קרעי על שקד, בן גביר, גנץ ומערכת המשפט
(צילום: שמוליק דודפור)

חברי הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) ויום-טוב כלפון (הבית היהודי) התייחסו היום (שלישי) באולפן ynet למאבק הפוליטי בין ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לבין ח"כ איתמר בן גביר ולריצתה של איילת שקד בבחירות, למרות שהסקרים מראים כי היא לא עוברת את אחוז החסימה.
"היא טובלת ושרץ בידה, שמה פתק בכותל ועדיין יושבת בממשלה הזו", אמר ח"כ קרעי על שרת הפנים בממשלה הנוכחית. לעומתו, ח"כ כלפון מתעקש: "שקד הוכיחה שהיא יודעת לקדם את האידיאולוגיה שלה מול נתניהו ואחרים. פרישה שלנו לא משנה את מפת הגושים".

4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
"בסוף תבוא ממשלת ימין יציבה". נתניהו ובן גביר
(צילום: EPA, קובי קואנקס)
חה"כ קרעי, למה להתנער מבן גביר? "אין שום התנערות. בן גביר ימקסם את הקולות שלו, אנחנו ממקסמים את הקולות שלנו. בסוף תבוא ממשלת ימין יציבה, יהודית וערכית לטובת מדינת ישראל".
המעבר של איילת שקד את אחוז החסימה לא תלוי בכם? "זה לא תלוי בנו. איילת שקד לא עוברת את אחוז החסימה, כי הימין לא שוכח את מה שהיא עשתה בעודה יושבת בממשלה. היא טובלת ושרץ בידה, הולכת לכותל לשים פתק ועדיין יושבת בממשלה שהיא הייתה האדריכלית שלה. היא בזבזה כבר באפריל 2019 140 אלף קולות עם בנט ולא עברה את אחוז החסימה. כרגע רק היא בשלב הדיבורים, אני מזמין אותה להוכיח במעשים. אם היא פורשת היום ואומרת שהיא תומכת בליכוד ובימין – יש 100% סיכוי לממשלת ימין. כשהיא לא עושה את המעשה הזה, היא מראה שהכול דיבורים, שאי אפשר לסמוך עליה".
ההחלטה שלכם שלא לתמוך בה ולצאת נגדה היא החלטה רציונלית? יש הטוענים שיש כאן שיקולים אישיים של נתניהו, שקשורים בכלל למשקעים אישיים שיש לו ולמשפחתו איתה. "אני חושב שזה קשקוש. אני לא מכיר לחצים של משפחת נתניהו, אני מכיר את הסקרים שמראים ש-50% מהמצביעים שלה יצביעו, אם היא תפרוש, לליכוד ולציונות הדתית. מעט מאוד יצביעו למפלגות האחרות. איילת שקד מבזבזת קולות לימין - אם תתמודד עד הסוף יכול להיות שלא תקום כאן ממשלת ימין שוב בגללה".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"לא שותף אפשרי". שר הביטחון בני גנץ
(צילום: EPA)
אמר עכשיו בן גביר בריאיון ל-ynet radio, יכול להיות שהתקרית אתמול בערב עם נתניהו היא בכלל תוצר של משהו יותר גדול, כמו הכוונה של נתניהו לפנות לבני גנץ ביום שאחרי הבחירות ולזנוח את הציונות הדתית. תוכל להתייחס? "אני לא מאמין שחבר הכנסת בן גביר אמר דבר כזה. זה כמו שאני אטען טענה ללא בסיס מהכיוון השני, שבן גביר מתכוון לקחת מנדטים ולהקים ממשלה עם גנץ ולפיד אחרי הבחירות, ולזנוח את הגוש הלאומי. אבל זה לא הגיוני. גנץ הוא לא שותף אפשרי לממשלה - הוא יושב עם סער ואלקין, שמחרימים את נתניהו על בסיס אישי. הם רוצים להקים ממשלה עם המשותפת, עם טיבי ואיימן עודה.
