יו"ר מרצ זהבה גלאון התייחסה הערב (רביעי) לראשונה לתוצאות הבחירות, על רקע החשש שמפלגתה לא תעבור את אחוז החסימה - מה שלפי תוצאות האמת הנוכחיות צפוי לקרות. "זה לא רגע קל עבורי. אני יודעת שגם עבורכם, אבל זה עוד לא הזמן למסקנות ולסיכומים", כתבה גלאון, שקראה למתנדבים לסייע במעבר על פרוטוקלים של ועדות הקלפי כדי לוודא שכל קול שניתן למפלגה ייספר. "מרצ נמצאת כרגע פחות מ-0.1% מאחוז החסימה. יש לנו עד יום שלישי לעבור על אלפי פרוטוקולים".
2 צפייה בגלריה
זהבה גלאון
זהבה גלאון
זהבה גלאון. האירוע הלילי של המפלגה בוטל אחרי תוצאות המדגמים
(צילום ריאן פרויס)
על רקע האכזבה הגדולה אמש במפלגה, מרצ נמנעה מקיום אירוע לילי אחרי תוצאות המדגמים. לפי תוצאות האמת העדכניות, מרצ עומדת על 3.19% מקולות הבוחרים - 0.06% פחות מאחוז החסימה שיעניק למפגלה ארבעה מנדטים בכנסת הבאה. קריאתה של גלאון מזכירה במעט את הקרב שניהלו נפתלי בנט ואיילת שקד בבחירות ב-2019, אז חסרו למפלגתם "הימין החדש" כמה מאות קולות כדי לעבור את אחוז החסימה. השניים הקימו אז חמ"ל מיוחד ומבצע גיוס לאיסוף נתונים ובדיקת פרוטוקולים.
850 בחירות 2022 מפת הבחירות
חבר הכנסת מוסי רז, שממוקם שני ברשימת מרצ, אמר הערב בריאיון ל-ynet radio כי "בבחירות שנערכו אתמול חצי מהציבור הצביע בעד נתניהו וחצי נגדו. בגלל אחוז חסימה הזוי וגבוה, החצי הזה שהצביע נגד – לא מספיק מיוצג". לדברי רז, "הפעם פחות אנשים הצביעו למרצ מאשר בפעם הקודמת, אבל הצביעו יותר גם באחוזים ובמספרים מאשר בשנת 2009. רק שבינתיים העלו את אחוז החסימה במטרה ליצור את מה שראינו - שצד אחד מקבל חצי מהקולות אבל שולט כאילו קיבל חמישים וחמישה אחוז מהקולות".
2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה מרצ
ישיבת סיעה מרצ
ח"כ רז עם גלאון. "חצי שהצביע נגד נתניהו לא מספיק מיוצג בגלל אחוז חסימה הזוי וגבוה"
(צילום: מוטי קמחי)
האם היה משהו במעשים של מרצ שגרם לאנשים לנטוש את המפלגה? "אני לא חושב. אני חושב שכבר בפעם הקודמת היה ברור שמרצ יש לה שלושה אחוז מהבית ובאו אחוז וחצי לוודא שהיא עוברת את החסימה. הפעם הם פשוט לא באו, הם נשארו להצביע ליאיר לפיד, לקמפיין המפלגה הגדולה שאני אמרתי כל הזמן. ככל שיאיר לפיד יקבל יותר קולות, ככל שיש עתיד תקבל יותר קולות, זה מקטין את הסיכוי של יאיר לפיד להישאר ראש ממשלה. כך אכן קרה".
זהבה גלאון חזרה להוביל את מרצ לאחר שניצחה בפריימריז את סגן שר הכלכלה יאיר גולן, שיישאר מחוץ לכנסת גם אם המפלגה תצליח להשיג ארבעה מנדטים. שר הבריאות ניצן הורוביץ, שבתקופתו חזרה מרצ לקואליציה לראשונה אחרי יותר מ-20 שנה, ויתר על ההתמודדות ובפריימריז אף נדחק אחורה ברשימה, אל המקום השביעי.
גלאון עצמה כיהנה כח"כית במשך 16 שנה, ועמדה בראשות מרצ מ-2012 עד 2018, אז פרשה מהחיים הפוליטיים. השרה להגנת הסביבה כיום תמר זנדברג, שהחליפה אותה, פרשה בינתיים בעצמה מהפוליטיקה. בכל מערכות הבחירות מ-2003 זכתה מרצ בשלושה עד שישה מנדטים. הפעם השאלה הגדולה היא אם המפלגה שהוקמה ב-1992 כשילוב של רצ, מפ"ם ושינוי בכלל תצליח להגיע למספר המינימלי ולשרוד.