1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: עמית שאבי )
אם אני אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, אני עולה מיד לכנסת, מצרף אליי את ראש עיריית אופקים יצחק דנינו, את ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן ואת כל ראשי המועצות האזוריות לאורך גבול לבנון ובעוטף עזה, מקים מול הכנסת אוהל מחאה וקורא לעם ישראל להצטרף אליי. זו התגובה המתבקשת לתקציב השערורייתי שעבר השבוע בממשלת ישראל. תקציב שיש בו מיליארדי שקלים של כספים קואליציוניים, בזמן שישראל נתונה במשבר חייה.
למשל 40 מיליון שקל לחיזוק הזהות היהודית ו-77 מיליון שקל לתמיכה בתרבות חרדית. איזה תקציב אישרה הממשלה לשיקומה של שדרות? אתה מסתובב בעיר הזו, איפה שהייתה תחנת המשטרה, ורואה חורבן. התחנה נמחקה מעל פני האדמה, המגרש הריק הוא עדות טרגית לקרב שהיה כאן. ההדף מירי פגזי הטנק שירה על התחנה – שבה התבצרו מחבלים – סדק את השיכונים הישנים. עשרות רבות של בתים אחרים נפגעו בעיר. הקרן של מס רכוש אוטוטו מתרוקנת, ועדיין לא נמצאו מקורות תקציביים אחרים כדי להזרים אליה כסף לטובת פיצויים.
21 מתושבי שדרות נרצחו בשבת ההיא, הקרבות בעיר גבו את חייהם של שלושה חיילים ושישה שוטרים, ולממשלת ישראל דחוף לחלק כסף קואליציוני שכל כולו פוליטיקה שנועדה לשמר את יציבותה של ממשלת המחדל וההפקרה.
הסכומים והמטרות כל כך מקוממים: אושרו גם 55 מיליון שקל לקידום מיזמים בתחום המורשת הלאומית, 4.3 מיליון לתיעוד ההתיישבות ושלושה מיליון שקל לייעוץ והדרכה בטהרת המשפחה. אבל איזה סכום אושר לטובת שיקומה של אופקים ש-52 מתושביה נרצחו בשבת השחורה של 7 באוקטובר? מתי יגיע אוטובוס ובו כל שרי הממשלה, קרוב ל-40 במספר, לצומת הרחובות התמר ופרי מגדים בשכונת מישור הגפן באופקים, וירדו ממנו השרים לראות בעיניהם את האסון שחוללו כאן מחבלי חמאס? את שלטי הזיכרון שתלו משפחות השוטרים לזכר יקיריהם, במקומות שבהם נפלו? שישמעו עדות ממקור ראשון על התופת מהשכנות אילנה בוחניק, מזל יוסף, טלי אלפסי, לבנה תופחי ואסתר גבאי. נראה אותם אז מאשרים 255 מיליון שקל עבור התעצמות וכוננות של המועצות האזוריות ביהודה ושומרון.
העיקר שבנימין נתניהו אומר שזה לא זמן לעשות פוליטיקה, בזמן שהוא כל כולו טובע בפוליטיקה שנועדה להבטיח את שרידותו. מחלקות הביטחון באופקים, שדרות ויתר המועצות האזוריות בעוטף לא היו ערוכות למתקפה כזו. אבל אופקים ושדרות הן בכיס של נתניהו, תמיד בוחרים שם ליכוד. זה מה שהוא חושב לעצמו. עכשיו צריך להבטיח שגם המתנחלים והחרדים יישארו צמודים אליו. קריית שמונה, שהפכה לעיר רפאים ועשרות בתי מגורים ובתי עסק נפגעו בה מרקטות החיזבאללה, לא תראה אגורה. אבל המועצות האזוריות שומרון ובנימין יקבלו מיליונים רבים. הממשלה הזו לא רואה את התושבים בפריפריה. לא את הנזקים שנגרמו לשתולה, מרגליות, אביבים וזרעית, לא את ההרס שנגרם לבתי מטולה, לא את יכיני, מושב ישע ומבטחים בדרום.
4.8 מיליארד שקל פוליטיים חילקה הממשלה לחרדים ולמתנחלים. צמרת האוצר, נגיד בנק ישראל, כל הכלכלנים הבכירים התחננו בפני ראש הממשלה ושר האוצר שיסיטו את הכספים הללו לטובת מאמצי שיקום המדינה. זה לא עזר. שר האוצר טען כי הכספים הקואליציוניים קוצצו ב-70%. בפועל הם קוצצו רק ב-17.3%. פוליטיקה עכשיו, שיקום אולי אחר כך, אם יישאר כסף.
עודד שלוםעודד שלוםבאדיבות הוצאת ידיעות ספרים
נותר רק לנחש מאיפה יגיעו המיליארדים שיידרשו להגדלת תקציב הביטחון ולכיסוי עלויות המלחמה. אנחנו הישראלים נשלם. מהבריאות, הרווחה, החינוך, התחבורה. הקיצוץ מתקציבי המשרדים הללו יהיה כואב ומי שיסבול במיוחד הם תושבי הפריפריה, שגם כך מקבלים פחות.
ודבר אחרון: נוכח הפוליטיקה המקוממת בשעת מלחמה וההפקרות התקציבית הזו, לא ברור למה בני גנץ והמחנה הממלכתי נשארים בממשלה. ניהול המלחמה יסתדר בלעדיהם. שיתמכו מבחוץ. גנץ יכול להגיע לקריה גם כחבר כנסת. מי שירצה בעצתו של גדי איזנקוט שירים טלפון. כרגע הם עלה תאנה שלא מכסה אפילו חלק קטנטן מהערווה. צא בני, צא. עזוב את ממשלת ההפקרה הזו.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il