1 צפייה בגלריה
הנקה
הנקה
הנקה, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
נושא יוצא דופן הובא לאחרונה לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה להכרעת משפטית: עד מתי יש לאם זכות להניק את בתה גם מעבר לגיל שנה, כאשר מנגד עומדת זכות האב להורות משותפת - כלומר שבתו תלון אצלו בלילה?
במקרה שהובא בפני בית המשפט, האב והאם, שניהם עורכי דין במקצועם, נפרדו חמישה חודשים לאחר שהחליטו לחיות יחד, שבמהלכם האישה נכנסה להריון. האם טענה, בין היתר, כי הנהיגה עבור בתה טקס שינה שבמסגרתו היא יונקת לפני שהיא נרדמת, וכי היא מניקה אותה גם במהלך היום.
קראו עוד:
למרות התנגדות האם, בית המשפט קבע כי האב יוכל לקחת את בתו פעמיים בשבוע ללון אצלו, וכן כל סוף שבוע שני, במקום מפגשים בשעות היום בלבד למשך כמה שעות.
בית המשפט למעשה דחה את טענת האם, כאשר הוא התבסס על החלטה של ועדת מומחים שכללה בעלי מקצוע בתחום הרווחה ופסיכולוג ילדים, שדנה בתיק, וקבעה שעל הקטינה להתרגל להסדרי שינה אחרים באופן הדרגתי, כך שהחל מתחילת החודש הנוכחי הבת תהיה אצל אבא שלה בכל סוף שבוע שני ללינה, והחל מחודש אוקטובר - גם לילה אחד באמצע השבוע. החל מחודש אחר כך - עוד לילה באמצע מהשבוע.
האם הגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי בתל אביב על ההחלטה, וטענה כי היא לא רק מניקה את הבת שלה לפני השינה אלא גם ארבע או חמש פעמים ביום, דבר הדרוש להתפתחותה התקינה של בתה הפעוטה. "הרחבת הסדרי השהות למצב שיכללו לינה באופן שימנעו מהקטינה לינוק, הם בניגוד לטובת הקטינה שנזנחה ולא נלקחה בחשבון בזמן ההחלטה", טענה האם בערעור.
מנגד, האב טען כי החלטת בית המשפט לענייני משפחה התקבלה לאחר שאנשי מקצוע ורווחה בדקו את הנושא, ואילו אם התינוקת מנסה לסכל את הקשר בינו לבין בתו עוד מהיום שנולדה.
השופט שאול שוחט, מבית המשפט המחוזי בתל אביב, מציין כי טענת האישה נגד שהותה של הבת בלילות אצל אבא שלה הוצגה בפני ועדה של אנשי מקצוע, שהמליצה לאם לפנות ליועצת הנקה כדי לסייע לבתה להירדם בדרכים נוספות, מלבד באמצעות הנקה.
עוד אמר השופט שוחט כי אין מחלוקת שהבת אינה ניזונה מהנקה בלבד כבר תקופה ממושכת והיא מקבלת מזון משלים על בסיס חלבי, וכי גם אם היא תתעורר באמצע הלילה כאשר היא אצל אבא שלה - לא ברור למה האב לא יוכל לתת לה חלב שאוב בבקבוק, או בקבוק מתרכובת מזון לתינוקות.
בית המשפט החליט בכל זאת לדחות את תחילת הרחבת הסדרי השהות לאב לשעות הלילה באמצע השבוע בחודש. ההחלטה שהבת תלון אצל אביה בכל סוף שבוע שני החל מהחודש הזה נשארה על כנה. האימא חויבה ב-3,000 שקלים הוצאות משפט.