רות כרמי מירושלים, אם לשני ילדים שעולים לכיתות א' ו-ג', ונדב כהן מרחובות, גם כן אב לשני ילדים בכיתות ב' ו-ד', סיפרו באולפן ynet על החששות שלהם לקראת פתיחת שנת הלימודים, על המחיר הגבוה שלדבריהם הורים משלמים על ימי הבידוד והעיכוב בהחלטות, ועל אובדן ימי העבודה בעבר ובעתיד.
"יהיה מצוין אם יגידו עוד היום שהלימודים יתחילו ב-1 באוקטובר", אמרה רות, "לא שאני סומכת על זה שימי הלימוד יוחזרו, אבל אשמח שכבר עכשיו יודיעו על התוכניות ולא ב-31 באוגוסט. התחזית שלי היא שאם הלימודים יחלו בספטמבר, תוך שבוע או לכל היותר שבועיים ניכנס שוב לבידוד, ולא נוכל לעבוד או ללמוד. אז מה זה משנה?".
לעומתה, נדב מתנגד לכך. "למה לדחות בחודש את פתיחת השנה? הילדים הפסידו עשרות ימי לימודים בשנה שעברה, הם לא אשמים במצב. הם טסו לחו"ל? הביאו את הקורונה? איפה הם טעו?"
1 צפייה בגלריה
 "איפה הילדים טעו?" חששות לקראת מועד פתיחת השנה
 "איפה הילדים טעו?" חששות לקראת מועד פתיחת השנה
"איפה הילדים טעו?" חששות לקראת מועד פתיחת השנה
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
עוד טען נדב: "אף אחד לא סופר אותנו, את אוכלוסיית ההורים. הפכנו ל'מוקצים' - מי שיש לו ילדים מגילי הגן ועד כיתה ו' לא יכול לעבוד, להתפרנס. מה אעשה בכל ספטמבר אם השנה באמת לא תיפתח? שוב אשב עם הילדים בבית? אלמד אותם בזום? לא בחרתי להיות מורה ולא לעבוד במשרד הבריאות, אין לי מושג איך מטפלים או לא מטפלים בקורונה, אבל אני יודע דבר אחד - לילדים שלנו מגיע לקבל חינוך".
נדב סיפר כי עד כה ילדיו שהו בבידוד שש או שבע פעמים, והוא עצמו הפסיד עשרות ימי עבודה. "אולי כדאי שכבר יפטרו אותי", אמר, "אם מערכת החינוך לא תיפתח כסדר, זה ישפיע קודם על ההורים. כמובן שגם על הילדים, אבל הם מסתגלים מהר. מה יקרה אחר כך? כלום לא יקרה, כי אין כוח למאבקים. בשנה שעברה עוד ניסינו להיאבק, והתחושה הייתה שהורים הם אוכלוסייה שלא נספרת. והם אלו שסופגים את המחיר הכי גבוה".
לא רק בקרב ההורים הדעות חלוקות. פרופ' יהודה אלדר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי, התייחס לסוגיית פתיחת שנת הלימודים אתמול בריאיון ל-ynet, ואמר כי "צריך לעשות הכול כדי שהילדים שלנו יחזרו לספסל הלימודים בתחילת השנה כמתוכנן".
ד"ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בבית החולים שיבא בתל השומר, אמר: "אני חושב שאנחנו צריכים לדחות את פתיחת שנת הלימודים לאוקטובר, ולנצל את ספטמבר לטובת המשך מבצע החיסונים, ממש לרדוף אחרי אותם מאות אלפים שטרם התחסנו לקורונה. לרופא המשפחה יש כאן תפקיד מול המטופלים שלו - הוא צריך להתקשר לכל אותם מתלבטים ומהססים, לדבר איתם ולהסביר, להקשיב לכל השאלות ולתת מענה. כך, נגיע ל-1 באוקטובר עם הרבה פחות אנשים שאינם מחוסנים".

משרד החינוך: "הלימודים יתקיימו כבשגרה"

בשבוע שעבר הודיעו במשרד החינוך כי "הלימודים יתקיימו ברצף ובשגרה החל מגני הילדים ועד כיתות י"ב, כולל מסגרות החינוך הבלתי פורמלי". במשרד מתכננים את פתיחתם של כל מוסדות החינוך בארץ ללמידה פרונטלית, ללא קשר לצבע הרשות במודל הרמזור. עוד מתוכנן כי הצהרונים ומערך ההסעות יפעלו כרגיל, ופעילויות בלתי פורמליות ימשיכו להיערך גם ברשויות כתומות ואדומות, בשטחים פתוחים.
במשרד הבריאות הודיעו לפני כמה ימים כי לפי התוכנית, שנכונה לשלב זה אולם בהחלט עשויה להשתנות, אם הרשות תוגדר בצבע כתום - בית הספר יידרש לפעול לצמצום מגעים, בין היתר באמצעות תוכנית "מגן חינוך", בדיקות מהירות, מעבר לקבוצות קטנות ושילוב של למידה מרחוק. סגירה של מוסד חינוך תתאפשר רק במקרה של זינוק משמעותי בתחלואה, ובהחלטה משותפת של מנהל המחוז ולשכת הבריאות.