ביום רביעי האחרון, בסביבות 1:30 בלילה, התרחשו באיראן שני פיצוצים ענקיים, האחד במעבר בורוג'ין חלבאי במחוז צ'הארמהאל והשני בערוץ קאדיר עבאד בחורמביד שבמחוז פארס. תושבים במרחק עשרות רבות של קילומטרים סיפרו כי ביתם רעד מעוצמת הפיצוץ והאש האדירה נראתה למרחקים גדולים עוד יותר. על פי הדיווחים שפורסמו בתקשורת האיראנית והצהרות הגורמים הרשמיים, הגז נותק בעשרות כפרים ואספקת הגז בשני מחוזות הוגבלה למשרדי ממשלה ולתעשיות.
למחרת בבוקר הבינו במחוזות המרוחקים את היקפי הנזק העצום ודיווחו על כך למטה בטהרן. אספקת גז הבישול וגז החימום ליותר מ-15 אחוז מאזרחי המדינה, מיליונים רבים, נותקה אחרי שתי התקפות חשאיות על שני צינורות גז טבעי גדולים בתוך איראן. "התוכנית של האויב הייתה לשבש לחלוטין את זרימת הגז בחורף לכמה ערים ומחוזות מרכזיים בארצנו", אמר שר הנפט ג'וואד אוג'י לתקשורת האיראנית ביום שישי. אוג'י, שהתייחס לפיצוצים כ"חבלה והתקפות טרור", אמר שמטרת המתקפה הייתה לפגוע בתשתית האנרגיה ולעורר מחאה ומרירות כלפי השלטון מבית. הוא אמר שהאירועים הללו קשורים לאירועים האחרונים באזור.
הכותרת
כללי המשחק החדשים עם חיזבאללה ואיראן | רונן ברגמן
26:05
אבל מיהו אותו אויב? מהם אותם אירועים? האם אלה אנשי דאעש, שנלחמים באיראנים, ותקפו עם מחבלים מתאבדים את האזכרה לזכרו את קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה שגייס את המיליציות לטובת המלחמה בהם, ורצחו שם כנקמה מאות אזרחים? הם הבטיחו להמשיך בקמפיין שלהם באיראן וכעת הולמים שוב? האיראנים האשימו בתחילה את ישראל בפיגוע ההמונים הזה ויצאו נבוכים מאוד כשהמחבלים המתאבדים הופיעו בצילום וידיאו מספרים על הזוועות שתיכף יחוללו. האם אלה הבדלנים הבלוצ'ים או מוסלמים סלפים ששונאים את דאעש אבל יותר את המשטר השיעי?
אבל למי יש את הידע איפה עוברים הצינורות הללו ומה הם מספקים, שלא לדבר על היכולת להגיע ולהלום בהם, וגם לצאת מהזירה בשלום? מחבלים מתאבדים לא היו שם ובמשמרות המהפכה עדיין חוקרים את האירוע.
הפעם האיראנים לא האשימו את המוסד או את ישראל. השר אוג'י לא נקב בשמם וסירב להתייחס לשאלה, אולי כי חשש שהתשובה, אם הייתה בידי השלטונות האיראניים, רק תביך אותו ואותם, את הבוסים שלו בטהרן, עוד יותר.
ביום שישי פרסם "הניו יורק טיימס" כי לפחות גורם ממשלתי חשוב ומרכזי אחד באיראן כבר הגיע למסקנה - מקור במשמרות המהפכה אמר לעיתון כי המודיעין הישראלי הוא שעמד מאחורי ההתקפה. נראה כי האיראנים חוששים מלפרסם את המסקנה, בדיוק מפאת אותו חשש ששר הנפט הביע - שהיא תוכיח עד כמה המשטר חלש ופגיע, תראה את חוסר היכולת שלו, במיוחד אחרי פיגוע טבח ההמונים באזכרה לסולימאני, לשלוט במצב, גם בתוך שטח איראן, ותגלה לאוכלוסייה את המחיר היקר שאיראן משלמת, שאזרחי איראן משלמים, על המדיניות האזורית האגרסיבית והפראית של ממשלתה.
לפי ה"טיימס" (בכתבה שהח"מ היה שותף לה) גם גורמים בכירים במערב מסרו כי ישראל היא זו שעמדה מאחורי שתי ההתקפות, ועוד פיצוץ אדיר במפעל לכימיקלים שקשור למערכת הביטחון של איראן, בפאתי טהרן ביום חמישי.
