3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לנוכח העלייה המתמשכת בתחלואת נגיף הקורונה, במשרד החינוך החליטו על שורה של צעדים עוד לפני פתיחת שנת הלימודים - ואמש (שלישי) קבינט הקורונה הודיע גם על הגבלות חדשות שצפויות להשפיע על ילדים בכל הגילים, וכמובן על ההורים.
האם לילדים יש פטור מהתו הירוק? מה בנוגע להורים שילדיהם חלו בקורונה? האם בתי הספר ייפתחו כרגיל? האם תלמידים ייכנסו לבידוד אם יימצא מאומת לקורונה בכיתתם? באילו מצבים בתי הספר ייסגרו? והחשש של כל הורה - האם ישראל צפויה להיכנס לסגר נוסף? עושים סדר.
קראו עוד:
- עדיין יש פטור מהתו הירוק לילדים מתחת לגיל 12? הפטור מהתו הירוק לילדים עד גיל 12 יבוטל ביום שישי, 20 באוגוסט.
- ילדים זכאים לתו הירוק? לא. הזכאים לתו ירוק הם מי שהשלימו שתי מנות חיסון נגד קורונה וחלף שבוע מקבלת מנת החיסון השנייה, כאשר אם מדובר בחיסון של חברת מודרנה יש להמתין שבועיים. עוד זכאים לכך גם מחלימים מהנגיף, ומי שקיבל תוצאה שלילית לבדיקת קורונה (בדיקת PCR - מטוש) ב-72 השעות האחרונות.
- מה הוחלט בנוגע להורים לילדים שחלו בקורונה? קבינט הקורונה החליט על חובת בידוד למבוגר מחוסן שמטפל בקטין שגילו מתחת ל-12 אשר חלה בנגיף למשך שבעה ימים, ובהינתן שתי בדיקות שליליות.
- האם ילדים יכולים לצאת מהארץ? ילדים בכל הגילים יכולים לצאת מהארץ, אך הם מחויבים להציג בדיקת קורונה שלילית טרם הנסיעה, וכן בחזרה אם הם שהו יותר מ-72 שעות מחוץ לישראל. כמובן שיש להתעדכן ברשימת המדינות המסוכנות או האסורות לנסיעה לפי החלטות הממשלה.
- האם ילדים נדרשים לבידוד בחזרה מהארץ? מי שאינו מחוסן או מחלים, מחויב בבידוד בחזרה לארץ מכל המדינות - גם הירוקות.
3 צפייה בגלריה
קריאת סיפור בזמן בידוד
קריאת סיפור בזמן בידוד
הגבלות על ילדים, שמשפיעות על הורים
(צילום: Shutterstock)
- יש הגבלה על התקהלויות ילדים? קבינט הקורונה החליט כי מתווה התו הירוק יורחב גם למקומות שבהם יש התקהלות של פחות מ-100 בני אדם, ולכל הגילים, כולל בני 12 ומטה שעדיין לא יכולים להתחסן.
- מאיזה גיל חלה חובה לעטות מסכה? מגיל שבע שנים ומעלה.
האם ילדים חייבים לעטות מסכה בחללים סגורים? ילדים מעל גיל שבע מחויבים לעטות מסכה במקומות סגורים. לפי החלטת קבינט הקורונה, הם יידרשו לעטות מסכה גם במרחבים פתוחים שבהם יש יותר מ-100 אנשים.
- האם שנת הלימודים תיפתח כרגיל? במשרד החינוך הודיעו בשבוע שעבר כי הלימודים יתקיימו ברצף ובשגרה, החל מגני הילדים ועד כיתות י"ב, כולל החינוך הבלתי פורמלי. עם זאת, ייתכן שיימסרו הנחיות חדשות לפי מצב התחלואה.
- הלימודים בבתי הספר יתנהלו כרגיל, גם בלי קשר לצבע הרמזור בעיר? התוכנית של משרד החינוך כוללת את פתיחתם של כל מוסדות החינוך בארץ ללמידה פרונטלית, ללא קשר לצבע הרשות במודל הרמזור. אם הרשות תוגדר בצבע כתום, במשרד הבריאות הודיעו כי בית הספר יפעל לצמצום מגעים - בין היתר באמצעות תוכנית "מגן חינוך", בדיקות מהירות, מעבר לקבוצות קטנות ושילוב של למידה מרחוק, בעוד שמנהלי המוסדות יפעלו בהתאם לשיקול דעתם.
