1 צפייה בגלריה
בחירות 2022 ראשי מפלגות
בחירות 2022 ראשי מפלגות
(צילום: יואב דודקביץ', עוד מועלם, יאיר שגיא, אלכס קולומויסקי, עמית שאבי, רויטרס, EPA, דוברות הרשימה המשותפת)
עם סגירת הליך הגשת הרשימות בבחירות לכנסת ה-25 לוועדת הבחירות המרכזית, עוצבה סופית התמונה הפוליטית שתלווה אותנו עד ליום הבחירות ב-1 בנובמבר. עד הרגע האחרון לא היה ברור באיזו צורה ירוצו שלוש מהמפלגות הערביות המרכזיות שהרכיבו את "הרשימה המשותפת". שעות קודם לכן, נכשלו הניסיונות לציפוף השורות בגוש המרכז-שמאל כשמנגד, הרכב הרשימות בימין הוכרע כבר ברביעי.
אלו רשימות המועמדים של המפלגות המרכזיות:

הליכוד

רשימת הליכוד בבחירות לכנסת ה-25 שונה מאוד מזו שהייתה בבחירות שהתקיימו אשתקד. חלק מבכירי הליכוד שהובילו את הרשימה ונדחקו אל מחוץ לרשימה.
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו שריין חמישה מועמדים ברשימה - ח"כ עמיחי שיקלי שפרש מימינה זמן קצר לאחר הקמת הממשלה, הוצב במקום 14. חברת הכנסת לשעבר עידית סילמן, גם היא יוצאת ימינה, הוצבה במקום 16. בכיר מח"ש לשעבר משה סעדה הוצב במקום 28. העיתונאית לשעבר צגה מלקו, שניסתה להתמודד בעבר ברשימת "כולנו", הוצבה במקום 37, ועו"ד יוסי פוקס הוצב במקום 43.
ח"כ יריב לוין, שהגיש את הרשימה מטעם המפלגה, התייחס לביקורת בשורות הליכוד אודות השריונים, בעיקר לאחר שנתניהו החליט לשריין ברשימה את משה סעדה ולא את תא"ל במיל' גל הירש. "שריונים נועדו לפעמים לתת אלמנט שמקל על מועמדים אלמונים וחדשים. אני חש שהליכוד הוא בית חם עבור כולם".

יש עתיד

רשימת יש עתיד התחדשה בבחירות הקרובות בחברת הכנסת מיכל שיר, שהייתה במפלגתו של גדעון סער. בצמרת הרשימה לא נרשמו שינויים מהותיים, מלבד הצטרפותה של חברת הכנסת מיכל שיר, שנכנסה לכנסת מטעם מפלגת "תקווה חדשה" של גדעון סער. מועמדים חדשים נוספים ברשימה הם פעילים ותיקים במפלגה.
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שהגישה את הרשימה יחד עם חבריה לסיעה שרת האנרגיה קארין אלהרר וח"כ ולדימיר בליאק, סיפרה שזו הפעם החמישית שהיא מגיעה להגיש את רשימת המפלגה, אבל היא מרוצה מהרשימה. "היא מאוד מגוונת, מכל קשת המגזרים. רק בחמישייה הראשונה יש שלוש שרות".

המחנה הממלכתי

הסיעה הגדולה הראשונה שהגישה את רשימתה לוועדת הבחירות המרכזית הייתה המחנה הממלכתי. הרשימה מורכבת ממפלגת "כחול לבן" של בני גנץ, שעומד בראש הרשימה, מחברי מפלגת "תקווה חדשה" של גדעון סער ומאנשים שהביא עמו הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, בהם סגן שר הדתות מתן כהנא.
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, שהגישה את הרשימה יחד עם חבירה לרשימה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, סגן שר הדתות מתן כהנא וח"כ איתן גינזבורג, אמרה לאחר הגשתה: "זאת רשימה איכותית, מגוונת... אתם יכולים לראות שבאמת ברשימה שלנו אתם תמצאו את כל הגיוון של החברה הישראלית. בעזרת השם בכנסת ה-25 אנחנו ניכנס חזקים ונקים ממשלה יציבה, רחבה, לאומית וטובה".