בישראל לא הגיבו על הדברים, אבל בהנחה שמה שנכתב ב"הניו יורק טיימס" מדויק, התקיפות מייצגות שינוי בולט במלחמת הצללים שמנהלות ישראל ואיראן באוויר, ביבשה, בים ובתקיפות סייבר במשך שנים. ישראל מכוונת זמן רב לאתרים צבאיים וגרעיניים בתוך איראן - ועל פי אותו פרסום, התנקשה במדעני גרעין ובמפקדים במשמרות המהפכה, הן בתוך המדינה והן מחוצה לה. ישראל גם ביצעה מתקפות סייבר כדי להשבית שרתים השייכים למשרד הנפט, מה שגרם לסערה בתחנות דלק ברחבי איראן, לפקקים של קילומטרים בערים הראשיות ולתחושה כללית של מהומה אדירה.
זו הייתה פעולת ראווה בעיקרה, שהתבססה על מלחמות סייבר מרחוק. אבל פיצוץ חלק מתשתית האנרגיה של המדינה, שעליה מבוססים תעשיות, מפעלים ומיליוני אזרחים, הוא חדש אפילו במלחמה הזו. למעשה, אם מה שנכתב ב"טיימס" הוא נכון, זו הפעם הראשונה אי פעם שדווח שהמוסד, שהוא הגוף שאחראי על פעולות מעין אלה במדינות האויב, עושה פעולה מהסוג הזה - פגיעה בתשתית קריטית של מדינה יריבה, כשהתשתית הזו אינה מיועדת ספציפית לטובת מערך פיתוח האמל"ח או המלחמה של אותה מדינה אלא היא פשוט תשתית קריטית וחשובה לכלל האוכלוסייה.
2 צפייה בגלריה
פיצוץ ליד בית הקברות שבו טמון קאסם סולימאני
פיצוץ ליד בית הקברות שבו טמון קאסם סולימאני
הפיגוע שביצעו מחבלי דאעש באזכרה של קאסם סולימאני
זו ללא ספק הסלמה במלחמה החשאית בין ישראל ואיראן שלא ברור לאן תוביל. בפאודה שמתחוללת בכל רחבי המזרח התיכון מאז 7 באוקטובר, תוהו ובוהו שבו עד עתה הייתה ישראל נוקטת - אם בכלל - מהלכים רק בתגובה על פעולות שבוצעו נגדה, מנסה מישהו כעת לשרטט מחדש עבור היריבה המרכזית את הקווים האדומים ולומר לאיראן "עד כאן", וכי אם תמשיך לדחוף, לסייע, לעודד וליזום פעולות של גורמי מיליציה וארגוני טרור שונים שלהם היא מסייעת, נגדה ונגד ארה"ב, המחיר עלול להיות יותר מאשר תורים לתחנות דלק.
מעבר לכוונה וליוזמה, חשובות במכלול כשלעצמן, צינורות גז במקומות אסטרטגיים לא מתפוצצים לשמיים מטעם עצמם, ובמדינה כמו איראן, שחטפה אולי יותר מכל מדינה אחרת בעולם מהלומות סייבר עוצמתיות, ויש בה הרבה מודעות לנושא, אי אפשר לבצע פעולות כאלה מרחוק. "זה עובד כיום רק בסדרות כמו טהרן", אומר איש מודיעין בכיר לשעבר. "המציאות הרבה יותר קשה ומסובכת ופנטסטית". אכן, גורמים מערביים ואסטרטג צבאי איראני אמרו ל"טיימס" כי התקפות צינור הגז מצד ישראל דורשות ידע מעמיק על התשתית של איראן ותיאום זהיר ומדויק, במיוחד מכיוון ששני צינורות נפגעו במספר מקומות בו זמנית.
פקיד מערבי אחד כינה זאת בשיחה עם ה"טיימס" בשם "תקיפה סמלית גדולה", שכן, לדבריו ניתן לתקן אותה בזמן יחסית קצר והיא תגרום נזק מועט למיליוני האזרחים שנותרו בלי גז, משאב האנרגיה המרכזי למקומות המרוחקים שבהם הם גרים.
באשר למפעל שהושמד, עדיין לא ברור אופי הקשר המדויק שלו למערכת הביטחון של איראן ולתעשיית הנשק שלה שהפך אותה ליעד אטרקטיבי מספיק לפיצוץ, כזה שהרעיד אלפי בתים ושלח תמרות עשן ואש לאוויר. בטהרן טענו כי הפיצוץ נבע מתאונה במכל הדלק של המפעל, אבל הגורמים המערביים שדיברו עם ה"טיימס" אומרים כי גם פה הייתה ידו של המודיעין הישראלי.
איראן אמרה שהיא לא רוצה מלחמה ישירה עם ארה"ב, והיא הכחישה שהיא מעורבת גם בפיגועי הטרור ב-7 באוקטובר נגד ישראל וגם בהתקפות השונות נגד מטרות אמריקאיות וישראליות באזור מאז. מצד שני, גורמים איראניים בכירים שדיברו עם ה"טיימס" במהלך השבועות האחרונים לא הכחישו, ולמעשה די השוויצו בעידוד שנתנו לחות'ים לפעול בעוצמה נגד ישראל. איראן תומכת ומחמשת רשת של מיליציות פרוקסי שנלחמות כל העת מול ישראל וארצות-הברית, כולל החות'ים בתימן, חיזבאללה בלבנון וקבוצות שונות בעיראק ובסוריה.
