בזמן שצה"ל פועל ברצועת עזה במטרה למוטט את חמאס, ארגון הטרור מתבסס ביהודה ושומרון וחותר להבעיר גם את החזית הזו. סאלח אל-עארורי, שחוסל אמש בלבנון, החזיק בתפקיד החשוב ביותר בחמאס בגדה. הוא הפעיל המוני פעילי טרור מהמטה שבו שהה בחודשים האחרונים, כאשר מי שמנצחת על התוכנית ומעודדת את הטרור היא, כמובן, איראן.
בין היתר, אל-עארורי היה מי שתכנן את חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים ביוני 2014, גיל-עד מיכאל שער, יעקב נפתלי פרנקל ואיל יפרח, פעולה שהובילה למבצע צוק איתן. לפני כחודשיים הרס צה"ל את ביתו סמוך לרמאללה.
6 צפייה בגלריה
סטודנטים מפגינים סולידריות עם חמאס באוניברסיטה הערבית-אמריקאית בג'נין
סטודנטים מפגינים סולידריות עם חמאס באוניברסיטה הערבית-אמריקאית בג'נין
סטודנטים מפגינים סולידריות עם חמאס באוניברסיטה הערבית-אמריקאית בג'נין
6 צפייה בגלריה
מחנה טול כרם
מחנה טול כרם
הפעילות בנור א-שמס, הבוקר
מדי יום ולילה, כוחות הביטחון בשטח יוצאים למבצעים ביהודה ושומרון, הכוללים מעצרי מבוקשים, החרמת אמצעי לחימה וכספי טרור, פשיטות על דירות מבוקשים, השמדת מעבדות נפץ והריסת בתי מחבלים. כך למשל, רק הבוקר פעלו כוחות צה"ל במחנה הפליטים נור א-שמס שליד טול כרם, פוצצו מטענים ועצרו חשודים בטרור. כלי טיס של חיל האוויר תקף חמוש שהשליך מטענים לעבר הכוחות וסיכן אותם.
בחודשיים האחרונים בוצעו יותר מ-10 מבצעים רחבים רק במחנה הפליטים ג'נין, שמצטרפים לעוד מספר מבצעים משמעותיים בטול כרם ונור א-שמס. "המבצעים נועדו לסכל את פעילות מעוזי הטרור בשומרון, שבחודשים האחרונים החלו לפעול מול חמאס ברצועת עזה ובחו"ל ומול ארגון הג'יהאד האסלאמי, בסיוע גורמים איראניים, במטרה לקדם פיגועים", הסביר גורם ביטחוני בכיר.
על מנת לעקור את תשתית חמאס בגדה מהשורש, מרכזים כוחות הביטחון מאמץ מול תאי הסטודנטים של הארגון באוניברסיטאות בערים הפלסטיניות תוך החמרת הענישה בגין הסתה ותמיכה בטרור.
6 צפייה בגלריה
yk13744136
yk13744136
הריסות ביתו של סאלח אל-עארורי
(צילום: דובר צה"ל)
מתחילת המלחמה נעצרו כ-2,600 מבוקשים ביהודה ושומרון, מתוכם כ-1,300 פעילי חמאס. רבים מהעצורים בחודשיים האחרונים הם בכירים בחמאס ומבוקשים, חלקם מחבלים שהוציאו פיגועים נגד כוחות צה"ל. ברשימות העצורים ישנם שמות רבים המוכרים היטב לרכזי השב"כ שאחראים על יהודה ושומרון: בין הבכירים שנעצרו, למשל, נמצא השייח' חסן יוסף ח'ליל מרמאללה, ממובילי פעילות הארגון בעשורים האחרונים. בנוסף, נעצרו ראשי חמאס בגזרת בית לחם שעסקו בהסתה נגד ישראל ובכירי מפקדת חמאס בחברון, בניהם גם מוחמד ג'מאל נטשה, אשר מהווה סמל של תנועת חמאס. בשכם נעצרו בכירי חמאס בגזרה, בניהם עסאן דוקאן, שבעברו שימש כראש תשתית חמאס בעיר. בטול-כרם נעצר ספיאן סתיתי, שנמנה בין מקבלי ההחלטות על פעילות חמאס מאז שהחלה המלחמה. בקלקיליה נעצר ראש חמאס באזור, מוחמד עפאנה. כל אלה הם אנשי מפתח שתרמו לביסוס תשתית חמאס ביהודה ושומרון, ומהווים את שדרת הפיקוד והניהול של חמאס בגזרה.

