כשצה"ל נמצא בתוך עזה ובהתאמה חיזבאללה מגביר את קצב האש, כל העיניים נשואות לנאומו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה היום (שישי) בצהריים. במקביל הגיע לישראל מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שהפסקת האש ההומניטרית שהוא מנסה לקדם תקרין, אם תצא לפועל, על כל הגזרות.
בצמרת צה"ל מתנהלים בזהירות רבה מול החזית הצפונית, במיוחד לנוכח העובדה שמפקד כוח קודס האיראני נמצא בביירות. גם לנוכח הקולות הגוברים הטוענים שנסראללה לא יסתכן במלחמה כוללת, וירצה לשלם את המס הדרוש לעזה אבל יימנע מלגרור את לבנון ואת העדה השיעית לחורבן, בקריה לא לוקחים סיכונים. הכוננות בשיא שלא היה כמוהו מעולם. כשאומרים שכל צה"ל על הרגליים, מתכוונים בדיוק ליממה הזו אחרי גיוס כוח מערך המילואים ביבשה ובחיל האוויר.
פיקוד הצפון עבר אישור תוכניות מיוחד לקראת ההתפתחויות, ובנה כמה מרחבי הגנה למניעת חדירת כוחות קרקעיים של כוח רדואן, במקביל להכנת תוכניות תקיפה לגבול גזרה שקיבל מהמטכ"ל ושנמצא תחת אחריותו במלחמה.
1 צפייה בגלריה
מתקיימת כעת הערכת מצב ביטחונית נוספת בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, בקריה בתל אביב
מתקיימת כעת הערכת מצב ביטחונית נוספת בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, בקריה בתל אביב
הרמטכ"ל הרצי הלוי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
בחיל האוויר הטייסים באמת במטוסים, ולא מהיום. מפקד החיל, אלוף תומר בר, הקצה היקף נרחב של מטוסים, חימושים ומיירטים רק לצפון. "חיל האוויר פועל ברצועת עזה בעוצמה רבה ובהצטיינות יתרה, אבל אסור לטעות – אנחנו מפעילים פחות ממחצית מכוחו. רוב הכוח ערוך ומוכן, עם פצצות על הכנפיים ואנשים שמוכנים לזנק בכל רגע אל המטוסים, לצאת ולתקוף גם בזירות אחרות ברגע שיידרש", אמר הרמטכ"ל הרצי הלוי בביקור בבסיס חיל האוויר בפלמחים.
מבחינת המודיעין, האחיזה טובה, והיקף המטרות הגדול נאסף במשך שנים במאמץ אדיר. דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי סיכם: "נגיב במעשים ולא במילים". משיחות עם בכירים בקרב מקבלי ההחלטות ניכר שאירועי 7 באוקטובר הפכו אותם לזהירים מאוד בהערכות, גם כשהם קוראים חומר מודיעיני שהם מייחסים לו רמת סמך גבוהה ביותר. מבחינתם צריך להתכונן לאפשרות הכי גרועה, וזו ההנחיה של הרמטכ"ל שירדה לאגף המבצעים ומשם לכלל הגורמים הרלוונטיים. במסגרת הזו נבנו מדרגות תגובה בהתאם לדינמיקה של הסלמה, אם וכאשר תתפתח, ויהיה לה קשר ישיר לתוצאות הפעילות ההתקפית בעזה במהלך הלילה.
במסגרת ההתכתשויות על הגבול נהרגו יותר מ-60 מחבלים של חיזבאללה, ועוד פלסטינים שהארגון הפעיל ולא נכללים בספירה. בפיקוד הצפון ניצלו זאת לקילוף יכולות בקו המגע הלבנוני. זה לא מספיק כדי להחזיר את תושבי הצפון, אבל זהו יעד חשוב.
בעזה ההתקפה נמשכת והעיר מכותרת מכלל עבריה. ישנה התקדמות והכוחות מעמיקים, גם את ההישגים, לא בלי נפגעים. הם פועלים במרחב בנוי, צפוף, מורכב, שדורש לחימה מקצועית מאוד ותעוזה רבה. כפי שאמר הרמטכ"ל, הם מלווים על ידי מודיעין מדויק, בסיוע אש מהאוויר ומהים. השותפות הזו היא הסוד. היא מגבירה את ההישגים והופכת את הלחימה לאפקטיבית הרבה יותר.

הכוחות מנהלים קרבות פנים אל פנים מול מחבלים שיוצאים מפירים. כך למשל, לוחמי גדוד 13 של חטיבת גולני, שאיבד 41 לוחמים ב-7 באוקטובר, ולוחמי שריון מגדוד 53, נתקלו במהלך הפעילות הלילית בכמה חוליות מחבלים בשטח רצועת עזה שבו הם פועלים בימים האחרונים. המחבלים ירו לעברם טילי נ"ט והפעילו מטענים רבים. חיילי גולני הופתעו, אבל הצליחו להרוג לפחות 20 מחבלים, הרבה בזכות הסיוע של מג"ד 53 סא"ל סלמאן חבאקה, שהצטרף ללחימה עם טנק המפקד שלו ונהרג.
במטכ"ל רואים גדודים של חמאס שנפגעו בתוך העיר עזה ומאות רבות של מחבלים הרוגים רק במהלך קרבות התמרון. שר הביטחון יואב גלנט אמר שאנחנו מקדמים פתרונות יצירתיים ומהפכניים להשמדת מנהרות. אם הוא צודק, נוכל לראות זאת בזמן הקרוב. לגבי ההמשך אומרים בצבא כי אנחנו בתחילת השלב השני, שהוא התמרון אחרי מאמץ האש הראשוני, וגם הוא ייקח זמן, שבועות ארוכים לפחות, בטרם יעברו לשלב ייצוב השטח שיימשך חודשים.
במטכ"ל אומרים שהדרג המדיני הציב יעדים שאפתניים והם יכולים לעמוד בהם מבחינה צבאית, אבל דרוש לכך זמן כפי שנאמר בדיונים. הדרג המדיני, טוענים שם, צריך לייצר את הזמן הזה באמצעות לגיטימציה בינלאומית ואורך נשימה לכלכלה, ואנחנו נביא את התוצאה שהתחייבנו. אסור לוותר ואסור למצמץ, למשל עם הפסקות האש, ואנחנו נדע לממש את המשימה.
פורסם לראשונה: 00:00, 03.11.23