על רחבת המסדרים במינהל האזרחי יתקיים היום (רביעי) מעמד חילופי מפקדי המינהל האזרחי. תת-אלוף פארס עטילה, שכיהן בתפקיד בשלוש השנים האחרונות, יוחלף על ידי מי ששימש עד כה כקצין שריון ראשי, תת-אלוף הישאם אבראהים.
2 צפייה בגלריה
yk13888944
yk13888944
תא"ל אבראהים
חילופי הפיקוד מתבצעים בדיוק שנה מאז תחילת עבודתה של "מינהלת ההסדרה", שהוקמה על ידי שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', שלראשונה מינה אזרח שישמש כסגן ראש המינהל - שצפוי להיכנס לתפקידו בתחילת חודש מאי.
למעשה, תא"ל אבראהים יהיה ראש המינהל האזרחי הראשון שיעבוד עם סגן שהוא אזרח, שלא מונה על ידי שר הביטחון, וזה ככל הנראה לא צפוי להיות פשוט. מאז הקמתה מנסה "מינהלת ההסדרה" (הסדרת ההתיישבות) להעביר לעצמה סמכויות ויכולות שליטה דרמטיות, שלאורך השנים היו מופקדות בידי הצבא, במטרה לפרק את המינהל האזרחי מעיסוקיו האזרחיים כלפי תושבי יהודה ושומרון.
סמוטריץ', באמצעות שליטתו הן במינהלת ההסדרה והן במשרד האוצר ובתקציבים, קיבץ אליו סמכויות מרחיקות לכת בכל הקשור לבנייה בהתנחלויות. עיקר התוכנית של סמוטריץ' ושל אנשי המינהלת היא "להזיז" את כל מי שלא מיישר קו עם המדיניות החדשה, שעיקרה: הרחבת ההתנחלויות והשתלטות על שטחי C, במסגרת תיעדוף הריסות בנייה פלסטינית בלתי חוקית למול מאחזים, וכמובן הכרזות על אדמות מדינה.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בישיבת הסיעה
בצלאל סמוטריץ' בישיבת הסיעה
"מזיז" את כל מי שלא מיישר עימו קו. סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)

למעשה, שליטה במינהל האזרחי היא החלק המשמעותי ביותר בדרך של סמוטריץ' לשנות סדרי עולם מעבר לקו הירוק, ועל רקע זה קיימת מתיחות רבה בין אנשי המינהלת לבין אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס, שדוחף למימוש צווי בג"ץ במסגרת החוק. רק לפני כמה ימים נחשף ב-ynet שפעילות אכיפה - לאחר הוראת בג"ץ לעקירת עצים שנטעו באופן בלתי חוקי בגוש עציון - נמנעה בגלל התערבותו של הרמטכ"ל הרצי הלוי. סמוטריץ' פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שהנחה את שר הביטחון יואב גלנט להורות לרמטכ"ל להשהות את העקירות.
נתונים מהשנים האחרונות מגלים שינוי משמעותי בתפיסת המרחב ביהודה ושומרון, בנושא הכרזות על אדמות מדינה. ב-2021 הוכרזו כ-380 דונמים בשטחי C כאדמות מדינה; ב-2022 הוכרזו כ-3,900 דונמים; ב-2023 הוכרזו כ-515 דונמים; ואילו ב-2024, על פי ההערכות, צפויים להיות מוכרזים יותר מ-11 אלף דונמים (רובם באזור בקעת הירדן). חילוף מפקד המינהל האזרחי הוא נקודה משמעותית בהמשך ניסיונות ההשתלטות של המינהלת על המינהל האזרחי. העובדה שסמוטריץ' הצליח לספח אליו סמכויות משפטיות ותכנוניות ולהכניס סגן מטעמו למפקד בתחילת תפקידו, היא דרמטית.
על פי גורמים רבים בהתיישבות ופיקוד המרכז, המפקד היוצא תא"ל פארס עטילה עמד איתן על פעילותו המקצועית של המינהל האזרחי, בראי האינטרס הביטחוני. השינויים שמביאה עימה המינהלת מייצרים מתחים לא מעטים מול האמריקנים, שלאחרונה - לצד מדינות נוספות - הטילו סנקציות על מתנחלים שלגביהם נטען שביצעו פשעי תג מחיר ופגעו בפלסטינים. המפקד הנכנס תא"ל אבראהים יצטרך להמשיך לשמור על סמכויות המינהל, אך מעתה הוא ייאלץ לעשות זאת עם סגן שהוא אזרח ומגובה בסמוטריץ', ולא איש צבא שכפוף לו.