לשני כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"ם) מלבנון, שפגעו ביום שלישי סמוך למפקדת פיקוד הצפון, הייתה כתובת ברורה: אלוף הפיקוד אורי גורדין. בחיזבאללה ביקשו לגבות מחיר כבד על החיסולים המיוחסים לישראל, אך כלי הטיס המתאבדים ששילחו לעבר שכונת ביריה בצפת, שבה נמצא בסיס הפיקוד, נכשלו במשימתם. אחד מהם פגע בסמוך לשער הכניסה למחנה והשני נפל ולא הסב נזק.
על פי הערכת חוקרי מכון עלמא שבגליל, כלי הטיס ששוגרו הם גרסה לבנונית למל"ט הקמיקזה האיראני "סמאד". סגירת המעגל הייתה מהירה: זמן קצר לאחר מכן חוסל מפקד היחידה האווירית של חיזבאללה בגזרת דרום לבנון, האחראי על שיגור המל"טים - ככל הנראה בידי כטב"ם ישראלי. ב-16 בדצמבר נפל לוחם השריון רס"ב (במיל') יחזקאל עזריה (53) מפתח תקווה, מפגיעת כטב"ם נפץ ליד מושב מרגליות שבגליל העליון. ה"מיסאד" – כלי טיס קטן עם ראש נפץ של כ-20 קילוגרמים, שמגיע למהירות שיוט של כ-200 קמ"ש – היה זה שפגע בכוח המילואים, שאותר ככל הנראה באמצעות רחפן ריגול שהעלו מחבלי החיזבאללה.

2 צפייה בגלריה
yk13756218
yk13756218
חלקם הובאו מאיראן וחלקם בייצור עצמי. כטב"מים בשירות חיזבאללה
הכותרת
היחידה המובחרת של חיזבאללה שנמצאת ליד הגבול
24:45
לראשונה מתמודדת ישראל עם איום נוסף – זירת לחימה חדשה יחסית, שנפתחת עליה משמיים. מ-7 באוקטובר התקבלו במערכות ההתרעה של פיקוד העורף התרעות רבות על חדירת כלי טיס עוין, שהכניסו למקלטים מאות אלפי תושבים. חלק מההתרעות הן שווא, בשל רגישות גבוהה במערכות האיכון.
לפי פרסומים זרים, בחיזבאללה משתמשים בכטב"מים כבר מסוף שנות ה-90, והוא השתמש בהם רבות במלחמת האזרחים בסוריה. "הפעם הראשונה שראינו מל"ט די גדול של חיזבאללה בשמי ישראל הייתה ב-2006, במלחמת לבנון השנייה", אמר טל ענבר, מומחה לנושאי כלי טיס לא מאוישים וחוקר מערכות נשק אויב. "הם שלחו מל"ט סיור לא חמוש שטס מעל שמי המדינה. כיפת ברזל לא הייתה קיימת עדיין, והייתה להם יכולת פשוטה יותר לחדור אווירית לישראל". באותה שנה החל חיזבאללה לפתח חיל כטב"מים, והצליח בשנים האחרונות להגיע ליכולות ייצור מקומיות של דגמים שהועתקו ממדינות אחרות, ובראשן איראן.
היחידה האווירית אמונה על ייצור והפעלת מערך כלי הטיס ומטרתה להעמיק את הפגיעה בעורף ישראל ולהביא להרג רב. היא מפעילה כטב"מים מכל הסוגים (מודיעין ותצפית, מתאבד, תוקף) שחלקם הובא ישירות מאיראן וחלקם בייצור עצמי על בסיס ידע איראני. ב-2021 פורסם שחיזבאללה מחזיק בלא פחות מ-2,000 כטב"מים, אך השנים האחרונות היו בסימן התחמשות של הארגון וסביר להניח שמדובר כעת ביכולות גדולות הרבה יותר.
2 צפייה בגלריה
הכטב"ם של ארגן הטרור חיזבאללה
הכטב"ם של ארגן הטרור חיזבאללה
כטב"מים של חיזבאללה. "זול ונותן מענה טקטי לכל מיני משימות"
במלחמה הנוכחית, חיזבאללה עושים שימוש לראשונה נגד ישראל בכטב"מים מתאבדים. "חיזבאללה השקיע מאוד במערך הלוחמה האווירית", הסביר טל בארי, ראש מחלקת המחקר במרכז עלמא לחקר ביטחון הצפון. זאת, לדבריו, "מתוך הבנה איראנית שזה יכול להיות חליפי לחיל אוויר, והוא גם זול, מדויק ונותן מענה טקטי לכל מיני משימות".