"אנחנו נקים ממשלה לאומית עם 61 מנדטים ומעלה. אם אחרי שתקום ממשלה גורמים נוספים ירצו להצטרף, על בסיס קווי היסוד של ממשלה לאומית, אנחנו אף פעם לא מסרבים. אנחנו לא מחרימים, להבדיל מהם, על בסיס אישי. ברור לכולם שאין להם ממשלה, ואם יש זה רק עם המשותפת. כדי שזה לא יקרה אנשים צריכים לצאת להצביע. אם יצאו להצביע תהיה ממשלה לאומית בראשות נתניהו".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
"להסדיר את הסוגיה כדי שהעבירה תהיה ברורה". סמוטריץ' ובן גביר, שהציגו תוכנית לתיקון מערכת המשפט
(צילום: רפי קוץ)
אז נתניהו אומר 'מה פתאום, גנץ לא שותף'. זה מחזק אותו בבייס שלו שלפעמים חושש שיחזור לשבת עם נתניהו. גנץ אומר 'לא אשב עם נתניהו'. מאיפה נדע שביום שאחרי לא יבואו הנאומים על אחדות ואיחוי קרעים שיכשירו ממשלה כזו? "הוכחנו נאמנות באופוזיציה בשנה וחצי האחרונות. גוש המחנה הלאומי ניצב איתן כחומה בצורה כנגד הניסיונות לפגוע במדינת ישראל. ראית מה קרה עכשיו עם הסכם הכניעה מול חיזבאללה, המהומות והטרור בירושלים, אתה רואה את הכלכלה והמחירים עולים. הממשלה פגעה בכול מה שנתניהו בנה בעשר שנות שלטונו, ואנחנו מצפים לגשם של פתקי מחל ביום הבחירות. זה תלוי רק בציבור".
הציונות הדתית הציגה תוכנית לתיקון מערכת המשפט. היא כוללת גם ביטול עבירות שבהן נאשם ראש המחנה שלכם. אתה תומך בביטול העבירה הזו? "אני לא משפטן. צריך להסדיר את הסוגיה כדי שהעבירה תהיה ברורה, ואני מניח שזו הכוונה - שעבירת מרמה והפרת אמונים לא תהיה עבירת סל שכל פקיד או יועץ משפטי יכול לתפור את מי שהוא רוצה כמו בתיקי נתניהו.
"משפט נתניהו ימשיך להתנהל - אנחנו מרוויחים מזה שהוא ממשיך להתנהל. הוא ברמה האישית אולי פחות, כי הוא צריך להגיע לבית המשפט ויש וכמובן את הרצון לעבור את זה ולצאת זכאי. לדעתי נתניהו לא עבר עבירה, כי הוא לא ידע שמדובר בעבירה. מי שעבר עבירה הם אלה שתפרו את התיק".
שבועיים לבחירות: יום טוב כלפון מהבית היהודי באולפן
(צילום: שמוליק דודפור)

חבר הכנסת יום-טוב כלפון, המתמודד בבחירות במסגרת "הבית היהודי" בראשות איילת שקד ויוסי ברודני, תקף בריאיון לאולפן ynet את החלטת נתניהו לנהל קמפיין נגד שקד, והזהיר: "אם לא נעבור את אחוז החסימה, נתניהו יישאר ראש האופוזיציה או ייאלץ לפרוש מהפוליטיקה".
נתניהו שם עליכם איקס ונכנס בכם בכל הכוח כדי שלא תוכלו להרים את הראש. "זו החלטה לא רציונלית מצדו. לפי הסקרים הוא תקוע על 59 ולנו יש שלושה מנדטים. מספיק שהוא 'יתרום' לנו מנדט אחד, והוא יקבל ארבע בחזרה כי אנחנו נעבור את אחוז החסימה. אז יש גוש ימין עם 62 ח"כים. זו מתמטיקה פשוטה. למעשה, בלי איילת אין ביבי.
ממה נובעת ההחלטה הזו לדעתך? "פורסם בתקשורת שזה כנראה נובע מלחצים מתוך משפחת נתניהו, לא מהיועצים האסטרטגיים של הליכוד שדווקא רוצים שנעבור את אחוז החסימה. אני ניזון מהתקשורת, ואין לי מידע פנים. אני חושב שאם אכן במשפחת נתניהו ביקשו לתקוף את איילת שקד - חבל, המדינה תפסיד מזה, והימין יפסיד מזה".
יכול להיות שהוא חושב שקריאה להצביע לשקד רק תגדיל את הקולות המבוזבזים, מבלי שהיא תעבור את אחוז החסימה? "הוא תוקף אותנו במשך חודש. למרות המתקפות עלינו מ-1.6% בסקרים ל-2.7%. אנחנו במרחק חצי אחוז מאחוז החסימה, למרות הקמפיין האינטנסיבי של נתניהו וסמוטריץ'. היה סקר שבדק מה קורה אם הם יפסיקו את המתקפות עלינו, והסקר מצא שכך אנחנו עוברים את אחוז החסימה. לכן זו החלטה לא רציונלית, שבסוף גם תפיל את גוש הימין בגלל עניינים אישיים ומשקעים".
