נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נעמד לצד ישראל מיד לאחר 7 באוקטובר. הוא הזהיר את איראן וחיזבאללה שלא יתפתו להיכנס למלחמה ושלח לאזור נושאות מטוסים לחיזוק ההרתעה, שגם יירטו עשרות כלי טיס וטילים שנורו לעבר ישראל על ידי החות'ים. אלא שעם התקדמות המלחמה, החודשים שחלפו וצעדי ממשלת ישראל, משהו נסדק. ממשל ביידן עדיין תומך בישראל, אך עם הסתייגויות בדמות צווים נשיאותיים, לחץ וביקורות חריפות. מעל הכול נמצא העימות הגובר בין הנשיא ובין ראש הממשלה בנימין נתניהו.
2 צפייה בגלריה
yk13845108
yk13845108
ממשל ביידן עדיין תומך בישראל, אך עם הסתייגויות
(איור: גיא מורד)
אתמול פתח נתניהו את ישיבת הממשלה בדברים נוקבים: "לידידינו בקהילה הבינלאומית אני אומר, כל כך מהר שכחתם את 7 באוקטובר, את הטבח הנורא ביותר שבוצע נגד יהודים מאז השואה? כל כך מהר אתם מוכנים לשלול מישראל את הזכות להגן על עצמה נגד מפלצות חמאס? כל כך מהר איבדתם את המצפון המוסרי שלכם? במקום ללחוץ על ישראל שנלחמת מלחמה שאין צודקת ממנה, נגד אויב שאין אכזר ממנו, תפנו את הלחצים שלכם נגד חמאס ונגד הפטרון שלה - איראן”.
בצהריים, בסבב ראיונות נוסף לכלי תקשורת אמריקניים נתניהו שוב התחמק מהשאלה שמעסיקה, כך מתברר, גם בכירים בארה"ב: האם יהיו בחירות לאחר המלחמה. "זה מגוחך לדבר על זה", טען בראיון לרשת CNN, בתגובה לקריאתו החריגה של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר ביום חמישי האחרון. "נאומו היה לא הולם, אנחנו לא רפובליקת בננות. הממשלה היחידה שצריך להוריד היא של חמאס בעזה - שרצח יותר מאלף ישראלים", תקף.
בתוך כך, אתמול התראיין גם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ל"פוקס ניוז" וטען כי ביידן "זרק את ישראל", וביקש להעביר מסר לנתניהו: "אתה צריך לסיים את המלחמה בעזה. לעשות את זה מהר, ולחזור לעולם של שלום".
כשמדברים על הידרדרות היחסים עם בת הברית הכי חשובה של ישראל, חשוב לציין כי היא מעבירה לנו סיוע צבאי בהיקפי ענק (ארה"ב הקצתה לישראל חבילת סיוע ביטחונית בהיקף של 14 מיליארד דולר), שהוא מקור המימון העיקרי להתעצמותו של צה"ל. ולא מדובר רק על כסף: ארה"ב מחויבת לשמירת עליונותה הצבאית של ישראל ולכן מאפשרת לה לרכוש את הנשק המתקדם ביותר, כמו החמקן F-35 המבטיח לצה"ל שליטה אבסולוטית בשמיים.
בימים האחרונים החלו דיווחים בממשל שארה"ב שוקלת לעכב או למנוע שליחת חימושים. אלמלא התמיכה הכספית האמריקאית, ספק אם ישראל הייתה מחזיקה כל כך הרבה זמן במלחמה, וספק אם הייתה מצליחה לפתח ולממן את מערכות ההגנה האווירית הרב-שכבתית: כיפת ברזל, שרביט קסמים, קלע דוד וחץ.
בת הברית החשובה ביותר של ישראל מעבירה סיוע צבאי בהיקפי ענק, שבלעדיו ספק אם היינו מצליחים להחזיק כל כך הרבה זמן בלחימה. ומעבר לסיוע הצבאי, ארה"ב נותנת לישראל גב דיפלומטי. היא מונעת החלטה במועצת הביטחון על הפסקת אש, ומגבה את ישראל מול בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג ובית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. אלמלא מטריית ההרתעה האמריקנית, סביר שכבר מזמן ישראל הייתה מוצאת את עצמה תחת סנקציות בינ"ל.
ג'ון פולין ויאיר מוזס, בני משפחתם של החטופים הרש גולדברג פולין וגדי מוזס ואזרחים אמריקנים, מודאגים מהמצב ומהשפעתו על המאמצים לשחרור חטופים. "אנחנו יותר מדי למודי אכזבות בשביל לפתח ציפיות", אמר מוזס, "אנחנו מבינים שבעיקר עכשיו צריך לשנות את השיח והגישה. התחושה היא לא 'אנחנו רוצים להגיע להסכמה', אלא 'איך אנחנו יוצאים מזה טוב'. אלה אנשים שלא מבינים שמהסיטואציה הזאת הם כבר לא יצאו טוב, תחת המשמרת שלהם קרו הפקרות ואסון נורא. שום ניצחון בקרב, הרואי ככל שיהיה, לא ישנה את הדבר הזה".
