לראשונה אי פעם - ההצבעה תתאפשר ביום הבחירות גם בנמל התעופה בן גוריון. כך הודיעה בצהריים (יום ה') מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס, בתדרוך שקיימה חמישה ימים לפני הבחירות לכנסת ה-24. מטרת המהלך היא להפחית את העומסים ביום שלישי הקרוב ולהקל על השבים מחו"ל.
לאחר התדרוך פורסמה באתר הוועדה רשימת מאות הקלפיות שבהן יוכלו להצביע חולי הקורונה ומבודדי הבית. בין היתר מדובר במגרשי כדורגל כמו אצטדיון טדי בירושלים, אצטדיון רמת גן ואצטדיון נתניה, מגרשי כדורסל כהיכל שלמה בתל אביב, וכן חניונים רבים ובהם גם חניון בית העלמין בבית דגן. בנתב"ג יהיו ארבע קלפיות לחולים. לחצו כאן לעיון ברשימת הקלפיות המלאה לחולים ולמבודדים, לפי אזורים.
6 צפייה בגלריה
בחירות 2021 קלפי קלפיות צה"ל מצביעים הצבעה
בחירות 2021 קלפי קלפיות צה"ל מצביעים הצבעה
צפי ל-600 אלף מעטפות כפולות. בחירות בצל הקורונה
(צילום: AP)
בתדרוך עדס עדכנה כי ביום הבחירות יוקמו 349 קלפיות לחולי קורונה מאומתים ו-409 קלפיות למבודדים, כולל שלוש קלפיות במלוניות הקורונה - אם כי ייתכן שהללו ייסגרו בהמשך. בוועדת הבחירות נערכים לכמאה אלף חולים ומבודדים בסך הכול, רובם מבודדים ששבו מחו"ל. חולי הקורונה ומבודדי הבית נדרשים להצביע אך ורק בקלפיות ייעודיות עבורם, שבחלקן הם יצביעו בשיטת "הצבע וסע".
מספר הקלפיות בבתי האבות ובדיור המוגן יעמוד על 547, למרות שהצפי בתחילת מערכת הבחירות היה על יותר מ-1,000 קלפיות בבתי האבות. ההערכות כרגע הן שמספר הקלפיות הכללי יעמוד על כ-15 אלף ברחבי הארץ.
"אנחנו ממש בישורת האחרונה, אבל לאורך כל הדרך חזרתי על המונח 'חוסר ודאות'. לא חשבתי שהוא ילווה אותנו עד ממש מספר ימים לפני יום הבחירות - אבל הוא עדיין מלווה אותנו", אמרה עדס. "במערכת הזו אנחנו עדיין נמצאים בעיצומה של העשייה, על אף שאנחנו רק מספר ימים לפני הבחירות - זה עדיין לא קרה לנו".
6 צפייה בגלריה
אורלי עדס
אורלי עדס
מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, אורלי עדס
(צילום: ענת קזולה)
עדס עדכנה כי ההחלטה לפתוח קלפיות בנתב"ג התקבלה בין היתר בעקבות החלטת בג"ץ לבטל את ההגבלות על כניסה ויציאה של נוסעים דרך שער הכניסה הראשי של ישראל. ההחלטה צפויה להגדיל את מספר השבים ובהתאם גם את מספר המבודדים - ולכן הוחלט להקים קלפיות כבר בנמל כדי להקל את העומסים. עדס מסרה כי כל מי שחוזר מחו"ל ביום הבחירות יוכל להצביע בשדה התעופה. עבור מי שלא התחסן פעמיים תוקם קלפי מיוחדת בשרוול בדרך לביקורת הגבולות.
עדס ציינה כי אנשי ועדת הבחירות יפעילו רחפנים כדי לאתר את העומסים בקלפיות ובצירי התנועה בדרך אליהן מבעוד מועד, וכך לאפשר הקצאה נכונה יותר של משאבים וכוח אדם. מתחמי ספירת הקולות והקלדתן ירושתו במצלמות, כך שלא תהיה פגיעה בטוהר הבחירות.
