בצה"ל מבינים שהדרך לבנייה מחדש של האמון של תושבי עוטף עזה במערכת הביטחון ארוכה מאוד. אחרי הטבח הנורא ב-7 באוקטובר, החורבן ופינוי היישובים, מגבשים בימים אלה תוכנית שמטרתה לסייע בשיקום ובחיזוק ההגנה בעוטף.
בליבת התוכנית החדשה שעליה עומל צה"ל בחודש האחרון, נמצאת הקמת גרעיני נח"ל בעוטף עזה. מדובר בחלק מתוכנית רחבה יותר, שתכליתה הכללית היא חיזוק היישובים. גורמים שעוסקים בבנייתה אומרים ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי "הגנה חדשה" דורשת לא רק כלים "קשים" בגבול, אלא גם מעטפת רחבה יותר ונוכחות צבאית משמעותית ביישובים עצמם, תוך עיבוי של יכולות ההגנה של כל יישוב.
2 צפייה בגלריה
טקס קבלת הכומתה הירוקה של לוחמי חטיבת הנח"ל בלב רצועת עזה
טקס קבלת הכומתה הירוקה של לוחמי חטיבת הנח"ל בלב רצועת עזה
טקס קבלת כומתה של לוחמי חטיבת הנח"ל בלב הרצועה
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, אישר בשבועות האחרונים לקדם הקמה של שלושה או ארבעה גרעיני נח"ל בדרום. בכל גרעין כזה צפויים לשרת כ-30 חיילים וחיילות, שעליהם יפקד מג"ד בדרגת רב-סרן. כנהוג בגרעיני נח"ל, השירות בהם יכלול שילוב בין משימות הגנה ושמירה, לחקלאות, חינוך וסיוע במשימות קהילתיות. הרמטכ"ל, ראש אכ"א, האלוף יניב עשור, ומפקדים בכירים נוספים בצבא רואים בתוכנית מרכיב חשוב ביצירת ביטחון לתושבי הדרום וביכולת שלהם לשוב בהדרגה לבתיהם.
מיקום הגרעינים ייקבע בהתאם לאופי היישובים ולצורך שיעלה מתוך הקהילות. בצבא שואפים להקים את הגרעינים החדשים ביישובים שבהם חזרת התושבים מורכבת יותר מבחינה ביטחונית בשל קרבה פיזית לגבול למשל, או בשל מאפיינים ביטחוניים אחרים. כדי לממש את התוכנית, עומלים באכ"א לייצר מקורות כוח אדם איכותי למשימה, מול מצוקת כוח האדם שתגבר אחרי המלחמה. לפני מספר שבועות, פרסם נדב איל על כוונת אלוף פיקוד הצפון להקים גריעינים דומים בגבול הצפון במטרה להגביר את תחושת הביטחון גם שם.

ובינתיים ברצועת עזה התמרון בחאן יונס הולך ומעמיק, ועשרות אלפי עזתים כבר התפנו במסדרון ההומניטרי שפתח עבורם צה"ל. אתמול פרסם הצבא תיעוד חריג שבו חלק מהם נשמעים קוראים: "העם רוצה להפיל את חמאס", תמונות שמצטרפות למחאות אחרות שנראו בשבועות האחרונים ברצועה נגד ארגון הטרור. בצה"ל מייחסים זאת לפעילות ההתקפית של אוגדה 98.
אלוף רסאן עליאן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אמר כי "בימים האחרונים אנו רואים יותר ויותר עדויות של ביקורת פומבית שמשמיעים תושבי עזה נגד ארגון הטרור חמאס. תושבי הרצועה מעדיפים, ובצדק, את טובתם ואת ביטחון ילדיהם על פני המשך ההתעצמות הצבאית של חמאס ופעולות הטרור שפוגעות בהם ובעתידם". בכירים בצבא רואים בזה ניצנים של התקוממות נגד חמאס ומציינים כי בנוסף לקריאות העזתים להפלת שלטון חמאס, במהלך השבוע התקיימו הפגנות שקראו לסיום המלחמה.
צה"ל עומד כעת לפני הכרעת חטיבת חאן יונס. בפיקוד הדרום מעריכים שמאז תחילת המתקפה האחרונה, מאות מחבלי חמאס חוסלו ועשרות נוספים נתפסו. לצה"ל נותר להכריע גדוד חמאס אחד, ובכך להשתלט על מרכז כובד משמעותי אחרון בחאן יונס לפני ההחלטה כיצד לפעול ברפיח.
2 צפייה בגלריה
אימון כוחות המילואים בפיקוד הצפון
אימון כוחות המילואים בפיקוד הצפון
אימון כוחות המילואים בפיקוד הצפון. "מוכנים ליום פקודה"
(צילום: דובר צה"ל)
בצפון נמשכה ההתכתשות מול חיזבאללה. ארבעה מחבלים חוסלו בסוף השבוע, ואמש דיווחו בארגון הטרור על יותר מ-170 הרוגים משורותיו מתחילת המלחמה. בתגובה, הם המשיכו לשגר רקטות ופצמ"רים לעבר יישובי הצפון. בצה"ל בחרו לאותת אמש בהודעה רשמית כי הצבא מגביר את מוכנותו בגזרה הצפונית ומקיים תרגילים גדודיים בירי חי ובלוחמה בשטח בנוי. מדובר צה"ל נמסר כי כחלק מתהליך הגברת המוכנות בגבול הצפון נערכו בפיקוד הצפון בשבוע האחרון אימונים אינטנסיביים לחיזוק הכשירות והמוכנות ל"יום פקודה".
במסגרת תוכניות האימונים של גדודי המילואים בקו הצפון בחודשים האחרונים, תרגלו לוחמי חטיבת הצנחנים הצפונית (226) המהווה חלק מעוצבת "המפץ" (146) וכוחות הנדסה לחימה באזור שכונות צפופות ובנויות, בתנאי מזג אוויר חורפיים ובמתווה שטח צפוני. מטרת ההודעה היא לשדר לחיזבאללה שהסבלנות פוקעת, ושאנחנו מוכנים להסתכן גם בהסלמה שתחזיר את התושבים לבתיהם - ולא לחכות עד שתסתיים המלחמה בעזה.
פורסם לראשונה: 00:00, 28.01.24