הציונות הדתית-עוצמה יהודית

אחרי שבמשך שבועות רבים של משא ומתן ומשברים, מפלגת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' חתמה על ריצה משותפת עם עוצמה יהודית של איתמר בן גביר. שעות ספורות לפני הגשת הרשימה, ולאחר שנתניהו נפגש עם הרב צבי טאו, ראש ישיבת הר המור וממנהיגי הציבור החרד"לי, הצטרפה לרשימה המשותפת גם מפלגת נעם.
יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', אמר בעת הגשת הרשימה: "מתוך אחריות גדולה יצרנו אחדות גדולה. כל מי שקצת מבין בפוליטיקה מבין שזה דורש ויתורים. אני מודה על היכולת להתכנס למפלגה אחת שתשלב ידיים וכוחות ולהצליח".

ש"ס

רשימת ש"ס בבחירות לכנסת ה-25 נותרה כמעט ללא שינוי. מועצת גדולי התורה של התנועה החליטה להשאיר את עשרת המקומות הראשונים ברשימה, ונתנה ליו"ר אריה דרעי חופש פעולה מהמקום ה-11.
ח"כ מיכאל מלכיאלי, שהיה בין מגישי הרשימה, אמר בפני חברי הוועדה: "באנו בשם מאות אלפי, אם לא מיליוני, אזרחי ישראל, שעוקבים בדאגה אחרי החדר הזה ורואים סיעה אחרי סיעה שמדברים ולא באים ואומרים אנחנו מייצגים את אותן שכבות שמתעלמים מהן".

יהדות התורה

בשבועות שקדמו להגשת הרשימות לא היה ברור עד הסוף אם יהדות התורה תרוץ כרשימה אחת. הפלג החסידי שקל לרוץ בנפרד, בין היתר בעקבות עימותים פנימיים על שילוב לימודי ליבה בבתי הספר תמורת קבלת תקציב גדול יותר מהמדינה. בסוף, לאחר התערבות ראש האופוזיציה נתניהו, חסידות בעלז הודיעה שלא תכניס לימודי ליבה - ושתי המפלגות החרדיות-אשכנזיות הסכימו לרוץ יחד.
"אנחנו המפלגה האותנטית הוותיקה ביותר", אמר אברהם ובר, נציג יהדות התורה מטעם דגל התורה לאחר הגשת הרשימה. "אנחנו רוצים שהמדינה תישאר יהודית. נשתדל לעסוק בדברים המאחדים". לשאלה מה הובטח להם על ידי נתניהו ענה ובר: "הוא הבטיח לנו שאם נהיה ילדים טובים, נהיה בממשלה שלו".

ישראל ביתנו

רשימתו של שר האוצר אביגדור ליברמן הייתה השנייה מבין המפלגות המכהנות בכנסת שהגישה את רשימתה. בבחירות הקרובות התחדשה "ישראל ביתנו" במועמדת חדשה - תא"ל במיל' שרון ניר, שהייתה בין היתר יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר.
לאחר הגשת הרשימה, התייחסו נציגי ישראל ביתנו למפלגה שהקימה מנכ"לית ימינה לשעבר סטלה ויינשטיין, שפונה למגזר הרוסי. "אנחנו מכירים את התרגילים של נתניהו, שיהיה לו בהצלחה. אנחנו אלה שבסוף ננצח".

העבודה

למרות הלחצים, בעיקר מצד ראש הממשלה יאיר לפיד, מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי הגישה רשימה נפרדת ולא התאחדה עם מרצ. עמר בר לב ניסה להפעיל לחצים על מיכאלי שתשריין אותו במקום גבוה יותר ברשימה, אך היא סירבה - והרשימה נשארה ללא כל שריון.
ח"כ גלעד קריב, שהיה בין מגישי הרשימה, אמר לאחר הגשתה: "הנחנו רשימה מצוינת של מועמדים ומועמדות שנבחרו בהליך דמוקרטי. רשימה מגוונת שמייצגת את כל חברי האוכלוסייה הישראלית. מפלגה העבודה תמשיך להילחם על האמת שלה".

