מיילו, מומחה בלגי בינלאומי לזיהוי גופות אדם ורקמות, וחברו הטוב לוקי ההולנדי שמתמחה בזיהוי הבל פה, לא היו זקוקים ליותר מפקודה אחת כדי להסתער קדימה ולצאת למשימת האיתור בחורשה לא רחוקה מבית משפחת קסאו שברחוב צה"ל 9 בצפת.

זה מעל שבוע שהילדה היימנוט בת ה-9, שעלתה ארצה עם הוריה ואחיה לפני שלוש שנים מאתיופיה, נעדרת מביתה -ולמשטרה עדיין אין כל קצה חוט לשאלה מה עלה בגורלה והיכן נמצאת הילדה הקטנה עם הגומות העמוקות בלחייה והחיוך הסקרן. לכלבי החיפוש המיומנים של יכ"ל - יחידת הכלבנים לישראל, אליהם הצטרפנו במבצע החיפושים ההמוני, יש ניסיון עשיר. בחודשים האחרונים הובילו לא מעט מבצעי חיפוש אחר נעדרי 7 באוקטובר. הם רעבים להצלחות ודוחקים במייק ובמשה, הכלבנים שלהם, לשעוט קדימה אל עבר המרחב המיוער הסמוך.
גם הבוקר (שלישי), היום העשירי מאז נעלמה מביתה היימנוט, ימשיכו כוחות משטרה, צבא ומתנדבים לערוך חיפושים נרחבים אחריה. מהיום הראשון של החיפושים, כבר בליל יום ראשון שעבר, הגיעו מתנדבי יחידת הכלבנים לישראל והם מסייעים למשטרה באיתור הילדה באמצעות כלבי החילוץ המיוחדים שאומנו למשימות אלו.
המתנדבים שיצאו מבסיס היחידה שלהם בכפר תפוח שבשומרון לא חזרו מאז לבתיהם, הם נמצאים בשטח יום ולילה ומנסים לאתר קצה חוט שישפוך מעט אור על אודות גורלה. "אנחנו מתחילים מקצה החוט האחרון שיש לנו ומנסים לחשוב מתוך ראש של כל גורם זר או מוכר שעלול לקחת אותה", תיאר מייק בן יעקב, מפקד הארגון.
3 צפייה בגלריה
חיפוש של יחידת הכלבנים במשטרה אחר היימנוט קסאו, בת ה-9 שנעדרת בצפת
חיפוש של יחידת הכלבנים במשטרה אחר היימנוט קסאו, בת ה-9 שנעדרת בצפת
"לא שואלים מדוע נעלמה, אלא מה האפשרויות למקום שבו היא נמצאת". מתנדבי יחידת הכלבנים מחפשים אחר היימנוט קסאו
(צילום: אביהו שפירא )
3 צפייה בגלריה
חיפוש של יחידת הכלבנים במשטרה אחר היימנוט קסאו, בת ה-9 שנעדרת בצפת
חיפוש של יחידת הכלבנים במשטרה אחר היימנוט קסאו, בת ה-9 שנעדרת בצפת
(צילום: אביהו שפירא )
פגשנו אותו אתמול באחת מחוליות החיפוש של כלבני היחידה. הוא הסביר: "אין לנו כל קצה חוט היכן היא, ולכן לא נחפש אותה מדן ועד אילת, למרות שהיא יכולה להיות גם בכל מקום אחר. אנחנו יוצאים מתוך המקום שבו נראתה ומשם לא שואלים מדוע נעלמה, אלא מה האפשרויות למקום שבו היא נמצאת".
אנשי החיפושים המיומנים שלקחו חלק בחיפושים של מעל אלף נעדרים מאז הוקמה היחידה איתרו 25 נקודות שבהן ייתכן ונמצאת היימנוט, אליהן נלקחה בכח או הלכה. בן יעקב אמר כי "את רוב הנעדרים, ולא משנה מה הפרופיל שלהם, מוצאים ברדיוס הקרוב לבתיהם או למקום האחרון בו היו. אני לא יודע אם זה אירוע של חטיפה, אם יצאה לעזור למישהו, ברחה, יצאה מרצונה או שלא מרצונה. אפשרות שהיא יצאה עם מישהו שהכירה או לא הכירה. אבל אז היו שומעים עוברי אורח, כי בטח היא צעקה, או היו עדי ראייה אם מישהו גרר אותה אל תוך רכב".
את ניהול החיפושים המסייעים למשטרה מבצעים אנשי היכ"ל באמצעות אפליקציית מעקב מיוחדת שמסמנת את השטחים שכבר נסרקו, מי הסורק, באיזה אמצעי והיכן נשאר לסרוק. בכל שטח שנבדק הם משאירים גם סימני זיהוי מיוחדים.
3 צפייה בגלריה
 הילדה היימנוט קסאו בת ה-9
 הילדה היימנוט קסאו בת ה-9
"מקרה כזה לא היה לנו". היימנוט קסאו בת ה-9
כעשרה נעדרים מאז קום המדינה נעלמו מעל פני האדמה ביום בהיר באזור הזה של העיר צפת, ועד המושב מירון הסמוך. "המרחב הזה, בין צפת למירון, הוא משולש ברמודה של ישראל", אמר בן יעקב. "זה סוג של מגנט לבני אדם נעדרים עם פרופיל מורכב, או כאלו שרוצים להיעלם, וגם אנשים תימהוניים שנמשכים למקומות כאלו. אנחנו רואים בבירור שמקומות קדושים מושכים טומאה גדולה ואנשים הזויים. אנחנו מקווים שזה לא המקרה פה".
הוא הסביר: "אנחנו לא צוות חקירה, המשטרה עושה את שלה ואנחנו עושים את חלקנו בניסיון שלנו, של חיפושים אחר יותר מאלף נעדרים. אבל מקרה כזה, של ילדה קטנה שנעלמה כאילו בלעה אותה האדמה, לא היה לנו".
שלשום הגיע לישראל טספאיי, אביה של היימנוט, והתאחד עם בני משפחתו. משברון הלב והדאגה לשלום בתו הוא איבד את ההכרה והובהל לבית החולים. אתמול שב לביתו והצטרף אל אשתו וילדיו מוטרפי הדאגה. ההורים גם נפגשו אתמול עם נציגי הקהילה שמסייעים בחיפושים.

"כל העיר דואגת, הורים פונים אלינו ומספרים שהם חוששים לשלוח את ילדיהם לגינה", סיפר אהרון שטרייכר, דובר יכ"ל. הוא אמר כי למרות הדמיון בין היעלמותו של הנער מוישי קליינרמן בן ה-16 במירון בשנת 2022, אין קשר בהכרח להיעדרה של הילדה היימנוט. "מדובר בילדה שאין לה שיקול דעת וזה מאוד, מאוד חריג. גם הפרופיל שלה שונה לגמרי", ציין שטרייכר.
בסמוך לאתר החיפושים שבו אנחנו נמצאים עוברים גם שכנים סקרנים שמשתפים בתחושותיהם. "מלחיץ לחשוב שיש אולי פדופיל בשכונה, או לא יודע מי שחוטף ילדים", אמר נחמן סלם, אב לשלושה ילדים שגר ברחוב צה"ל 12. "המשטרה נכנסה אל כל הדירות בבניינים אצלנו, ביקשה לראות מי גר ולעשות תשאול". חברו יעקב אבן, אב לחמישה, הוסיף: "אני מפחד. יש פה חולי נפש ואתה לא יודע מאיפה הם יצוצו לך".
פורסם לראשונה: 00:00, 05.03.24