4 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
"אשת ימין מובהק". איילת שקד
(צילום: מוטי קמחי)
איפה טעיתם? בסופו של דבר, הקמפיין מאוד לא ברור ואפילו מבלבל. שקד הלכה קודם בכיוון אחד, ואחרי זה אמרה שתלך עם נתניהו. יכול להיות שהקמפיין שלכם מבולבל? "קמפיין בחירות לא תמיד מסתדר איך שאנחנו רוצים. הייתה בהתחלה הברית עם יועז הנדל, שבעצם לא החזיקה מעמד. השאלה היא אחת, מה קורה אם באמת לא נצליח להקים ממשלה רחבה, אלא נגיע למצב של בחירות שישיות או ממשלת ימין עם נתניהו. יועז הנדל לא רצה את זה. איילת שקד, שהיא אשת ימין באופן מובהק, אמרה שלא תיקח את המדינה לסיבוב שישי של בחירות רק בגלל נתניהו".
אולי מה שפוסל אתכם בפני נתניהו זה שהבהרתם שלא תאפשרו את ביטול המשפט? מה היה קורה אם איילת שקד הייתה מסכימה לביטול המשפט, לחוק צרפתי? "אני לא יודע אם זה הסיפור. בלי קשר למשפט, אם אנחנו לא עוברים את אחוז החסימה הוא ימשיך להיות ראש האופוזיציה במשך הרבה שנים או שהוא יאלץ לפרוש מהפוליטיקה. אלה הנתונים. אתה צודק בכך שהוא רואה בנו כאנשים יותר עצמאיים, ימין אחראי וערכי, לא ימין ביביסטי. זה קהל המצביעים שלנו, זה מה שהמצביעים רוצים - את איילת שקד שהוכיחה לאורך השנים שהיא ידעה לעמוד על שלה מול נתניהו ואחרים כדי לקדם אידיאולוגיה.
יכול להיות שאם תראו שאלה המספרים ברגע האחרון, מתוך אחריות לאומית למחנה הימין, תודיעו על פרישה ותאפשרו לנתניהו לקבל עוד מנדט אחד לפחות שנמצא אצלכם? "גם זה נבדק בסקרים. לפי חלק מהסקרים, פרישה שלנו לא משנה את מפת הגושים, והכול נשאר תקוע. בחלק אחר מהסקרים עלה שפרישה שלנו תורמת מנדט למחנה הממלכתי של גנץ. כלומר, אם הבית היהודי פורש גנץ עולה במנדט וזה אפילו פוגע בגוש של נתניהו. לכן אני חוזר על זה, שפרישה שלנו היא לא מהלך רציונלי מבחינת נתניהו. יש ציבור שצריך ייצוג, שלא מזדהה עם סמוטריץ'".
אתה חושש ממשלה של נתניהו רק עם סמוטריץ' ובן גביר, בלעדיכם? "לפי מה שראינו אתמול נתניהו דווקא השפיל את בן גביר. הוא לא רצה שיהיה איתו על הבמה, אולי זה מבשר משהו - שאולי הוא מתכוון לממשלה יותר רחבה עם גנץ, ואולי זו הסיבה שהוא רוצה אולי למחוק אותנו כי נמשוך יותר ידי ימינה. אני לא יודע מה יש מאחורי הדברים, אבל כנראה שהיחסים בין נתניהו לבן גביר לא מאוד טובים.
"יש לי פערים אידיאולוגיים עם בן גביר, אבל אני לא חושב שזה נכון להוריד כל יהודי מבמה, ולדעתי נתניהו עשה טעות בדבר הזה. הייתי עולה בן גביר, כמו שאני גם עליתי עם מוסי רז על במת הכנסת. אין לי שום דבר משותף איתו מבחינה אידיאולוגית, אבל אני מכבד כל יהודי, בוודאי בשמחת תורה".
בן גביר יכול להיות בכיר בממשלה שאתה תהיה בה? מדובר היום באחת הדמויות הפופולריות ביותר בישראל. "אני משתדל שלא לפסול באופן אישי. אנחנו צריכים להפסיק את שיח הפסילות והחרמות. אם לנציג ציבור יש תמיכה ציבורית, כנראה שהוא ראוי לכהן בתפקיד בכיר. אנחנו חלק מגוש הימין, וגם הוא - אז מבחינתנו לא תהיה בעיה שהוא יהיה בממשלה, אבל קודם כל צריך שתהיה ממשלה ובלי הבית היהודי זה לא יקרה".