ענר שפירא ז"ל הפך לסמל לגבורה ב-7 באוקטובר. שפירא, לוחם בסיירת הנח"ל, היה בחופשה באותו יום והשתתף במסיבת נובה. יחד עם כמה אנשים נוספים הוא הגיע למיגונית, שהותקפה על ידי מחבלי חמאס, ונעמד בפתח כדי להגן עליהם. המחבלים זרקו רימוני יד לתוך המיגונית, ופעם אחר פעם לכד אותם שפירא באומץ בלתי רגיל וזרק אותם חזרה החוצה. הרימון השמיני שנזרק התפוצץ בידיו, והוא נהרג.
אבל מסתבר שענר ממש לא נשכח. לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, בשנת 2021 נקראו בישראל 10 ילדים בשם ענר, וכך גם ב-2022. ב-2023, השנה שבה התפרסם סיפור הגבורה שלו, הכמות כבר עמדה על 14 ילדים, ואילו בשלושת החודשים הראשונים של 2024 – 11 ילדים זכו לשם הזה, יותר מהממוצע בשנים מלאות קודמות.
3 צפייה בגלריה
לביא ובר אייזנמן עם בנם שנקרא על שמו של ענר שפירא ז"ל
לביא ובר אייזנמן עם בנם שנקרא על שמו של ענר שפירא ז"ל
"לאחר שהוא מת נחשפנו למי שהוא היה". בר ולביא אייזנמן קראו לבנם על שם ענר שפירא ז"ל
(צילום: דנה קופל)
בר ולביא אייזנמן, שפונו מביתם בכפר מימון שבעוטף עזה ב-7 באוקטובר, הם בין הזוגות שהחליטו לקרוא לבנם התינוק על שמו של ענר שפירא. "אני גויסתי למילואים ב-8 באוקטובר, אשתי פונתה לתל אביב כשהיא בהיריון, ובפברואר נולד לנו ילד", סיפר לביא.
"השם הראשון שנתנו לו הוא נילי, כשהמשמעות היא 'נצח ישראל לא ישקר'. זה הרגיש לנו נכון לרוח התקופה – אחרי שניסו להרוג אותנו ולא הצליחו. כשם שני בחרנו את ענר. מהרגע שנחשפנו לסיפור הגבורה שלו, היה לנו ברור שנעשה זאת. לצערנו לא הכרנו אותו, אולם לאחר שהוא מת נחשפנו ליצירות שלו, למי שהוא היה, ודמותו הסעירה את דמיוננו".
מבחינתם, השם הוא רק השלב הראשון בהנצחתו של שפירא ז"ל. "כשיבוא היום והילד ישאל למה קוראים לו ענר, אנחנו מאוד נשמח לספר לו ולהסביר לו", אמר לביא. "גם ניקח אותו להורים של ענר כדי שישמע ויבין מהם מי הוא היה. אנחנו מתייחסים לענר כגיבור. כמובן שיש גם את עניין הצער על היותו חלל, אבל בסופו של דבר מדובר בגיבור, אדם שהקריב את חייו למען הזולת, שברגע הקשה והמפחיד ביותר תפקד בצורה מעוררת השראה".
3 צפייה בגלריה
דביר ומיתר פרטוק עם בנם שנקרא על שמו של ענר שפירא ז"ל
דביר ומיתר פרטוק עם בנם שנקרא על שמו של ענר שפירא ז"ל
"עשו לנו סיור באתר נובה - וכבר שם החלטתי שאני אקרא לתינוק שלנו ענר". מיטל ודביר פרטוק
(צילום: שלו שלום )
לביא ובר כבר נסעו עם בנם התינוק לפגוש את הוריו של ענר שפירא. "כולנו התרגשנו מאוד מהמפגש", הם סיפרו. "משה ושירה נתנו לנו להרגיש בבית. הם הראו לנו יצירות ותמונות של ענר וזה היה מאוד מיוחד, נתן לנו להכיר אותו עוד קצת. אנחנו מקווים שהמפגש ניחם אותם מעט".
גם מיטל ודביר פרטוק מגבעון החדשה קראו לבנם על שמו של ענר. "הייתי במילואים במשך ארבעה חודשים מתחילת המלחמה", סיפר דביר. "באחד מימי ההפוגה עשו לנו סיור באתר נובה - בין היתר במיגונית שענר היה בה. סיפרו לנו את כל הסיפור שלו וכבר שם החלטתי שאני אקרא לתינוק שלנו ענר. כשאמרתי את זה למיטל היא מאוד התחברה".
מיטל הוסיפה: "היה לי ברור שארצה שם שקשור לרוח התקופה. רצינו לתת לילד שלנו שם של גיבור ומנהיג, והלוואי שיקבל חלק מהתכונות של ענר שפירא הגיבור. חוץ מזה, ענר הוא בן בריתו של אברהם אבינו. שלחתי הודעה לשירה, אמא של ענר, וסיפרתי לה את כל הסיפור - שבעלי היה במילואים לאורך ההיריון ושאחרי שעשה את הסיור היה לנו ברור שנקרא לו ענר. שלחתי לה את הפוסט שכתבתי בפייסבוק על בחירת השם ותמונה שלנו מהברית. היא התרגשה מאוד, איחלה לנו הרבה טוב וביקשה שנשלח לה תמונות כשהוא יגדל. בעיניי, המסר שלנו כעם הוא שעלינו להיות ראויים להם. בסוף הם לא נפלו לחינם".
3 צפייה בגלריה
ענר אלקיים שפירא
ענר אלקיים שפירא
"הוא לא היה רק ענר שזורק רימונים, אלא גם אדם עם רגישות חברתית, אהבת הזולת". ענר שפירא ז"ל

משה שפירא, אביו של ענר ז"ל, הודה כי "מצד אחד, זאת תחושה מוזרה שענר הפך להיות לנחלת הכלל. אנחנו די בטוחים שענר לא היה מתלהב מהדבר הזה. בטוח שלא היה רוצה שיקראו לו 'גיבור'. מצד שני, זה מרגש מאוד שאנשים מזדהים עם הדמות שלו".
לדברי האב, "כשפגשנו את משפחת אייזנמן היה לי חשוב לדבר איתם כדי שיכירו גם את ענר האמן, ענר הצייר והיבטים אחרים שהיו באישיות שלו. לא רק את ענר שזורק רימונים, אלא גם את האדם עם הרגישות החברתית, אהבת הזולת ויכולת המנהיגות. אנחנו פחות מתעסקים בסיפורי הגבורה שלו. אנחנו יותר עסוקים ב-22 השנים שקדמו לכך, והיו מלאי יצירה משמעותית וחשובה".
פורסם לראשונה: 00:00, 09.04.24