מיד עם סגירת הקלפיות מחר ב-22:00 תחל ספירת הקולות, אבל מאות אלפי מצביעים יצטרכו לחכות מעט יותר עד שגם קולותיהם ייספרו. מדובר במצביעים במעטפות הכפולות, ולפי מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס הצפי הוא שבבחירות לכנסת ה-25 יהיו 350 עד 400 אלף הצבעות שכאלה.
בבחירות אשתקד מספר המצביעים בקלפיות מיוחדות היה הגבוה אי פעם – יותר מ-420 אלף. הפעם, על רקע הירידה בחולי הקורונה ובמבודדים, מספר המצביעים במעטפות החיצוניות – כפי שהן מוגדרות רשמית בספירה – צפוי להיות מעט נמוך יותר, אבל עדיין יהיה גבוה בהשוואה לבחירות שלפני כן.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2022 במקום אחד
2 צפייה בגלריה
חיילים מצביעים בקלפי במטולה בחירות 2022
חיילים מצביעים בקלפי במטולה בחירות 2022
קלפי צבאית במטולה. החיילים כבר החלו להצביע במוצאי השבת
(צילום: AFP)
אם שיעור ההצבעה יישאר דומה, ומספר המעטפות הכפולות אכן יהיה קרוב ל-400 אלף, הרי שמדובר בכ-8% מבעלי זכות הבחירה – 10 מנדטים שיכולים לשנות את התמונה משמעותית.
בבחירות הקודמות המפלגות שכוחן במעטפות החיצוניות היה גדול יותר היו ימינה, הציונות הדתית והעבודה. גם הפעם ייתכן שהחיילים יגדילו משמעותית את כוחה של הציונות הדתית-עוצמה יהודית, שגם כך צפויה לקבל מספר מנדטים דו-ספרתי. לעומת זאת, וכמדי בחירות, המפלגות החרדיות והערביות זוכות לשיעור קולות נמוך יותר במעטפות הכפולות.
בבחירות 2021 הליכוד קיבל 24.4% מתוך 421,619 הקולות הכשרים במעטפות הכפולות. בקרב הציבור הכללי קיבלה מפלגתו של נתניהו 24.1% מהקולות, שיעור דומה מאוד. יש עתיד קיבלה 13.7% במעטפות הכפולות (לעומת 13.9% בסך הכול), ימינה 9.4% בכפולות (6.2% בכללי), העבודה 8.1% (6%), ישראל ביתנו 6.5% (5.6%), הציונות הדתית 6.4% (5.1%), כחול לבן 6.3% (6.6%), ש"ס 5.6% (7.1%), תקווה חדשה 5.2% (4.7%), מרצ 4.8% (4.6%), יהדות התורה 3.2% (5.6%), הרשימה המשותפת 2.6% (4.8%) ורע"מ 1.5% (3.8%).
בחירות 2021 וההצבעה במעטפות כפולות
הצבעה במעטפות כפולות היא שיטה שנועדה לאפשר לבעלי זכות הצבעה לבחור שלא בקלפי הסמוכה למקום מגוריהם. אלו כוללים בין היתר חיילים, שוטרים, אסירים, וכן דיפלומטים ושליחי הסוכנות היהודית וקק"ל המוצבים בחו"ל, לצד בני זוגם וילדיהם עד גיל 20.
הנציגים בחו"ל ובני משפחותיהם הצביעו כבר לפני שבוע, והחיילים החלו להצביע במוצאי השבת האחרונה. רבע מהקלפיות בצה"ל הן קלפיות שנפתחו להצבעה מוקדמת, ומחר צפויות להיפתח עוד 710 קלפיות, מתוכן 130 ניידות. הקלפי הדרומית ביותר הוצבה במוצב טאבה (אילת) והצפונית ביותר במוצב אסטרא (חרמון). מנתוני צה"ל עולה כי 29% מהמשרתים בצבא מצביעים בפעם הראשונה.
גם חברי ועדת קלפי שעובדים יותר מ-6 שעות ברצף רשאים להצביע באותה קלפי שבה עבדו. גם מזכיר ועדת הקלפי, סדרן, אב בית ומאבטח רשאים להצביע בקלפי שבה הם עובדים. עובדי ועדת הבחירות רשאים להצביע בכל קלפי. מוגבלים בניידות, על סמך הצהרתם, רשאים להצביע בקלפיות נגישות מיוחדות ברחבי המדינה.
בליכוד, אגב, דרשו בשבוע שעבר לצמצם את האפשרות הזו בטענה שיש מי שמנצל את הזכות הזו אף שאינו זכאי, אבל אחרי שהעתירה שלה נדחתה על ידי יו"ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית, הערב כבר יצאה המפלגה עם סרטון שבו קראה לתומכיה להצביע בקלפיות נגישות שכאלו אם אינם יכולים להגיע לקלפי שבה הם רשומים, "בכפוף להנחיות ועדת הבחירות".
בנוסף, נשים ששוהות במעון לנשים מוכות, מאושפזים וצוותי רפואה ששוהים בבתי החולים רשאים, בתנאים מסוימים, להצביע בקלפי מיוחדת המוצבת במוסדות אלה. מבחירות 2020 הצטרפו לרשימה גם חולי ומבודדי קורונה ודיירי בתי אבות.
גם ימאים יכולים להצביע במעטפות כפולות, אבל על אף שהציפייה לתוצאות מכונה כבר שנים "המתנה לקולות הימאים" – מ-1996 אף ימאי ישראלי לא הצביע במעטפות כפולות. הסיבה: כדי להציב קלפי על אונייה יש צורך שיהיו לפחות 14 אזרחים ישראלים בני 18 ומעלה.
ההצבעה במעטפה כפולה מתבצעת כמו הצבעה רגילה, אך בניגוד להצבעה רגילה, שבה המעטפה האטומה מוכנסת ישירות לקלפי, היא מוכנסת לתוך מעטפה חיצונית נוספת שעליה נרשמים פרטי הזיהוי של המצביע.
המעטפות הכפולות מועברות לאתר ספירת הקולות של ועדת הבחירות המרכזית, שלה גישה לכל בעלי זכות ההצבעה. בוועדה מוודאים שהמצביע המזוהה על כל מעטפה לא הצביע פעם נוספת בקלפי המיועדת לו, מסמנים אותו כמי שהצביע, מוציאים את המעטפה האטומה עם פתק ההצבעה ומערבבים אותה עם מעטפות אחרות, ובסוף סופרים את הקולות של כל המצביעים כמו בקלפי רגילה.
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה