גורם ישראלי בכיר מאוד, הבקיא בהלכות העולם, כבר ראה דבר או שניים, ותמיד נחשב למתון בתגובותיו, יודע שמה שנראה לרבים כמשבר חמור או אירוע אל־חזור, ייראה אחרת במרוצת הזמן, יישחק ויישכח, ראה את שמתרחש השנה בוועידת הביטחון במינכן בכל הנוגע לישראל, והגיב הפוך לחלוטין. האיש נחרד. הוא נזכר במשפט המיוחס לשר האוצר יהושע רבינוביץ, שיש המייחסים אותו לשליט זאיר, מובוטו סססקו, לפיו "לפני שנה עמדנו על פי התהום ומאז לקחנו צעד גדול קדימה".
"אני מודאג", אמר האיש בתוגה, "כי התהליכים שאנו רואים פה, שהם כמובן ביטוי מקומי, בשלל אירועים לאורך ולרוחב הוועידה, הקורוזיה הזו באיך שתופסים אותנו, ההידרדרות אל פי התהום, בקריסת המעמד הבין לאומי של ישראל, תהפוך לנפילה חופשית. ככה זה עם תהומות - אתה רואה את קצה הצוק, ואתה עושה המון מאמצים לעצור או לפחות לעכב את ההגעה לשם, נאחז בכל אבן או גב עפר, עד לזיז האחרון, אבל אם לא הצלחת לעצור ונגררת עד שם, אז הנפילה משם חופשית למטה.
"ואני חושש" הוא אמר, "שזה הרגע הזה, שאנחנו על הזיז, על השפיץ של הקצה, ושאם לא נעצור כאן, בועידת מינכן הבאה, שתתקיים כסדרה המופתי, כמו תמיד, כאן במלון ביירשרהוף במינכן, נביט אחורנית ונגיד שהשנה צעדנו צעד גדול קדימה, אל תוך השאול".

1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג חשף בוועידת הביטחון במינכן את ספר קת היהודים שחובר על ידי מייסד חמאס
נשיא המדינה יצחק הרצוג חשף בוועידת הביטחון במינכן את ספר קת היהודים שחובר על ידי מייסד חמאס
נשיא המדינה יצחק הרצוג חשף בוועידת הביטחון במינכן
(צילום: EPA /ANNA SZILAGYI)

הישראלים הבכירים שהגיעו לוועידה, הנשיא הרצוג בראשם, כך נדמה, התחלקו לשניים, אלה שבדיכאון עמוק, ואלה שסבורים כי יש תקווה, חייבים להילחם, ובכל מקרה - שהם חייבים להקרין כלפי חוץ שקט וחוסן, כי מי אם לא הם, כי חייבים שמישהו יהיה קצת אופטימי. אבל כל מי שיצא לי לדבר איתו מסכים כי מכל פינה, בכל פאנל על הבמה ובפורומים הקטנים יותר, בשיחות המסדרון ובפגישות בין המנהיגים – מהכל ניבטת תמונה מדאיגה ביותר, ישראל נמצאת בעיצומו של תהליך הולך ומחריף, הולך ומעצים, הולך ומקבל קצב מהיר יותר שבקצהו מדינה מוקצה, מנודה, מוחרמת ומאוסה, "והלוואי ומכאן, ממינכן, ייצא דגל אדום שינסה להסביר לאזרחי מדינת ישראל, אולי אפילו למנהיגיה, את חומרת המצב". אני מגיע לוועידת הביטחון במינכן מאז 2009. זהו הפורום החשוב ביותר בעולם לנושאי ביטחון לאומי, צבא ומדיניות חוץ. מנהיגים, שרי חוץ והגנה, רמטכ"לים וראשי זרועות ביון, לצד גורמי חשובים ביותר בפוליטיקה ובחברה האזרחים של עשרות רבות של מדינות, בראשן אירופה וארצות הברית מתכנסים פעם בשנה במינכן כדי לדון בנושאים הבוערים שעל הפרק. מעולם, למרות משברים ומלחמות, לא ראיתי כזה יחס כלפי ישראל.
