יו"ר סיעת מרצ ח"כ מיכל רוזין אמרה הבוקר (רביעי) לאולפן ynet, בהמשך לציוץ שפרסמה על השקת הקמפיין של מפלגת העבודה לבחירות הקרובות, כי יו"ר המפלגה מיכאלי "צריכה להחליט - או שהמצע שלהם דומה לשלנו, ואז למה לא התאחדנו? אם היא לא חושבת כמונו - למה כל הקמפיין שלה הוא המצע של מרצ?". על התוצאות בתרגיל הבחירות של תיכון בליך, בהן קיבלה מפלגת הציונות הדתית פי 2 קולות (4.6%) ממרצ (2.2%), אמרה: "יש התלהבות רגעית, פנטזיונרית, מפתרונות השווא של בן גביר - וזה מטריד מאוד".
4 צפייה בגלריה
זהבה גלאון מרב מיכאלי
זהבה גלאון מרב מיכאלי
"לא מבינה את ההבדל". יו"ר מרצ גלאון ויו"ר העבודה מיכאלי
(צילום: מוטי קמחי )
שמעת את השרה מיכאלי בהשקת קמפיין העבודה בנמל ת"א, ומה, זה מצלצל לך מוכר? "במשך חודש וחצי חברי וחברות מפלגת העבודה התעקשו שקיים שוני עצום באידיאולוגיה בינינו לבינם. אנחנו אמרנו שאנחנו שונים, מבודלים, אבל בכל זאת מוכנים לגלות אחריות כדי להתאחד סביב הגוש והמחנה. ואתמול, מרב מיכאלי מציגה את תפיסת העולם שלהם ובעצם שוטחת את מצע מרצ בפני הקהל של מפלגת העבודה בנושא האקלים. אני לא שמעתי שעשו דבר או אמרו משהו בשנה האחרונה בנושאי האקלים, זכויות נשים, להט"ב וטובת המדינה, נישואין וגירושים אזרחיים. כל הדברים האלה נמצאים במצע מרצ, ולאורך השנים נלחמנו למען המטרות הללו. לצערי הרב, היו הרבה ממשלות שמפלגת העבודה הייתה חברה בהן, והנושאים האלה לא קודמו בהן".
אז מיכאלי מנסה לשתות את הקולות של השמאל בתל אביב ושל מרצ? "בדיוק. היא כל הזמן סיפרה שהיא מפלגת מרכז, להבדיל ממרצ, שאנחנו אומרים שאנחנו מפלגת שמאל. עכשיו היא רוצה להיות במרכז-שמאל, מרכז-שמאל שרוצה לצמוח ולהחזיר את מפלגת העבודה להיות מפלגת שלטון. זה אומר שהיא צריכה לפנות לקהל של המחנה הממלכתי, לקהל של יש עתיד ובמקום זה היא מכוונת את כל הקמפיין שלה אל מרצ ומצביעיה. ברור לי למה בסופו של דבר זו טעות".
במקום שגנץ יילחם, נניח, על קולות של הימניים יותר, מיכאלי תילחם על קולות המרכז-שמאל ואתם תהיו שמאל, אז מיכאלי פוגעת במאמצי הגוש? "כן. אני חושבת שזו טעות. אני שמחה באמת שיש כל כך הרבה קולות בשמאל וכולם רוצים להילחם עליהם - זה אומר שכנראה למרצ יש פוטנציאל לגדול והרבה. אבל השמאל האמיתי והיחיד הוא מרצ, גם מהעמדות הברורות שלנו, גם בכך שאנחנו אומרים שאנחנו שמאל ברור, מדיני וחברתי, וכמובן גם בהתנהלות שלנו בשנה האחרונה".
היא משקרת למצביעים שלה עם המצע הזה? "היא ומפלגת העבודה צריכים להחליט - או שהמצע שלהם דומה למצע של מרצ, ואז מדוע לא התאחדנו? אם יש לנו את אותן עמדות, אני לא מבינה את ההבדל. אם אין לנו את אותן עמדות – ואת זה אני מוכנה לקבל, כי אני חושבת שחזרתה של זהבה גלאון והבידול של מרצ הוא המסר הגדול שלנו. אם היא חושבת בדיוק כמונו, אז למה היא לא התאחדה? אם היא לא חושבת כמונו – למה כל הקמפיין שלה הוא מצע של מרצ?