6 צפייה בגלריה
בחירות מוקדמות בצה״ל- 335 קלפיות צבאיות נפרסו בבסיסים השונים
בחירות מוקדמות בצה״ל- 335 קלפיות צבאיות נפרסו בבסיסים השונים
כדי להקל על הליך הספירה, בצה"ל ערכו אתמול הצבעה מוקדמת
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
רחפנים ינטרו מהאוויר את העומסים ליד קלפיות ברחבי הארץ. אילוסטרציה
רחפנים ינטרו מהאוויר את העומסים ליד קלפיות ברחבי הארץ. אילוסטרציה
רחפנים ינטרו מהאוויר את העומסים ליד קלפיות ברחבי הארץ. אילוסטרציה
בתדרוך שקיימה ציינה מנכ"לית ועדת הבחירות שלאור העומס הרב הצפוי הפעם, ייתכן שתוצאות האמת יזרמו לאט יותר מבבחירות קודמות. "להערכתי זה ייקח קצת יותר זמן להגיע אלינו, בגלל שנוספו הרבה מטלות", אמרה. "אני מעריכה שעד שעות הבוקר של יום רביעי - אני מקווה שאני לא טועה פה - נצליח להזרים כ-60 עד 70 אחוזים מהתוצאות מכל רחבי הארץ. במהלך יום רביעי נמשיך להזרים את היתר". היא הוסיפה כי רק בהמשך ייספרו המעטפות הכפולות, שהפעם לאור המספר הרב של הקלפיות הייחודיות שהוקמו מספרן יעמוד על כפליים, כ-600 אלף. עדס הביעה תקווה שביום חמישי אנשי הוועדה יוכלו כבר "להיות עם המשפחה", לקראת ליל הסדר.
כדי להימנע מסכנה שחולי קורונה יסתובבו מחוץ לביתם בדרך אל הקלפי, ועדת הבחירות הקימה מערך היסעים ללא תשלום שיאפשר לחולי קורונה להגיע לקלפי הייעודית ולחזור למקום הבידוד. לחולה מאומת אסור להגיע באופן עצמאי אל הקלפי, אלא בהסעה שעליו לתאם מראש. ועדת הבחירות פועלת גם להקים מערך היסעים לטובת מבודדי בית שאין ברשותם רכב פרטי ונמצאת במגעים עם חברת המוניות "גט".
6 צפייה בגלריה
בחירות 2021: איך יצביעו מבודדים וחולי קורונה
בחירות 2021: איך יצביעו מבודדים וחולי קורונה
הדגמה של קלפי לחולי קורונה. לא יורשו להגיע עצמאית, אלא רק בהסעה
(צילום: חיים לוי)

בנוסף, בשל האתגרים בפיקוח על קיום בחירות בצל הקורונה, החליטה ועדת הבחירות המרכזית לפעול להצבת מפקח טוהר בחירות בכל אחת מהקלפיות ברחבי הארץ. כלומר, על פי הצפי הנוכחי למספר הקלפיות, ועדת הבחירות המרכזית מבקשת להציב כ-15 אלף מפקחים בקלפיות השונות. לשם השוואה, בבחירות לכנסת ה-23 הוצבו 4,000 מפקחים בקלפיות השונות.
הבוקר התפרסם ראיון של עדס ל-ynet שבו דחתה טענות שמשמיעים גורמים פוליטיים מסוימים בדבר אמינות הבחירות. "יש ניסיונות לייצר דה-לגיטימציה לתוצאות של הבחירות ולאמינות של ועדת הבחירות, כי אם יפגעו באמינות ועדת הבחירות אז תהיה דה-לגיטימציה לתוצאות", אמרה. "זה קרה בסוף הבחירות לכנסת ה-22, התגבר בבחירות לכנסת ה-23, וראינו את זה גם בשבועות האחרונים. אנחנו ערים לכך, וצר לי שזה קורה, אבל אני חושבת שוועדת הבחירות המרכזית הוכיחה יכולות ביצוע יוצאות מן כלל, ושלכל הטענות שנטענו עד כה אין אחיזה במציאות".
פורסם לראשונה: 12:03, 18.03.21