כולנו ערים יום-יום לסכנות בבית, עוד כשהתינוק שלנו מתחיל לזחול ולהיעמד, אוטומטית אנחנו רצים לקנות שקעים לחשמל ומגינים לפינות של השולחן. סוגרים את ארונות חומרי הניקוי, דואגים לנעילה של מתקן המים, אבל האם אתם יודעים, שגם מאווררים יכולים להיות מסוכנים?
"בתי בת ה-4 נשענה בטעות על המאוורר, האצבע נתפסה כנראה ברשת ונחתכה", כך משתף יהונתן בן יצחק, אב לתשעה ילדים מאלעד, במטרה להעלות את המודעות לסכנה. "היא ילדה מאוד מיוחדת וזהירה, הגננות בגן מתפעמות ממנה. זה קרה בטעות", הוא מציין.
מה קרה באותו רגע?
"הייתי באזור אחר בבית, אח שלה היה לידה והיא צעקה. היא רצה בחדרים וירד המון דם. אשתי הסתכלה ואמרה לי שזה לא נראה טוב. הצצתי לשנייה ומהר עטפתי את היד במגבת. נסענו במהירות לקופת החולים ששלחו אותנו לבית החולים שניידר. שם היא עברה טיפול עם אנטיביוטיקה, מחשש שהאזור יזדהם, תפרו לה ושמו תחבושות".
בעקבות המקרה, נגרמה לילדה קטיעה חלקית של הזרת. "המכה הייתה חזקה וכואבת", מספר בן יצחק. "היו צריכים לתת לה טשטוש כי היה חתך רציני. לפני מספר ימים הסירו תפרים ואנחנו במעקב".
2 צפייה בגלריה
מאוורר
מאוורר
"מאווררים מסוכנים כי הם מעניינים את הילדים"
(צילום: shutterstock)
בן יצחק משתף כי אלו תחושות קשות כהורה - "פחדתי. אנחנו רגילים לגדל ילדים, רגילים לנפילות, מכירים את הסכנות, אבל המאוורר הוא סכנה גדולה שלא היינו מודעים אליה בכלל. זה היה יכול להיגמר באסון גדול יותר.
"אנשים שקונים לא שמים לב לצפיפות של הרשת. להבדיל למשל מסורגים בבית, שם ברור שהסורג צריך להיות צפוף כדי שהגוף לא יוכל לעבור, להשתחל, גם כאן יש סכנה גדולה.
"הילדים גדולים, הם מודעים מאוד לסכנות ואם זה קרה להם, זה יכול לקרות לכל אחד. ילדים מכניסים חלקים למאוורר, עושים דברים לא בכוונה. צריך להיזהר".
קראו עוד:
בעקבות המקרה, ההורים הוציאו את כל המאווררים מהבית וביטלו נופש משפחתי. "היינו כבר עם תיקים ומזוודות אבל הבית נכנס לקיפאון ברגע אחד", משתף בן יצחק. "זה סבל בלתי נתפס למשפחה שלמה".

עלייה בפציעות ממאווררים

"התחלנו לראות עלייה לאחרונה במקרים של פציעות בגין מאווררים", מסביר ד"ר ערן משיח, אחראי תחום טראומה והיפגעות ילדים במחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי שניידר. "בשבוע האחרון טיפלנו בחמישה ילדים, לאחר שדחפו את אצבעותיהם למאוורר. הילדים סבלו מפציעות של חתכים, חלקם משבר באצבעות ומקרה הפציעה החמור ביותר כלל קטיעה חלקית של האצבע.
"סביר להניח שיש עוד המון מקרים של פציעות שאינן מדווחות. אין מדד אבל זו סיבה מספיק טובה להדליק אור אדום. אני מניח שזה שכיח בתקופה זו משום שהילדים יותר בבית, חופש, לא טסים לחו"ל וכולם מסתובבים בבית, בחדרים".
עד כמה הסכנה גדולה?
"תלוי באופי וחומרת הפציעה. לרוב הפגיעה היא באצבעות. החל ממכה, שטף דם, או חבלה בציפורן ובמקרים חמורים יותר חתכים עמוקים, שברים, פגיעה בגידים ועד קטיעה מלאה או חלקית של האצבע.
"יכולים להישאר גם נזקים קבועים כמו צלקות והגבלה בתנועה. בנוסף לפגיעה באצבעות יש סכנה של תפיסת שיער. מספיק שילדות עוברות קרוב מדי, המאוורר תופס את השיער ויכול לגרום לתלישה של השיער ובמקרים חמורים לניתוק חלק מהעור מהקרקפת".
"מאווררים מסוכנים. הם מענייניים, מושכים את העין, מסתובבים. ההורים צריכים לבדוק את הצפיפות ברשת של המאוורר כדי שהילדים לא יוכלו להכניס אצבעות"
איך צריך לפעול בזמן פגיעה?
"גם כאן תלוי באופי הפגיעה. אם היא שטחית, לא לעשות דבר. אם החתך פתוח צריך לעצור, לשים פד וללחוץ על המקום. אם החתך משמעותי וממשיך לרדת דם, חשוב להגיע למיון ולראות אם צריך לתפור. לשים לב אם האצבע התעקמה, אם יש מגבלה בתנועה ואז לפנות למיון כדי לוודא שאין שבר".
2 צפייה בגלריה
מאוורר
מאוורר
חשוב לשמור על בית בטוח, במיוחד עכשיו
(צילום: shutterstock)
הדבר החשוב ביותר לדבריו של ד"ר משיח הוא להיות מודעים לסכנות בתוך הבית: "אין מספיק מודעות לצערי. אנחנו יודעים על סכנות בטביעה בבריכה ביתית, על משחקים בחצר, סכנה של טרמפולינה, חומרי ניקוי וכו', אבל צריך לשים לב גם למאווררים. הילדים בחופש בבית ויישארו ככל הנראה בתקופה הקרובה עם הלמידה בזום, ולכן חשוב מאוד לשמור על בית בטוח".
מה המלצותיך על בית בטוח?
"אם קונים מאוורר לשים לב מאילו חלקים הוא מורכב, מה המרווח ברשת, להרחיק את הגובה, כדי שהילדים לא יוכלו להגיע אליו, אבל גם שיהיה מקובע, שלא יוכלו למשוך אותו.
"הבית הוא מקור לסכנות, יש המון דברים שאפשר לעשות: לקבע טלוויזיה לקיר, ארונות מטבח סגורים, להרחיק מחמים של מים חמים ולשים משטחי גומי במקלחת למניעת החלקה. אני חושב שזה מאוד תלוי בהורים - להשקיע מחשבה, להסתכל על הסביבה הביתית ולתכנן נכון. לחשוב איפה הילדים מסתובבים בבית ואיך אפשר לשמור עליהם".