מרצ

זמן קצר לאחר שמפלגת העבודה הגישה את רשימתה, התייצבו נציגי מרצ בפני ועדת הבחירות המרכזית. למרות הלחצים שהופעלו, מפלגות השמאל לא התאחדו והן רצות כל אחת בנפרד.
ח"כ מיכל רוזין, שהגישה את הרשימה יחד עם חברה לסיעה ח"כ מוסי רז, אמרה לאחר מכן: "אנחנו הרשימה היחידה בכנסת שמגדירה את עצמה כשמאל". היא גם הסבירה מדוע במרצ הסכימו מלכתחילה לאיחוד שלא יצא לפועל: "באנו מתוך אחריות למדינת ישראל, אנחנו רוצים למנוע את הקמת ממשלת נתניהו-סמוטריץ'-בן גביר".

חד"ש-תע"ל

עד לרגע האחרון לא היה ברור אם שלוש המפלגות שהרכיבו את הרשימה המשותפת ירוצו יחד. דקות ספורות לפני המועד האחרון להגשת הרשימות התפוצץ המשא ומתן בין המפלגות וחד"ש-תע"ל הגישו את הרשימה בנפרד.
יו"ר תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, אמר בפני חברי הוועדה: "יש כאן דרמה, רצינו מצב אחר. רצינו להציל את הרשימה המשותפת, תע"ל רצתה לשמור על הרשימה המשותפת עם ארבע מפלגות, אבל זה לא התאפשר. צר לי שאנחנו לא שלוש ביחד".

רע"מ

אחרי שעשתה היסטוריה כמפלגה הערבית הראשונה שהצטרפה לקואליציה, במפלגת רע"מ ממשיכים לכוון אל הממשלה.
יו"ר המפלגה, ח"כ מנסור עבאס, אמר עם הגשת הרשימה: "יכול להיות שנרצה להיות שרים. נפעל בהתאם לאפשרויות הפוליטיות שיעמדו בפנינו. יש לנו אתגר – להתמודד עם שיח פוליטי שיש בו הרבה הסתה, והוא פוגע בי ברמה האישית ובאזרחים הערבים כשמאשימים אותנו בתמיכה בטרור".

בית יהודי

פחות משבוע להגשת הרשימות פירקה איילת שקד את השותפות עם "דרך ארץ" של יועז הנדל וצבי האוזר וחיפשה חיבורים חדשים. בסופו של דבר היא חזרה לשורשים וחתמה על ריצה משותפת עם רשימת "בית יהודי" בראשות יוסי ברודני, ראש העיר גבעת שמואל.
ח"כ יום טוב כלפון, שהיה בין מגישי הרשימה, אמר בפני חברי הוועדה: "המטרה שלנו כאן זה להביא אלינו ציבור רחב, ימני, מהציונות הדתית האותנטית והנורמלית, כדי שנוכל להקים בעזרת ה' ממשלה יציבה שתדאג לציבור".

בל"ד

עד הרגע האחרון לא היה ברור אם בל"ד תרוץ ברשימה המשותפת יחד עם חד"ש ותע"ל או תרוץ בנפרד. אחרי מספר פעמים שהודיעו על ריצה משותפת, ואז נפרדת, ושוב משותפת - בל"ד הגישה את רשימתה בנפרד מהרשימות הערביות הנוספות.
יו"ר בל"ד, סאמי אבו שחאדה, העדיף לא להתייחס ישירות לפילוג בשיחתו עם חברי הוועדה: "במערכת הפוליטית בישראל בל"ד שואלת את השאלות הקשות ומציגה פתרונות לשאלות הקשות. לנו יש פתרון לסכסוך - הפתרון הדמוקרטי".