הוא הוסיף: "גם על המגעים עכשיו אנחנו שומעים רק מהתקשורת, ובהתאם יש לנו הרגשה שחזרת החטופים היא לא העדיפות הראשונה במדינה - השבת חשובה יותר. אני לא חושב שמישהו מהממשלה מתעניין במה שקורה, אנחנו צועקים את זה בכל מקום אפשרי והם כנראה שומעים אבל לא מתייחסים לזה. דרעי אומר שזה לא פיקוח נפש? כל דקה שם אנשים יכולים למות, חייבים לפעול מהר".
פולין ציין: "אני אדם דתי, אני חובש כיפה, ואני אומר שאם סיכוי של החזרת החטופים לא נחשב פיקוח נפש, אני לא יודע מה כן. אני עובד על זה 24 שעות, 7 ימים בשבוע. חייבים לעבוד סביב השעון להחזיר אותם, בכל דקה שהם שם החיים שלהם בסכנה. הלוואי ותהיה לי ממשלה שגם תחשוב ככה.
"מאז שקיבלנו בשישי את תגובת חמאס אנחנו מרגישים שזה המאני טיים, אבל מצד שני זאת הפעם השישית בערך שאנחנו מרגישים כך. אין לחטופים עוד זמן, אנחנו לא מדברים על כן עסקה או לא עסקה, אנחנו מדברים על איזה מנדט לתת לדדי ברנע והצוות שלו לדוחא. אנחנו חייבים לתת מנדט רחב, רציני, אמיתי, להגיד לו 'יש לך מנדט, לך לשלום ותחזור עם עסקה'.
"לצד זה חשוב לי לומר ולהדגיש - אנשים מדברים הרבה על המחיר, אבל מבחינתי להשאיר אותם בשבי זה המחיר הגדול ביותר. המחיר של לא להחזיר אותם הוא המחיר הכי גבוה שאפשר - מה אנחנו כמדינה אם אנחנו לא מוכנים לעשות הכול כדי להחזיר את אזרחינו? מי אנחנו כעם אם אנחנו לא מוכנים לשלם מחיר?"
2 צפייה בגלריה
ביידן, סאליבן ובלינקן בבאלי
ביידן, סאליבן ובלינקן בבאלי
"הם מראים לנו אמפתיה, מחזקים אותנו". ביידן, סאליבן ובלינקן
הירש, כאמור, הוא אזרח אמריקני, ועל כן "זוכה" משפחתו לחיבוק חם מארה"ב - כשבארץ, לדבריו, התחושה היא בעיקר של כתף קרה. "ממשלת ישראל עמוסה מאוד עכשיו, אנחנו יודעים את זה, אבל למה הם לא יכולים להרים טלפון? להיפגש פעם ב..? בפעם האחרונה שנפגשנו עם הקבינט זה היה ביום ה-60. כשאני מנסה לשבת או לדבר עם חבר כנסת אני יכול להצליח, אבל זה מתיש שאני רודף אחריהם. לעומת זאת, זה לא ייאמן כמה תמיכה המשפחות האמריקניות מקבלות ממשלת ארה"ב - הם מראים לנו אמפתיה, מחזקים אותנו. אנחנו עושים פעם בשבועיים שיחה עם סאליבן ובלינקן. הם לא פחות עסוקים מממשלת ישראל, ועדיין הם מוצאים את הזמן לדבר איתנו", אמר.
הוא סיכם: "ארה"ב תומכת בישראל באופן לא ייאמן מ-7 באוקטובר, ואם המדינה איכשהו עכשיו אומרת 'לא אכפת לנו מארה"ב ואנחנו מוכנים לוותר על תמיכתה' - זאת טעות ענקית. אנחנו כל יום מסכנים את המציאות של מדינת ישראל, פחות ופחות מדינות תומכות בנו. מצד אחד אני מבין שאנחנו צריכים לעשות את מה שאנחנו מאמינים שהוא הדבר הנכון לעשות, אבל אם אנחנו מחליטים לאבד את התמיכה של כל המדינות בעולם, אנחנו צריכים לחשוב אם אפשר לאבד גם את ארה"ב".
מוזס מסכים שהגישה מול ארה"ב חייבת להשתנות. "נושא השיח מול ארה"ב מרגיש לא טוב. נכנסת פוליטיקה, נכנס עניין ההישרדות האישית על חשבון הלשחרר אותם. גם התגובות שיוצאות, אפשר להתבטא אחרת. יש תחושה שכרגע זה מי יותר חזק ולא מי יותר ענייני. לתחושתי אין חדש תחת השמש, אני מאוד מקווה שיתנו מנדט לצוות הישראלי, שהם יוכלו להגיע עם בסיס ולא רק להגיד 'נסענו'. מדינת ישראל חייבת להיות בכל מקום ולהציב גבולות עם גמישות כדי להגיע להסכמה כמה שיותר מהר", ציין.
פורסם לראשונה: 00:00, 18.03.24