"רחפנים", הוסיף בארי, "זו צרה אחרת. הם טסים הרבה יותר נמוך וקטנים יחסית, כך שקשה לזהות ולעצור אותם. עלות רחפן עם אלתורים של חימוש, כפי שעושים בחיזבאללה, שנושא פצצת מרגמה או רימון, היא נמוכה מאוד, וייתכן שלא נבחין בו עד שיופיע פתאום בשמיים מעלינו".
ביום שלישי בלילה פרסם חיזבאללה סרטון שמתהדר ביכולות הארגון. בסרטון ניתן לראות נקודות שונות בישראל. לא נאמר בצורה מפורשת שהסרטונים צולמו על ידי רחפנים, אך המסר הוא שחיזבאללה יכול להגיע לכל מקום.
להערכת בארי, ישראל מצליחה להוריד כ-90 אחוזים מכמות כלי הטיס העוינים שמנסים לחדור למרחב האווירי. "סטטיסטיקת ההצלחות בסיכול מטרותיהם גבוהה מאוד, אבל מספיק שכלי אחד מתוך עשרה יצליח לחדור את מעגלי ההגנה ולהגיע מעל ראשי האזרחים, וזה יוצר בהלה עצומה", הסביר. "אתה יכול לשמוע אותו, לא להצליח לראות אותו, ואז הוא יצלול עליך לפתע ו'יתאבד'. מספיק שכטב"ם אחד עם עד 40 קילוגרמים חומר נפץ ייפול על בית ויהרוס אותו, האפקט הפסיכולוגי על האוכלוסייה האזרחית יהיה גדול מאוד".


"אני מאומן לסרוק בתים ומחסות, אבל אף אחד לא מאמן אותך לתפוס מחסה מהשמיים", תיאר אתמול לוחם מילואים ששוחרר לאחרונה מהתעסוקה המבצעית בגבול לבנון. בצה"ל מפעילים מערכים רבים לאיתור והשמדת רחפנים שמאתגרים יותר לגילוי. "זה מחריד לשמוע רחפן מעל הראש, בגלל ההבנה שיש מעליך משהו שיכול לפגוע בך", תיאר לוחם המילואים. "אתה מתפלל שהוא לא ראה אותך ורץ בטירוף לחפש מחסה מתחת לעץ או משהו כזה".
איש מילואים אחר ששירת בגזרת גבול לבנון תיאר: "אחרי שרחפן תצפית מאתר כוחות, לא אחת מגיע בעקבותיו רחפן נפץ שמטיל כמה מטענים מאולתרים או פצמ"רים והנזק העיקרי הוא רסס". לדבריו, בשבועות הראשונים של המלחמה שוגרו מלבנון להקות של 15 רחפנים ויותר.
בתעשיות הביטחוניות הישראליות משקיעים מאמץ רב בניסיון למצוא מענה לאיום, והשבוע הודיעה חברת רפאל שבשיתוף עם מפא"ת במשרד הביטחון, השלימה בהצלחה ניסוי במערכת ההגנה האווירית ספיידר - SPYDER, שהצליחה ליירט כטב"ם מבצעי.
ועדיין, מדובר באתגר לא פשוט. "כלים קטנים, פשוטים וזולים כאלה אפשר לייצר במספרים גדולים מאוד. אנחנו עוד לא ראינו מתקפות נחיל כטב"מים של עשרות ואפילו מאות רחפנים. כן ראינו תקיפה משולבת של חיזבאללה שהם שלחו כמה כלים שטסו כל אחד למקום אחר", אמר טל ענבר.
בדוח מבקר המדינה מ-2021 נכתב כי "השיפור הטכנולוגי המתמיד של הרחפנים יוצר איום, והגופים שנבדקו טרם השלימו את היערכותם המבצעית להתמודדות מולו. על הגופים השונים לפעול בשיתוף פעולה, תוך הקפדה על שיתוף במידע ולמידה הדדית, בפרט בכל הנוגע לשיתוף ידע ויכולות בין הגורמים המפעילים רחפנים לבין הגופים האמונים על ההגנה מפני האיום. זאת כדי שההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים תושלם בתוך פרק זמן קצר ובאופן מיטבי".
פורסם לראשונה: 00:00, 12.01.24