איראן גם פעלה ופועלת נגד ישראל באופן ישיר יותר בשנתיים האחרונות. בין היתר, באמצעות שורת התקפות סייבר שהחריפו מאוד מאז פרוץ מלחמת אוקטובר, כשחלק מהן הביאו להם מידע חשוב, או גרמו נזקים למערכות מחשבים ומידע בישראל. ישראל גם מאמינה כי איראנים או שליחים מטעמה ניסו לפגוע בישראלים ויהודים במקומות רבים בעולם. "אנו עדים לעלייה משמעותית בניסיונות לפגוע בישראלים וביהודים ברחבי העולם, ופועלים למנוע זאת", אמר ראש המוסד דוד ברנע בנאום במרכז באוניברסיטת רייכמן בספטמבר. "לאחר שהוכחנו לעולם את מה שהיה לנו ברור, שכל אירועי הטרור שסוכלו היו בהנחיה איראנית - הגיעה השעה לגבות ממנה מחיר באופן שונה - גם בלב טהרן".
ומישהו, בישראל מסרבים כאמור להגיב, אכן גובה מחירים. התקיפות והתקיפות שמנגד החריפו מאוד במלחמת הצללים בחודשים האחרונים. על פי אותו פרסום, ישראל הרגה שני מפקדים איראנים בכירים בסוריה, בעוד ארה"ב פגעה בבסיסים צבאיים הקשורים למשמרות המהפכה ונציגיה בעיראק ובסוריה לאחר ששלושה חיילים אמריקאים נהרגו בהתקפת מזל"ט. כעת, אומרים הגורמים המערביים, ישראל תקפה בתוך גבולות איראן עם שורת פיצוצים מפתיעה, מתוחכמת ומוכיחה ידע ויכולות. "זה מראה שהרשתות החשאיות הפועלות באיראן הרחיבו את רשימת היעדים שלהן והתקדמו מעבר לרק אתרי צבא וגרעין", אמר ל"טיימס" שאהין מודרס, פרשן לנושאי ביטחון לאומי המתמקד במזרח התיכון.
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
למנוע מבוכה. המנהיג העליון עלי חמינאי
(צילום: EPA/SUPREME LEADER OFFICE HANDOUT )
מומחי אנרגיה העריכו כי ההתקפות על הצינורות, שכל אחד מהם נמשך כ-1,200 קילומטרים ומוביל שני מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי ביום, הפילו כ-15 אחוז מתפוקת הגז הטבעי היומית של איראן, מה שהפך אותן להתקפות גורפות במיוחד על התשתית הקריטית של המדינה. שר הנפט אוג'י הוסיף כי צוותים טכניים של משרדו עובדים "מסביב לשעון" כדי לתקן את הנזק, וכי ההפרעה הייתה מינימלית והשירות הוחזר, אבל דיווחים מהשטח הראו שזו הייתה הערכה אופטימית מאוד, שלא לומר מידע לא נכון או אפילו מופרך, כי הדיווחים מחמשת המחוזות שנפגעו הראו בדיוק את ההפך. אי אפשר להסתיר השבתת משרדי ממשלה או בתי ספר או את האזהרות מטעם ראשי מועצות ומושלים לאנשים באזורים שלהם להצטייד מיד בביגוד חם מאוד כי יכול להיות שאוטוטו יישארו בלי חימום, וקר שם מאוד בחורף.
הפיצוצים חשפו את הפגיעות של התשתית הקריטית במדינה להתקפות וחבלה. כמעט כל התפוקה של איראן בגז הולכת לצריכה מקומית, מה שהגדיל את התלות בגז, שאיראן לא יכולה לייצא כמעט בגלל הסנקציות. קשה מאוד להגן על רשת הצינורות הנרחבת הזו ויש להשקיע מיליארדים רבים ושנים ארוכות במיגון.
בעקבות התקיפה זימנו בטהרן פגישה בהולה בהשתתפות השר אוג'י, פקידים ממשרד החוץ ונציגים מכל שירותי המודיעין והביטחון של איראן. אחד מהמשתתפים אמר כי החבלה, לו הייתה מעט יותר עוצמתית, הייתה עלולה לשתק אפילו כ-40 אחוז מיכולת העברת הגז במדינה.
מישהו מנסה להעביר פה מסר ברור - תמרור אזהרה לפני תאונה ממש. עכשיו השאלה היא אם המסר ייקלט ויביא לניסוח מחדש של כללי המשחק מה מותר ומה אסור במקום שהופרו בו כל הכללים.
פורסם לראשונה: 00:00, 18.02.24