ז'קלין גליקסמן, ניצולת שואה בת 82 ממרוקו, שרדה את התופת של 7 באוקטובר כשהייתה ספונה בביתה בקיבוץ עין השלושה. מחר, היא ועוד 54 שורדי ושורדות שואה מרחבי העולם יצעדו באושוויץ-בירקנאו כחלק ממצעד החיים שיחל היום (ראשון) בבודפשט.
2 צפייה בגלריה
טקס בבודפשט ליום השואה
טקס בבודפשט ליום השואה
צאצאי אחיה של חנה סנש מניחים זר באנדרטה לזכרה
(צילום: אנדרס מאייר)
"כשנרגעו מטחי הרקטות הרשיתי לעצמי לצאת להכין כוס קפה, עד ששמעתי פתאום קריאת 'אללה אכבר'. מולי עמד מחבל עם נשק וסימן לי להיות בשקט. הוא חיפש כסף. זמן קצר אחר כך, שמעתי את המחבלים מפזרים משהו על הממ"ד, עליתי על השידה וקפצתי מהחלון. רצתי כל עוד נפשי בי. אבל אני חוזרת, זה הבית שלי - ואין לי בית אחר", סיפרה גליקסמן.
בסימן 80 שנים לשואת יהודי הונגריה ו-7 באוקטובר, מצעד החיים 2024 יצא לדרכו היום מבודפשט, בהשתתפות שורדי שואה ממוצא הונגרי. בערב, לאחר הטקס, תצא "רכבת החיים" מבית הכנסת הגדול של בודפשט לאושוויץ-בירקנאו. זו תהא רכבת זיכרון - סמל למשלוחי המוות מהונגריה, ועליה חמש מאות תלמידים הונגרים שיגיעו לצעוד במצעד בפולין.
כחברי משלחת העוטף יצעדו מחר, ביוזמת קרן מנומדין, גם שורדי השואה בלה חיים (סבתו של יותם חיים), שמיל ברקו, דנית גבאי, ז'קלין גליקסמן, יהודית צמיר ודניאל לוז - כולם ניצולי שואה ששרדו גם את אירועי 7 באוקטובר.
עוד יצעדו מחר נציגי משפחות שכולות ובהם בני משפחתם של ענר שפירא, רב-סרן(במיל') משה ידידיה לייטר ואלוף-משנה אסף חממי ז"ל, פצועים, ניצולה ממסיבת הנובה, אזרחים שהצילו חיים וראשי ערים ומועצות בדרום. לצידם יצעדו גם משלחת של ראשי אוניברסיטאות מובילות בארה"ב על רקע העלייה באנטישמיות בקמפוסים, יוצרי טיקטוק מרחבי העולם וכן נציגי קרן קיימת לישראל והסוכנות היהודית, והקרן למורשת היהודית בהונגריה MAZSOK.
2 צפייה בגלריה
שורדת השואה מריאן מילר והזמר טל סונדק
שורדת השואה מריאן מילר והזמר טל סונדק
שורדת השואה מריאן מילר והזמר טל סונדק
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
יותר מ-550 אלף יהודי הונגריה נרצחו בשלהי המלחמה, אביב 1944, בתוך חודשים ספורים, רובם במחנה אושוויץ-בירקנאו. כשעשרות אלפים מתוכם נרצחו על גדות נהר הדנובה בבודפשט או בצעדות המוות לאוסטריה.
בין השורדים הנוספים ממוצא הונגרי תצעד היום שורדת השואה מריאן מילר בת ה-82, לצידם של ארבעת ילדיה, ובהם הבדרן אדיר מילר. מריאן סיפרה: "נולדתי ב-1942 בבודפשט. הוריי התחתנו בשואה, ולמרות התנגדותו החריפה של אביה, אמא שלי רצתה להיכנס להיריון. זאת, למרות שהמוות היה שם כבר בכל פינה. 'אולי אחד מאתנו ישרוד, ותישאר לנו מזכרת!' אמרה אז אמא שלי לאבא".
מריאן תבצע הערב בבודפשט ביחד עם הזמר טל סונדק שיר שכתב בן דודה של מריאן (גאבור ארדש), שנרצח על גדות הדנובה בהיותו בן 13 בלבד, והולחן על ידי סונדק.
פורסם לראשונה: 00:00, 05.05.24