בליל 6 באוקטובר ניעורה מערכת הביטחון הישראלית כתוצאה מהפעלה מתמשכת של כרטיסי סים ברצועת עזה - כרטיסי סים ישראליים, שישראל ידעה שהם ברשות מחבלי חמאס. הדלקת הסימים הייתה הסימן המעיד הראשון לכך שתיתכן פעולה צבאית של חמאס.
התרעת הסימים היא הסיבה שהרמטכ"ל קיים שיחות טלפון והערכת מצב סמוך ל-4:00 לפנות בוקר. זו הסיבה שראש אמ"ן הוער משנתו בסביבות 3:00 לפנות בוקר. אך הסימן המעיד הזה לא היה היחיד. פרסום העובדה שמדובר בכרטיסי סים היה אסור בידי הצנזורה הצבאית, עד אתמול. ראוי להסביר כי ברצועת עזה יש כמות גדולה של כרטיסי סים ישראליים, ממגוון סיבות (פועלים העובדים בישראל, רצון לקליטה סלולרית באזורים מסוימים ועוד).
3 צפייה בגלריה
yk13818114
yk13818114
מחבלי חמאס פושטים על יישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר
(צילום: גטי)
איך ישראל ידעה בדיוק שאותם עשרות כרטיסי סים ויותר היו בידי מחבלי נוחבה וגורמי חמאס? התשובה לכך ניתנה בעמודי "המוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות" בראשית ינואר. בשעתו פירסמתי כי הסימן המעיד הראשון (כרטיסי הסים) נקלט בשב"כ כתוצאה מפעולה מבצעית שביצעו אנשי שירות הביטחון הכללי. על אופי הפעולה לא ניתן להרחיב. מה שאפשר לומר הוא שישראל ידעה על אותם כרטיסים טלפוניים, על הדלקתם ועל מיקומם, כתוצאה ממערכת וממבצע שניהל שב"כ - ויועד לעשות בדיוק את זה. לזהות כאשר חמאס מתכוון לצאת למתקפה בישראל ולכן צריך את כרטיסי הסים הישראליים - לצורך הוצאת שיחות (כאשר המחבלים בתחומי ישראל), לצורך שירותי GPS ועוד.
חשוב להדגיש כי המערכת של שב"כ לא נבנתה להתרעה למלחמה. היא נבנתה כדי לתת התרעה כללית לאפשרות של פיגוע. סימים "נדלקו" בעבר ללא פעולה. ההתרעה הכללית הזו אכן העירה את מערכת הביטחון בליל 6 באוקטובר, אך הבירור נכשל כישלון חרוץ.
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה ביום ה-86 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-86 למלחמה
נתניהו. טען שלא ידע, ואז טען שכן - "על עשרות סימים, לא אלפים"
(צילום: מרים אלסטר)
כרטיסי הסים "נדלקו" במערכת של שב"כ בעבר, ללא כל התקפה על ישראל. לכן, היה דרוש בירור נוסף ומעמיק כדי להבין מה הסיבה לכך. הבירור שקיימה מערכת הביטחון, על כל חלקיה, נכשל. סימנים מעידים נוספים, מובהקים וחשובים, לא נותחו כהלכה ביחידה 8200, שבכיריה כשלו באותו לילה. הסימנים המעידים הנוספים, שאי אפשר להרחיב עליהם, "היו צריכים לגרום לצרחות" בצה"ל, אמרו לי בכירים בקהיליית המודיעין. הרמטכ"ל, אלוף פיקוד הדרום וראש אגף המבצעים לא ידעו עליהם אלא ימים אחרי שמחבלי חמאס פלשו לישראל.
לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו טענה אתמול - אחרי שפרסום הידיעה על הדלקת כרטיסי הסים הותר על ידי הצנזורה הצבאית - כי הוא "לא היה מודע עד לפרסום שלשום לעובדה שמחבלי נוחבה החליפו ל'סים' ישראלי בטלפונים שלהם". עם זאת, מבדיקת ynet ו"ידיעות אחרונות" מסתבר: חברי קבינט המלחמה, שבו נמצא כמובן גם נתניהו, ידעו על כך עוד קודם לכן.
אמש כבר יצאה הבהרה מלשכת רה"מ, ולפיה "נתניהו לא הכיר את הפרסום בערוץ 14 שדיבר על 'אלפי סימים ישראלים שהופעלו על ידי הנוחבה'. עם זאת, בתחילת המלחמה, רה"מ עודכן שהיו עשרות סימים ישראלים של מחבלים שהופעלו".
מהבדיקה עולה כי חברים בקבינט ידעו על פרשת כרטיסי הסים הישראליים שנדלקו כבר לפני כמה ימים, ולא רק בעקבות הפרסום בערוץ 14. העובדה הזו סותרת את דבריו של נתניהו. חבר קבינט בכיר אישר בשיחה עם ynet ו-"ידיעות אחרונות": "אני שמעתי על הסיפור כבר לפני כמה ימים, ועוד לפני שזה התפרסם".
פורסם לראשונה: 00:00, 27.02.24