"גרמניה היא מדינה שמבינה משהו בפשעי מלחמה", פנתה הדלי גאמבל, לשעבר כתבת חדשות החוץ הראשית של CNBC לקנצלר גרמניה, אולף שולץ, במסגרת הראיון המסורתי על הבמה שמעניק הקצלר, במושב החשוב ביותר של הכנס מול אולם מלא ועשרות רבות של מיליונים ברחבי העולם. "אבל כשאנחנו מסתכלים על מה שקורה בשטח בעזה, אם זה ארגוני זכויות אדם שמדווחים לנו מדי יום על פשעי מלחמה שמתבצעים שם, או גורמים אחרים שמדווחים כי יותר אנשים מתים מדי יום בעזה מאשר בכל סכסוך אחר במאה ה־21, מה עונה ממשלת גרמניה לאלה שאומרים שזו פשוט צביעות מצד המערב להסכים ולהגן על אוקראינה מפני הפלישה הבלתי חוקית של רוסיה אליה, אבל במקביל להמשיך ולאפשר את הזוועות שמתבצעות בעזה? חזרה והדגישה.
ואף אחד בקהל לא חשב שיש משהו מוזר, או טעון הוכחה לפחות, בשאלה הזו. הקנצלר, בניגוד למראיינת, דווקא אמר "שאסור לנו לשכוח איך ולמה המלחמה הזו התחילה", הזכיר את התקפת הזוועות של ה־7 באוקטובר, ורמז לסרט הבלהות שנערך עבורו בצה"ל, ודיבר על זכותה של ישראל להגן על עצמה מארגון טרור רצחני, לצד הצורך לוודא שצה"ל שומר על חוקי המלחמה, והאופן בו ממשלת גרמניה יוצאת חוצץ נגד אלימות מתנחלים ובעד שמירה על גבול הצפון בלי מלחמה נוספת. אבל המראיינת לא הירפתה: "אבל הקנצלר, אתה לא באמת וביושר חושב שהם מצייתים לדינים הבין לאומיים"? מציבה אותו שוב בפינה כשהוא צריך להצטדק.

ועידת מינכן לביטחון היא רק ראי

במושב ביום ראשון על הנושא הישראלי פלסטיני עשתה ציפי ליבני את כל שיכלה, בכישורים ריטוריים בלתי רגילים, להגן על ישראל מפני ההאשמות בפשעי מלחמה וג'נוסייד, אבל זה לא השאיר לה הרבה זמן להסביר על ההבדל בין מה שנתניהו מייצג למה שהיא ורבים כמוה מייצגים. המנחים, חברי הפאנל האחרים, לרבות שר החוץ הירדני, והקהל, שהיה גדוש פעילים פרו־פלסטינים שבאו מאורגנים, עם אנגלית משובחת ושאלות והערות עמוסות נתונים, פשוט המטירו אש מכל עבר.
אז יגידו רבים - מילים ריקות, תמיד הגויים היו נגדנו. אז זהו, שזוהי טעות דרמטית, עם פוטנציאל טרגי לכולנו לראות כך את המצב. כי ועידת מינכן לביטחון היא רק ראי, תמונת מצב לשנייה אחת, המייצגת עולם רחב הרבה יותר.
לפני כשבוע העביר אלי אחד מהגורמים הבכירים ביותר בישראל ציוץ שפרסם קארים חאן, התובע הכללי של בית הדין הבין לאומי הפלילי בהאג. "לכל המעורבים: המשרד שלי חוקר באופן נמרץ כל פשע מלחמה שבוצע לכאורה. מי שיפר את החוק יישא באחריות". זה לא סתם ציוץ אמר הבכיר. זוהי "אזהרה משמעותית לישראל לפני פתיחה בחקירה נמרצת ואולי לפני הגשת כתבי אישום. יש קריסה מדינית טוטאלית שמתחילה לקבל ביטוי בזירה המשפטית - צווי סנקציות אמריקאים ובריטים, איתותים על הודעת הכרה כפוייה במדינה פלסטינית, פסק דין בהולנד לאיסור מכירת נשק בישראל, הפסקת מכירת נשק מאיטליה, הורדת דירוג האשראי, ועכשיו הודעת התובע".