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בתרגיל הבחירות של בית ספר בליך
איתמר בן גביר בתרגיל הבחירות של בית ספר בליך
"זה לא שפתאום בית הספר הפך להיות ימני". בן גביר בבליך
(צילום: מוטי קמחי )
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ו מרב מיכאלי תרגיל הבחירות של בית ספר בליך
איתמר בן גביר ו מרב מיכאלי תרגיל הבחירות של בית ספר בליך
"חוסר העמקה לגבי פתרונות השווא שלו". בן גביר ומיכאלי בבליך, אתמול
(צילום: שאול גולן )
אני האחרונה שתחשוב שבליך תעיד על משהו, מצד שני - כשהציונות הדתית ובן גביר מקבלים פי שתיים קולות בבית ספר שיש עתיד כובשת אותו, שמסמל את "מעוז השמאל" של פעם – לא בטוח שיש כל כך הרבה שמאל, בטח לא בצעירים. "נכשלנו. נכשלנו בחינוך דור העתיד. אני ממש מרגישה את זה. אני למדתי בבליך, גדלתי בבליך, אפשר לומר זאת, ואני חושבת שכשלנו. הכישלון הוא לא רק בבליך – אנחנו מסתובבים עכשיו בבתי ספר, בתיכונים, ואנחנו רואים את זה בקרב הרבה מאוד מהצעירים.
אולי זה מעיד על "התפכחות"? "נכון, התוצאות לא מעידות יותר מידי, זה אולי תלוי במי הגיע, מי היה, את מי אהבו, את מי לא. יש הרבה מאוד פרמטרים. אבל בסופו של דבר, זה לא שפתאום בית הספר הפך להיות ימני, והבינו שהליכוד צריך להרכיב את הממשלה הבאה. יש איזו התלהבות רגעית, פנטזיונרית, נאיבית, ברעיונות או במסר של בן גביר, וזה מטריד מאוד. אני לא חושבת שאותם בני נוער, אם הם היו לומדים כמו שצריך - היו מצביעים כך.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"נכון היה ללמד לעומק על המפלגות". מיכל רוזין במליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
את אומרת שהם הצביעו לבן גביר מתוך בורות? "אני חושבת שמה שנעשה היום בבתי הספר, כל פעם לקראת הבחירות, הוא מוטעה. נכון היה ללמד אזרחות כמו שצריך, ללמד לעומק על המפלגות וההיסטוריה שלהן, למשל בן גביר שצמח מתנועתו של מכהנא. כן, אין למידה לעומק. יש חגיגה כזו קצת פופוליסטית, כמו שהפוליטיקה נראית היום. מביאים את הח"כים, זה נורא מרגש, עושים חגיגה ויש צעקות, המולה והפנינג שלם".
אז בן גביר הוא פשוט סלבריטי, ולכן הוא נישא על גלי התהילה, אפילו במעוז כמו בליך. "אני מאוד מקווה שזו הסיבה. נראה לי שנכשלנו בחינוך, שיש חוסר העמקה וחוסר הבנה לגבי פתרונות השווא האלה, שתופסים את האוזן ונורא קל לשווק אותם. מערכת החינוך הממלכתית במשך שנים מנסה לא לדבר פוליטיקה, מתוך אימה ופחד. אם נדבר פוליטיקה – ניפול. אם נגיד את עמדותינו – ניפול. בהבדל מהחינוך הממלכתי-דתי דרך אגב, בהבדל ממערכות אחרות. מערכת החינוך הממלכתית פשוט מנסה להתנקות לחלוטין מאג'נדה פוליטית".
את לא מזלזלת בתלמידים, שברגע שהם בוחרים בבן גביר או הופכים להיות אנשי ימין כי הם חיים במציאות הישראלית - אז פתאום "נכשלנו בחינוך", "לא מלמדים אותם מספיק טוב אזרחות", אולי זה לא מה שזה אומר? "זה לא מה שאני אומרת. אני ראיתי איך מלמדים, איך מדברים על סוגיות, אני שנים נאבקת בכך שכשמדברים על דת ומדינה, באופן קבוע מביאים רב אורתודוקסי, שהוא רחוק שנות אור מהילדים החילונים בבתי הספר, והוא מדבר איתם על הפרדת חלב ובשר ועוד כל מיני דברים שבכלל לא נוגעים להם במקום לדבר איתם לעומק על יהדות. אני ניסיתי כל חיי לקדם חינוך ליהדות בבתי ספר, אני חושבת שזה חשוב מאוד. לא מלמדים יהדות - מלמדים תנ"ך, דברים מאוד שונים".