המונח "ניכור הורי" מתייחס לנסיבות שבהן הורה אחד מסית את ילדיו נגד ההורה השני, וחותר לפגוע בקשר שלו איתם. יש להיזהר ממסקנות שגויות שכן לא כל סירוב לקשר הוא ניכור הורי, ובהליכים משפטיים פותחים רק לאחר שמוצו ניסיונות אחרים לפתרון, אבל עד אז - איך מזהים? ומה עושים? הפינה המשפטית, שאלות ותשובות.
1 צפייה בגלריה
הליך משפטי? רק אחרי שמוצו כל הניסיונות לפתרון
הליך משפטי? רק אחרי שמוצו כל הניסיונות לפתרון
הליך משפטי? רק אחרי שמוצו כל הניסיונות לפתרון
(צילום: Shutterstock)
"לא כל סרבנות קשר, כלומר מצב שבו ילד מסרב לקשר עם ההורה, מקורה בניכור הורי", מסבירה ד"ר עו"ד שרון פרילינג, מומחית לדיני משפחה ומחברת הספר 'ניכור הורי', "יש לאבחן היטב מהו המקור לניכור כדי להתאים את דרכי הטיפול. למשל, יהיו מצבים שבהם סרבנות הקשר נעוצה בהתנהגות לא תקינה של ההורה כלפי הילד. יש להיזהר מהסקת מסקנות פזיזה ומהפניית אצבע מאשימה כלפי הורה כמנכר, בשעה שאין בסיס לקבוע שמקור הניכור הוא בהסתה מכוונת על ידיו".
קראו עוד:
ד"ר עו"ד שרון פרילינגד"ר עו"ד שרון פרילינגצילום: לירן ברשדסקי
לדבריה, זיהוי לא נכון של המקור לניכור יכול להוביל לדרכי טיפול שגויות במצב, מה שגם עלול להכשילו ואף לפגוע בילדים. "העצה החשובה היא לפעול במהרה, בהליכים משפטיים וטיפוליים, מרגע שמזוהים ניצנים של ניכור הורי", אומרת פרילינג, "שכן ההתערבות המוקדמת היא קריטית למיגור הניכור והבראת הקשר".
עורכי הדין דניאל פרידנברג ואוהד הופמן, שותפים מייסדים במשרד הופמן & פרידנברג המתמחה בענייני משפחה וירושה, מציינים כי החוק בישראל מקבע את מעמדם של שני ההורים כבעלי זכויות זהות על הילדים - וכל עוד לא מדובר במקרים דחופים וחריגים במיוחד, כל פעולה הקשורה בשגרת החיים של ילדים קטינים טעונה הסכמה בין ההורים.
עו"ד דניאל פרידנברגעו"ד דניאל פרידנברגצילום: יעל כהן
"כך למשל, הורה אחד לא יכול להורות על החלפת מסגרת חינוך או מעבר מגורים למקום מרוחק בלי הסכמת ההורה האחר", הם מסבירים, "ובמקרה של היעדר הסכמה, החוק קובע כי יש לפנות להכרעה של ערכאה שיפוטית. במקרים כאלה, הן בתי המשפט והן בתי הדין מסתייעים בחוות דעת של גורמי מקצוע - על פי רוב מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות, ובמקרים חריגים אף ממנים מומחים פרטיים שיגישו את חוות דעתם. המטרה במינוי גורמי המקצוע, היא בחינה ושיקוף של טובת הקטינים בצורה האובייקטיבית ביותר, תוך תשומת לב לאילוצים הקונקרטיים של הסכסוך בין ההורים".

ניכור הורי, שאלות ותשובות

בתי ניתקה איתי קשר בעקבות הסתה מתמשכת של הגרוש. אפשר לתבוע ממנו פיצויים? ד"ר עו"ד שרון פרילינג מסבירה כי ניתן לתבוע הורה מנכר בתביעת נזיקין בגין הפגיעה בקשר ההורי, ותביעות כאלה אף הופכות נפוצות יותר ויותר במקרים קשים שבהם הניכור הוביל לנתק מוחלט. היא מציעה להידרש למהלך זה רק לאחר שמוצו וכשלו כל הניסיונות לחידוש הקשר.
בתי מסרבת לבוא אליי, למרות המשמורת המשותפת. מה אפשר לעשות? לדברי עורכי הדין פרידנברג והופמן, בהיעדר מעורבות פעילה של גורם מקצועי רלוונטי (רשויות הרווחה או מומחה פרטי המלווה את הצדדים) יש לפנות בדחיפות לערכאה השיפוטית שדנה אחרונה בתיק, ולבקש סעדים מיידיים, החל ממינוי גורם מקצועי, עבור במתן סמכויות וצווים מתאימים לקיום הקשר, וכלה בסנקציות שיכולות להיות מושתות על ההורה המנכר. "חשוב להדגיש כי אין להשתהות בפנייה, כי ככל שההתערבות תהיה מוקדמת יותר סיכוייה להצליח גדלים משמעותית", הם מוסיפים.
איך מגישים תביעה לחידוש קשר והאם בית המשפט באמת מסוגל לטפל בבעיה? אם הגעתם לשלב זה, יש לפתוח הליך משפטי שבו המשיב הוא ההורה השני. בבתי משפט מסוימים, כמו בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, מופעל פיילוט שבמסגרתו תיקים של ניכור הורי מופנים למסלול מהיר בפני שופט קבוע (השופט ארז שני, ל.ד.), אולם גם אם בערכאה השיפוטית אין "שופט מוקד" - עדיין מדובר בהליך דחוף שיקבל התייחסות מהירה עם לוחות זמנים מקוצרים.
"על פי רוב, הערכאה השיפוטית תורה על בדיקה מעמיקה", מסביר עו"ד פרידנברג, "במקרים שבהם מדובר בילדים שיודעים ומסוגלים להביע רצון חופשי - יכול להתקיים מפגש בלתי אמצעי של השופט עם הילדים. כדי להקל על הקטינים, מפגש שכזה מתקיים מחוץ לבית המשפט בנוכחות עובדים סוציאליים של יחידת הסיוע. בסמכותו של בית המשפט להורות על חיוב הילדים בקיום קשר עם הוריהם, אולם מטבע הדברים - כאשר מדובר בקטינים הצווים יופנו כלפי ההורים, שיהיו אמונים על ביצוע ההחלטות".
האם אני צריך לשלם דמי מזונות על ילד שהפסיק לבוא אליי לביקורים? תשלומי מזונות המבוצעים על פי החלטה שיפוטית יכולים להיפסק רק בהחלטה שיפוטית מתאימה של הערכאה שפסקה אותם. עו"ד פרג נדורג: "במקרה של מרדנות, כלומר - ילד שמסרב לקיים קשר עם ההורה, יש בסמכות הערכאה השיפוטית להורות על הפסקת תשלומי המזונות, שכן הפסיקה קבעה שהורה המשלם מזונות איננו 'כספומט'. עם זאת, יש להביא בחשבון שמדובר בסעד קיצוני, שבית המשפט לא ממהר להעניק לפני בדיקה יסודית ומעמיקה".
ועו"ד פרילינג מסכמת: "העצה החשובה ביותר היא לפעול במהרה מרגע שמזוהים ניצנים של ניכור הורי. ככל שהניכור משתרש, הוא עלול להיות בלתי-הפיך".