בישראל אולי לא רבים מבינים זאת אבל העובדה שפתאום נזכרו במימשל האמריקאי להודיע כי ישללו את ויזת הכניסה לארצות הברית מעובדי חברת NSO, שלוש שנים אחרי שהטילו סנקציות על החברה, ושבוע לאחר מכן צו נשיאותי שדורש מכל מדינה שמקבלת תמיכה צבאית לספק לארה"ב דו"ח תקופתי מדוקדק כי לא הפרה את מדיניות הממשל, ואם כן - אפשרות לשלול אותו, ושבוע מאוחר יותר, רשימה שחורה של מתנחלים - הכל מחובר באותו חוט חלקלק. בריטניה וצרפת הצטרפו לחרם על המתנחלים וגורם בכיר באיחוד האירופאי חושף בשיחה עם "ידיעות אחרונות" כי האיחוד צפוי להצטרף בקרוב ברשימה שחורה משלו. מכאן הדרך קצרה להכנסת פוליטיקאים ואולי אפילו קציני צבא לרשימות דומות. המצב מתחיל להשפיע גם על עולם העסקים. בעולם הסרטים והטלוויזיה המצב נורא אף יותר. גורמים ישראלים העוסקים בתחום שעד לפני שתי דקות היה סמל לניצחון המקוריות והיכולת הישראלית אומרים שחברות בין לאומיות לא רוצות תוכן בו ישראל מופיעה. "מתייחסים אלי ואלינו כמו אל נגועים בצרעת", אומר ישראלי שנמצא בעמדה בכירה בתעשייה.
באחד מהמפגשים במינכן אמר מנהיג אירופאי חשוב ומוכר, אוהד ישראל לישראלי הבכיר שפגש: אני באמת בצד שלכם, וחשוב מאוד שתכריעו את החמאס, אבל נגמרו לי התירוצים
במהלך שנות נשיאותו של אחמדינג'אד באיראן היו כאלה בישראל שחמדו לצון ואמרו שהוא בעצם חיים מנתניה, יהודי מפרס שעלה לארץ, ואחר כך הוחזר לאיראן בשליחות המוסד כשתול בתור הנשיא, כדי שיגיד את הדברים שייגרמו לאיראן הכי הרבה נזק - הכחשת שואה ודרישה למחיקת ישראל מהמפה. וכך גם אצלנו - במשך שנים רבות הצליחה מדינת ישראל, בדרכים גלויות למנוע את פתיחת החקירה נגד ישראל. המאמץ הזה יורד לטמיון אל מול התנהגות משולחת רסן של רבים בקואליציה שגם הם כאילו מושתלים של מודיעין האויב, שגורם להם להגיד את הדברים שגורמים לישראל הכי הרבה נזק.
באחד מהמפגשים במינכן אמר מנהיג אירופאי חשוב ומוכר, אוהד ישראל לישראלי הבכיר שפגש: "אני באמת בצד שלכם, וחשוב מאוד שתכריעו את החמאס, אבל נגמרו לי התירוצים. איך אני יכול להגן עליכם כשבכירים בממשלה אצלכם רוצים לחזור להתנחלויות בעזה, קוראים להשמדה המונית ופשעי מלחמה, לטרנספר ולמחיקת יישובים, וראש המדינה עומד מנגד ולא אומר דבר. אם לא תשנו כיוון בקרוב תמצאו את עצמכם לבד ולפחות בחלק מהתחומים, בסיטואציה שיהיה לכם קשה מאוד לחזור ממנה ולהיות מדינה נורמלית".
פורסם לראשונה: 00:00, 21.02.24