תאי הטרור באוניברסיטאות

לצד הפעילות בשטח, מתנהלת מערכה נגד תאי הסטודנטים של חמאס באוניברסיטאות, המכונים "כותלאות". התאים פועלים באוניברסיטאות חברון, ביר זית, אבו-דיס ואלנג'אח.
בחודשים האחרונים בוצעו פשיטות של שב"כ וצה"ל על מחסנים של האוניברסיטאות, מהם הוחרם ציוד חמאס, כמו דגלים ומדים, וכן בוצעו מעצרים רבים, בעיקר בגזרת רמאללה. "אנו מתכוונים להתמיד בפעילות מול המוסדות ולהמשיך את טיפול העומק נגד תאי הסטודנטים של חמאס", הסביר גורם ביטחוני.
6 צפייה בגלריה
צה"ל, שב"כ ומג"ב פועלים כנגד ארגון הטרור חמאס ברחבי יהודה ושומרון
צה"ל, שב"כ ומג"ב פועלים כנגד ארגון הטרור חמאס ברחבי יהודה ושומרון
ציוד של חמאס שנתפס והוחרם ביהודה ושומרון
(צילום: דובר צה"ל)
המוסדות מספקים חסות לתאי חמאס ומאפשרים להם לפעול תחת כיסוי "תמים" של תא סטודנטים. במסווה של פעילות סטודנטיאלית מתקיימים אירועי גיוס מטעם חמאס, עצרות והפגנות שבהן מועברים תכני הסתה ושנאה נגד ישראל ותמיכה בפעילות טרור אלימה. תאי "הכותלה" מפרסמים באופן שוטף ברשתות החברתיות תוכני הסתה כנגד ישראל, קריאות לקחת חלק במימוש פיגועים נגד יהודים ותמיכה במחבלים שביצעו פיגועים.
"נפעל כדי שלא תתאפשר פעילות ממוסדת של תאי חמאס בתוך אוניברסיטאות ביהודה ושומרון. כחלק מהמאמץ של מערכת הביטחון נגד חמאס, נכון גם לקדם הפעלת לחץ על האוניברסיטאות ביהודה ושומרון לחדול ממתן חסות ולגיטימציה לפעילות חמאס אלימה ומסיתה תחת מוסדן ובשטחן", אמר גורם ביטחוני. עד כה, מסרבות מרבית האוניברסיטאות ברשות הפלסטינית להפסיק את פעילותם של תאי "הכותלה". מדובר באוניברסיטאות שמקבלות תמיכה מגופים מערביים, כמו האיחוד האירופי, אונסק"ו ומוסדות בארצות הברית. חילופי הסטודנטים עם מדינות המערב מסייעים להפצת האידיאולוגיה של חמאס מעבר לגבולות הרשות הפלסטינית.
מפקדות חמאס בחו"ל וברצועת עזה מכירות בתפקיד ה"כותלאות" עבור חיזוק חמאס ביהודה ושומרון, ועל כן מעניקות תמיכה כלכלית להמשך פעילותן.
6 צפייה בגלריה
גדלי חמאס באוניברסיטת ביר זית
גדלי חמאס באוניברסיטת ביר זית
מפגן תמיכה בחמאס באוניברסיטת ביר זית, לפני המלחמה הנוכחית
(צילום: AFP)
חשוב לציין כי שב"כ וצה"ל פועלים בצורה אגרסיבית מאוד ביהודה שומרון. המטרה העיקרית היא לעצב מציאות חדשה שם ביום שאחרי המלחמה. מלבד כמות העצורים והמחוסלים עד כה, מתחילת המלחמה נהרסו שמונה בתים של פעילי חמאס ונתפסו מאות אמצעי לחימה, מתוכם עשרות השייכים לפעילי חמאס. בעשרה בתי חלפנות המשויכים לחמאס נתפסו יותר מ-30 מיליון שקלים. כמות אמצעי הלחימה שמאתרים שב"כ וצה"ל בשטח מעידה על החשיבות של פעילות הכוחות בשטח ועל המתרחש במחנות הפליטים ביהודה ושומרון. "יש עלייה משמעותית בהיקפי הסיכול לעומת השנים הקודמות, ולפעילות יש גם אפקט בשטח", הסביר גורם ביטחוני. "אם פעם כל כניסה של כוחות הייתה מלווה במטענים וירי, היום הכוחות נכנסים ויוצאים כמעט ללא חיכוך, למעט הפרות סדר בחלק מהמקומות".

החשש במערכת הביטחון: התחממות ביהודה ושומרון

רצף הפיגועים שהתרחשו באחרונה ביהודה ושומרון, ארבעה מאז סוף השבוע, מעלה את החשש במערכת הביטחון מפני התחממות בגזרה, שמתחילת המלחמה התאפיינה בשקט יחסי.
הפיגועים הללו מצטרפים לכמה תהליכים בתוך שטחי הרשות הפלסטינית ובין היתר לעובדה כי הפופולריות של חמאס ביהודה ושומרון הולכת ומתחזקת. המגמה הזו ניכרת בסקרים פלסטיניים וברשתות החברתיות. מעבר לכך, הרשות הפלסטינית נמצאת בחוסר יציבות מתמשך: הבעיות התקציביות גורמות לכך שעובדי הרשות מקבלים כבר תקופה ארוכה רק 70 אחוז משכרם, ההנהגה מעורערת בכל הקשור ליום שאחרי ברצועת עזה וסוגיית הכנסת הפועלים לישראל עדיין לא הוכרעה.
6 צפייה בגלריה
פעילות הלחימה בטרור של חטיבת הראל בבית חנון בג'נין
פעילות הלחימה בטרור של חטיבת הראל בבית חנון בג'נין
כוחות צה"ל פועלים בג'נין. חשש מהסלמה ביהודה ושומרון
(צילום: גדי קבלו)
פיקוד המרכז ואוגדת איו"ש מבצעים פעילות אגרסיבית מאוד במחנות הפליטים ובערים הפלסטיניות נגד מחבלים חמושים, כולל באמצעות כלים אוויריים שלא עשו בהם שימוש ביהודה ושומרון כבר עשרות שנים. מתחילת המלחמה חוסלו כ-300 מחבלים ביהודה ושומרון ובוצעו 25 תקיפות מהאוויר.
בצה"ל מקיימים הערכות מצב ומנסים להבין לאן פני יהודה ושומרון. "אחרי 7 באוקטובר קשה לדעת ולהעריך", אומרים גורמים בכירים, "אנחנו לוקחים הכל בחשבון".
פורסם לראשונה: 00:00, 03.01.24