אתמול (שלישי), אחרי מתקפה אווירית נוספת ששוגרה לעבר ישראל, מיהר דובר ארגון החות'ים בתימן לפרסם הודעה שמדברת בעד עצמה. "אנחנו אלה שתוקפים את 'הישות הציונית', למען אחינו הפלסטינים בעזה", הצהיר. "תקפנו פעמיים, ועכשיו זאת הפעם השלישית. תוקפים בטילים ובכטב"מים ונמשיך לבצע את התקיפות עד למיגורו של האויב".
3 צפייה בגלריה
yk13657783
yk13657783
איש המורדים החות'ים בתימן
(צילום: HOUTHIS MEDIA CENTER, אי־פי־אי)
האזעקה אתמול נשמעה בשעה 08:58 בבוקר, באילת, בקיבוץ אילות ובאזור התעשייה שחורת. החות'ים טענו ששיגרו כטב"מים לעבר ישראל, אך היה מדובר בשני טילי שיוט שיורטו על ידי מטוסי קרב. לאחר לקיחת האחריות של החות'ים, נשמעו שוב פיצוצים בשמי העיר. טיל קרקע-קרקע ששוגר לישראל ממרחב ים סוף יורט על ידי מערכת "חץ". הלילה דיווח צה"ל כי יירט "איום אווירי" נוסף דרומית לאילת - במתקפה הרביעית ששוגרה מתימן מאז פרוץ המלחמה.
על אף סיכול המתקפה, עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן - מי שלמעשה מפעילה את המיליציה החות'ית - לא ויתר. "שיתופי פעולה ונורמליזציה עם ישראל הם הימור על הסוס המפסיד", הוא אמר באזהרה ברורה למדינות ערב. מיד אחריו קרא המנהיג החות'י, עבד אל-עזיז חבתור: "בואו איתנו לסגור את חשבונות בני העם הפלסטיני בעזה, מול האויב הציוני".
3 צפייה בגלריה
יחיא סריע
יחיא סריע
יחיא סריע, דובר החות'ים בהצהרתו אתמול על הירי לעבר ישראל
הפרשן הביטחוני של ynet, רון בן ישי, כתב כאן אתמול כי הבחירה של איראן להפעיל את זרועה הדרומית במסגרת חרבות ברזל למעשה יצרה קואליציה נגדית: ישראל, ארה"ב וסעודיה.
בשתי התקיפות הקודמות לעבר ישראל היו אלה צבא ארה"ב, ולפי פרסומים ב"וול סטריט ג'ורנל" חיל האוויר הסעודי, שיירטו את הטילים והכטב"מים ששוגרו משטח תימן. שניים מהכטב"מים נפלו במצרים, בשטח טאבה ונואיבה, ולא הגיעו ליעדם בישראל.
ככל הידוע, החות'ים מונים בין 350–500 אלף לוחמים שיעים, בני הענף הזיידי, שמהווה כשליש מאוכלוסיית תימן. שמו המקורי של הארגון הוא "אנסאר אללה", תומכי אללה, אבל הוא מוכר כ"חות'ים", על שמו של מפקדו הראשון, חוסיין בדר א-דין אל-חות', שחוסל ב-2014 על ידי צבא תימן.
3 צפייה בגלריה
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
המורדים החות'ים בצנעא
(צילום: EPA)
החות'ים, שמורדים בממשלת תימן, השתלטו על צעדה, עיר מוצאם, והפכו אותה לבירה הלא-רשמית שלהם. על דגלם נחרתו שלל סיסמאות: מוות לאמריקה, מוות לישראל, קללה על היהודים וניצחון לאסלאם. האיראנים – כוח אל-קודס ויחידות מיוחדות נוספות במשמרות המהפכה – שומרים על קשר הדוק עם החות'ים ומעבירים להם כסף, נשק, תחמושת, ומפות למבצעים אופרטיביים, וכן טילים וכטב"מים שמסוגלים לגשר על המרחק.
בעקבות ההכוונה האיראנית, התחילו החות'ים בפעילות נגד ממשלת תימן וחיסול המנהיגים הבולטים. מ-2015 הם המשיכו בלחימה עיקשת של שמונה שנים נגד הסעודים, ירו טילים על כוחות אמריקניים לפי הנחיות שנשלחו מטהרן, עסקו בפעילות חתרנית כדי "להרגיע" את עיראק ובפעילות צבאית "מרוככת" נגד איחוד האמירויות ובחריין, בנות בריתם של הסעודים.
לפי המידע, החות'ים מחזיקים סוכני מודיעין בכל אחת מנסיכויות המפרץ. חלקם מדווחים על יחסי החוץ והבעיות הפנימיות, חלקם מנסים לרגל אחרי הדיפלומטים הישראלים באבו דאבי, דובאי ובחריין, ואחרים יושבים – בהוראת טהרן – גם על נציגים ואזרחים איראנים תמימים לכאורה.

ארה"ב אמנם רחוקה, אבל יעדי הפעילות שלה בנסיכויות המפרץ, גם אם הם מוגנים, נמצאים על מפת הפעילויות הלא דחופות של החות'ים. הקביעה מה בעדיפות המיידית מתקבלת מלשכת חמינאי, מההנהגה הבכירה של משמרות המהפכה ומכוח אל-קודס.
החות'ים לא יכולים לומר שהם פועלים עצמאית, ללא השגחה או הנחיות מאיראן. הם למעשה הצלע הדרומית בים האדום של המשולש איראן-חיזבאללה בלבנון יחד עם כוחות בסוריה ובעיראק. הצבא החות'י הוא כוח חמוש שמאובזר בנשקים ובמל"טים חדישים, שלוחמיו נשלחים לאימוני שדה מתוחכמים ולאימוני שימוש והפעלות נשק כבד, הטסת מל"טים ושיגור טילים במחנות הסודיים שפועלים בחשאי במדבריות איראן.
לפני כארבע שנים הוברחו שלוש המשפחות היהודיות האחרונות בעיר צעדה, בירת החות'ים בתימן. 13 בני אותה המשפחה, שלושה גברים, נשותיהם וילדיהם, הועלו בחשאי על מטוס מיוחד שנשלח מאבו דאבי, והחליטו להישאר בנסיכות הקטנה במקום להמשיך לישראל. "טוב לנו כאן", סיפר אחד מהם, יחיא, ל"ידיעות אחרונות". "ברחנו מהאויב החות'י וכאן באבו דאבי דואגים לכל מחסורנו: בתי מגורים חינם, מכוניות, לימודים ומזון לשלוש משפחות". לשאלה מה הוא חושב על החות'ים השיב בעברית: "יימח שמם וזכרם".
פורסם לראשונה: 00:00, 01.11.23