- מה בנוגע לצהרונים ופעילויות בלתי פורמליות? הצהרונים ומערך ההסעות יפעלו כרגיל. פעילויות בלתי פורמליות ימשיכו להתקיים ברשויות כתומות ואדומות, בשטחים פתוחים.
3 צפייה בגלריה
אנשים בבידוד
אנשים בבידוד
השאלה שכולם חוששים ממנה: יהיה עוד סגר?
(צילום: Shutterstock)
- איך נערכים לפתיחת שנת הלימודים בצל הקורונה? במשרד החינוך ציינו כי בשיתוף משרד הבריאות, ייבחן פיילוט לצמצום ימי הבידוד עבור תלמידים ומורים שנבדקו ונמצאו שליליים ל-48 שעות בלבד. עם זאת, נמסר כי "צוותי החינוך, התלמידים ויתר הבאים בשערי מוסדות החינוך יקפידו על כללי הבריאות וההיגיינה, ויתנהלו בכפוף לשיעורי התחלואה והנהלים הנדרשים במקומות הרלוונטיים".
בנוסף, במטרה להרחיב את היקף הפטור מבידוד לתלמידים ועובדי הוראה במקרים שבהם אין בכך צורך, בחודשים אוגוסט וספטמבר ייערך מבצע ארצי של בדיקות סרולוגיות לגילוי נוגדנים, בשיתוף משרד הבריאות והשלטון המקומי. בתקופה זאת כל התלמידים וצוותי ההוראה יוכלו להיבדק, בדגש על תלמידי בתי הספר היסודיים ופרט על תלמידי כיתות ה'-ו'.
- מתי מבצע הבדיקות הסרולוגיות ייצא לדרך? מנכ״ל משרד החינוך, יגאל סלוביק, אמר בוועדת החינוך שנערכה בתחילת השבוע כי הוא מאמין שמשרדו ירכוש את כמות הבדיקות הדרושה לכך כבר לקראת סוף השבוע הבא. לדבריו, בתחילת השבוע שלאחר מכן ניתן יהיה להתחיל בדיגום סרולוגי של כ-1.6 מיליון תלמידים.
- באילו מצבים ייסגר מוסד חינוכי? מוסד חינוכי ייסגר רק במקרה של זינוק משמעותי בתחלואה, ובהחלטה משותפת של מנהל המחוז ולשכת הבריאות.
- האם תלמידים ייבדקו לקורונה בבתי הספר? במשרד החינוך ציינו כי כי בכוונתם לבצע דיגום וניטור של בדיקות קורונה, תוך התמקדות בערים אדומות ובבתי ספר יסודיים. הבדיקות לא יהיו מחייבות, ויותנו באישור הורים.
- מה יקרה אם יימצאו ילדים מאומתים בכיתה? משרד החינוך הודיע כי יבדוק במשותף עם משרד הבריאות פיילוט לצמצום ימי הבידוד ל-48 שעות בלבד, עבור תלמידים ומורים שנבדקו ונמצאו שליליים. עם זאת, במשרד הבריאות שללו את קיצור הבידוד למשך זמן שכזה, ומנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש אף אמר כי מדובר בהצעה "בלתי אפשרית".
- האם יכניסו את חיסוני הקורונה לבתי הספר? בשלב זה, מתווה החזרה לבתי הספר ומסגרות החינוך השונות לא כולל מתן חיסונים בשטחי מקומות הלימוד.
- האם אנחנו קרובים לסגר? ראש הממשלה נפתלי בנט העריך בקבינט הקורונה כי רוב הסיכויים שלא יהיה מנוס מכך, אלא אם מתן החיסון השלישי יקטין את מספר החולים שמצבם קשה. המומחים שהשתתפו בדיון ציינו כי יידרש סגר בחודש ספטמבר, וזאת כדי להימנע ממצב של אי-ספיקה בבתי החולים.
כפי שצוין, החלטות גורמי הבריאות והממשלה עשויות להשתנות בהתאם לנתוני התחלואה והמדדים השונים.