אף אחד מ-185 הכטב"מים מסוג שאהד 238 ששיגרו האיראנים ושלוחיהם לא חדר את גבולות המדינה, כך גם 36 טילי השיוט ששוגרו. מתוך 110 הטילים הבליסטיים, מסוג "חייבר שכן", מספר קטן חדר לשטח ישראל, ומספר קטן עוד יותר התפוצץ. נזק קל נגרם לבסיס נבטים, אבל דובר צה"ל הודיע בהצהרתו כי הבסיס מתפקד.
חיל האוויר הישראלי, בשיתוף צבאות ארה"ב ומדינות נוספות רשם הישג גדול - יירוט של 99% מהכלים ששוגרו לשטח מדינת ישראל מאיראן. לפי ההערכות, אם העצמים במשקל כולל של 50 טונות היו פוגעים במטרות, זה היה מוביל להשמדה לחלוטין של שני בסיסים צבאיים על כל תכולתם.
3 צפייה בגלריה
מג"ד ח"ץ
מג"ד ח"ץ
"כולם הרגישו תחושת אחריות כבדה". סא"ל אייל פרנקל
(צילום: דובר צה"ל)
סא"ל אייל פרנקל, מג"ד חץ 136, סיפר על הלילה העמוס, של יירוטי טיל החץ: "אנחנו מתכוננים לתרחיש הזה למעשה מאז שקמה היחידה בשנת 2000. זה בדיוק התרחיש של התקפת טילים מאסיבית לכל שטח ישראל". לדברי פרנקל, "כולם הרגישו תחושת אחריות כבדה. בסביבות השעה 1:30 ראינו את הטיל הראשון על המסך וכבר הבנו שזה הדבר האמיתי. כל המרכז תיפקד בצורה יוצאת דופן".
מדינת ישראל כבר מתמודדת חודשים ארוכים עם טילים וכלי טיס עוינים, אך פרנקל הדגיש את ההבדלים. "נכון שמאז תחילת המלחמה אנחנו מתמודדים ומיירטים איומים של טילים בליסטים בעיקר מתימן, אבל זה לא מתקרב להיקפים והעוצמות שפגשנו במהלך הלילה", ציין. "זו פעם ראשונה שמתמודדים בעולם עם יירוט בטווח כזה, שמשוגר כלפי מדינה במלחמה".
גם רב-סרן במיל' ר', נווט קרב מטייסת 119 ("טייסת העטלף"), סיפר אמש על התחושות בעקבות השתתפותו בשרשרת היירוטים אל מול המתקפה האיראנית. "לילה כזה היסטורי נותן תחושת סיפוק וגאווה", אמר ר'. "זו הסיבה שהתגייסתי לפה. יש הרבה רגעים שאקח מהטיסה הזו".
3 צפייה בגלריה
יירוטים באשקלון
יירוטים באשקלון
"זו פעם ראשונה שמתמודדים בעולם עם יירוט בטווח כזה". יירוטים באשקלון במהלך המתקפה האיראנית
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
3 צפייה בגלריה
נווט הקרב שיירט כלי טייס איראנים
נווט הקרב שיירט כלי טייס איראנים
"עד שאתה לא באוויר ופוגש את הכלים - אתה לא יודע מה יעמוד מולך". הנווט ר'
ר' היה כמעט שעתיים באוויר, במהלכן היה מעורב בהפלת כמה כלים. "כבר כמה ימים שאנחנו במודיעין טוב לגבי אירוע כזה שיקרה", סיפר נווט הקרב. "אנחנו עם מוכנות גבוהה בטייסת בפרט ובחיל האוויר בכלל. ועדיין, עד שאתה לא באוויר ופוגש את הכלים, אתה לא יודע מה יעמוד מולך", אמר.
במהלך הפעולה הדרמטית נחלק חיל האוויר לכמה גזרות על מנת להתפרש על שטח הגנה רב ככל האפשר. מטוסי הקרב חגו באוויר לאורך כל שעות המתקפה. "אני טס ב-F16I", סיפר ר'. "המראנו קצת אחרי חצות לכיוון מזרח המדינה, המשימה שלנו הייתה ליירט כלים אוויריים בחלק הזה. "כשראיתי את הכלים הבנתי שזה רגע האמת, שאנחנו חייבים למנוע מהכלים האלה להיכנס לשטח ישראל".
פורסם לראשונה: 00:00, 15.04.24