינוי פני המזרח התיכון לטובה. אולם הסכם שלום מוסרי וצודק לא יכול להתעלם מהעוול שנגרם לנו - קורבנות הטרור - ולתת יד להמשך קיומו של מימון הטרוריסטים".
3 צפייה בגלריה
לאה די ובנותיה שנרצחו בפיגוע
לאה די ובנותיה שנרצחו בפיגוע
"אם לא היו מממנים את משפחת הרוצח - אולי אשתי ובנותיי היו כאן היום". מאיה, רינה ולוסי די
(באדיבות המשפחה)
3 צפייה בגלריה
הרכב בזירת הפיגוע
הרכב בזירת הפיגוע
זירת פיגוע הירי בצומת חמרה שבבקעת הירדן
(צילום: יאיר שגיא)
את דבריו חתם הרב די במילים כואבות: "לעולם לא נדע אם אשתי ובנותיי, הטובות והאהובות, שלא פגעו באף אדם מעולם ונקטפו בדמי ימיהן, היו נמצאות כאן היום לצידי, אילולא הייתה הרשות מממנת את משפחת הרוצח השפל ודומיו".
המכתב שניסח נשלח אל הבית הלבן כחלק ממאמץ כולל המתנהל בחודשים האחרונים לקידום חקיקה שתאפשר העברת פיצוי כספי לקורבנות טרור ומשפחותיהם בישראל - מתוך הכספים שמופנים למימון הטרור הפלסטיני. בכנס הקיץ האחרון אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את החוק, והקמפיין לאישורו צפוי לעלות מדרגה בחודשים הקרובים. את החוק יזם איש העסקים היהודי-אמריקני סנדר גרבר, שהוביל גם את חוק קיזוז כספי הטרור ואת חוק טיילור פורס האמריקני, שמטרתם לעצור את מימון המחבלים ולדאוג לפיצוי הקורבנות.
כזכור, בחודש אפריל האחרון נרצחו לוסי די ובנותיה מאיה ורינה ז"ל בפיגוע ירי קטלני שאירע בצומת חמרה שבבקעת הירדן. ליאו, האב, נסע ברכב נפרד מבנות המשפחה ועבר במקום דקות ספורות לפניהן.
פורסם לראשונה: 00:00, 20.09.23