לפעמים נדמה שצריך להזכיר את המובן מאליו. צה"ל ומפקדיו מצויים בחודשים האחרונים במלחמה רב-זירתית מהסוג שרק דמיינו שעלול לפגוש את המדינה. הלחימה ארוכה, עודנה עצימה בעזה, ועם אירועים רבים במקביל בגבול הצפון, ביהודה ושומרון וגם במדינות מעגל שלישי. הכוחות פועלים, מחבלים מחוסלים כל יום ונכסים נלקחים מאויבינו. נכון, המלחמה הזו נפתחה במחדל הביטחוני הגדול ביותר שישראל ידעה מאז קום המדינה. אבל בזמן שעבר מאז, המפקדים הוכיחו שהעיסוק שלהם כעת הוא אך ורק בניסיון להשיג ניצחון בגזרות השונות, תוך הנחה בצד את המטען הקשה שהם סוחבים בעקבות כישלונם הצורב.
בזמן כה רגיש, אי אפשר להבין את ההחלטה התמוהה של מבקר המדינה לפתוח בחקירה, כאשר ברור שביקורת בעת הזו מסוכנת ללחימה ותפגע בקשב של המפקדים ובהישגים. אי אפשר ביד אחת לאשר תוכניות לתקיפה בחאן יונס, וביד השנייה לחפש חומרים רגישים, מסמכים ופרוטוקולים, ובטח שלא להקדיש שעות כדי לשבת עם אנשי המבקר. זה לא אנושי לצפות לדוגמה ממפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, לנהל לחימה, להיכנס לרצועה לשמוע את הלוחמים, לאשר תוכניות להמשך התמרון, ובשעות הלילה לשבת ולעבור על מסמכים. יהיה לזה זמן.
1 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן ו רמטכ"ל הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
מתניהו אנגלמן ו רמטכ"ל הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
הרמטכ"ל הרצי הלוי ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)
לכן צריך להגיד עכשיו, באופן שלא משתמע לשני פנים: להטריד מפקדים בלחימה - יעלה בחיי לוחמים. כדי לארגן את היקפי החומרים שהמבקר ביקש - כל מפקד מדרגת רס"ן ומעלה יצטרך להתעסק כמה ימים בארכיונים במקום בלחימה. לבדוק, לחפש, לארגן, להיזכר, לסדר. זה לקחת כעת את קמ"ן עזה למשל ולהשבית אותו לשבוע. אין אדם שחושב שמדובר במעשה סביר.
צדק הרמטכ"ל במכתבו מיום רביעי כשכתב למבקר - קודם כל, תחקיר פנימי בשדרת הפיקוד. לתת לאנשים לבוא בזמנם, לספר את האמת וללמוד ממנה. אנשים אומרים אמת בצבא למפקדיהם, לא למבקרים מבחוץ. הצבא מחויב בתחקיר פנימי מסוג זה, מאחר וללא התחקיר לא יוכל להפיק את הלקחים הקריטיים שעלולים לפגוש אותנו בזירה הצפונית ובגזרת יהודה ושומרון.
אחרי שיסתיים התחקיר הפנימי, ואחרי שהלחימה תדעך, יהיה ניתן לעשות את כל הביקורות הראויות ולברר את האמת עד היסוד. וגם פה צריך להדגיש, בדיקת המבקר תרוקן מתוכן את ועדת החקירה הממלכתית שחייבת לקום אחרי אירועי 7 באוקטובר. אסור להשאיר אף אבן במקומה ולכל שאלה תצטרך להיות תשובה נוקבת. לא זה מה שמחפש המבקר כעת.
כפי שחשפנו אתמול (חמישי) ב"ידיעות אחרונות", הרמטכ"ל הקפיא את העבודה בנוגע לוועדות החיצונית לאור העיקרון שקבע כי לא ייעשו תחקירים חיצוניים לפני פנימיים, ולא בזמן לחימה עצימה. הרמטכ"ל הבין שטעה, ונכון שהמבקר שטועה יחזור בו גם הוא ולא יחבל בפעילות צה"ל. אמש הוא הוציא מכתב לרמטכ"ל שבו טען כי לא יפריע לעבודת הקצינים והוא רק מבקש מסמכים. אם מדובר רק במסמכים והכל מתועד, למה הוא לא ממתין לסוף המלחמה כדי לקבל אותם?
לגבי הטענה השנייה של המבקר, כאילו יש דעיכה בלחימה וניתן להתחיל לתחקר, ראוי להסביר את תמונת המצב בגזרות. בצפון, חיזבאללה ממשיך להתכתש עם כוחות צה"ל ואתמול שיגר שני כטב"מי נפץ לעבר עמק החולה. לא היה נזק או נפגעים, אך צה"ל השיב בעליית מדרגה משלו כשתקף שורה של מטרות וביניהן את שדה התעופה שחשף שר הביטחון בקלעת ג'בור.
בדרום, כוחות צה"ל יצאו השבוע לאחד ממהלכי התמרון הגדולים ביותר מאז תחילתו, חמש חטיבות תמרנו לעבר מערב חאן יונס, במטרה לפרק את גדוד מערב העיר, להשלים את הפגיעה בחטיבת הבית של האחים סינוואר, ולהפעיל לחץ על צמרת חמאס, כדי להגיע לעסקה פוטנציאלית. הפעילות מתקדמת, ולפי צה"ל יש שם כבר מאות מחבלים הרוגים. לאוגדה 98 נותר לפרק עוד גדוד אחד של חטיבת חמאס שם. פוגעים בתשתיות תת-קרקע, בתשתיות לירי תלול מסלול ובתשתיות ייצור אמל"ח. בפיקוד הדרום מזהים תנועה ערה של אזרחים מחוץ לחאן יונס וכניעה של עשרות רבות של מחבלים.
יוסי יהושועיוסי יהושועצילום פרטי
ביהודה ושומרון המצב מטריד לא פחות. במערכת הביטחונית מעידים שהלחץ הרב שנוצר במניעת כניסת הפועלים עוד עלול להגיע לכדי אינתיפאדה שלישית, והפעילות השיטתית של צה"ל בערים הפלסטיניות נעדרת מעיני הציבור למרות הצלחות רבות והתקפיות שלא נראתה כבר שנים.
"כאשר התותחים רועמים וכל עוד מבצע מתנהל, הביקורת ממתינה ולא מפריעה לניהולו", קבע לאחר צוק איתן מבקר המדינה דאז, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא. כפי שניתן להבין, התותחים עוד רועמים במלוא עוצמתם והמבצע בהחלט מתנהל. רק ראוי שלא מבקר המדינה יהיה מי שיפריע לניהולו, ובכך, יפגע בניהול הלחימה העזה בגזרות השונות.
  • יוסי יהושוע הוא הפרשן הצבאי של "ידיעות אחרונות" ו-ynet
פורסם לראשונה: 00:00, 26.01.24