אסיפת הורים
למה כל המתבגרים משקרים? ואיך להתכונן לחופש הגדול #38
40:58

בדרך אל החופש. כמחצית מכ-800 אלף התלמידים שיגיעו הבוקר לבתי הספר להיפרד מהחברים והמורים יעשו זאת בשמחה מהולה בחוסר ודאות לגבי פתיחת שנת הלימודים הבאה, על רקע איומי ארגון המורים העל-יסודיים.
עשרות אלפי תלמידי תיכון יחזרו במהלך השבועיים לבתי הספר כדי לגשת למועדי ב' במבחני הבגרות במתמטיקה, אנגלית ועברית. התלמידים צפויים לגשת למבחנים על בסיס תחושות בלבד משום שבשל עיצומי המורים הם לא קיבלו את הציון הסופי, המורכב גם מציון המגן שלהם.
2 צפייה בגלריה
חופש נעים
חופש נעים
תלמידי כיתה י"א, ביה"ס המדעי טכנולוגי על-אזורי בסמת, חיפה
(צילום: קובי קואנקס)
למעשה זה היום האחרון רשמית, אך בפועל תלמידי תיכון רבים התחילו את ה"חופשה" לפני שבועות אחדים, והפסיקו להגיע לבתי הספר, או שהגיעו לסירוגין כשהבינו שאין טעם להגיע ולהתאמץ בשל עיצומי המורים. התלמידים, שעדיין מתמודדים עם השלכות הקורונה שהובילה לפערים לימודיים ורגשיים, משלמים גם הפעם מחיר על מחדלי המבוגרים.
קראו עוד:

העיצומים

החל ממחצית חודש פברואר הכריז ארגון המורים העל-יסודיים על עיצומים שהתרחבו בהדרגה. בתחילה השבתות מקומיות לסירוגין ובהמשך נאסר על המורים לקיים פעילות חוץ בית-ספרית, כמו יציאה להצגות, טיולים, סיורים ואתרי מורשת שהם חלק בלתי נפרד ממהות הלמידה. בהמשך הוחמרו צעדי המורים ונאסר לקיים ימי הורים, לחלק ציונים ותעודות, ובהמשך בוטלו מסיבות הסיום.
בעקבות התערבות בית הדין הארצי לעבודה, הוחלט שמורים ימסרו את ציוני המגן לתלמידים שניגשו לבחינות הבגרות. ועדת חריגים אישרה לקיים טקסי סיום לתלמידי י"ב, אך תלמידי כיתות ט', י' ו-י"א יסיימו את השנה ללא מסיבות סיום וטקסים.
הנהגת ההורים הארצית ומועצת התלמידים הארצית השביתו ומחו בניסיון להשפיע לסיים את המאבק על גב התלמידים, אך ללא הצלחה. התסכול גבר על רקע החלטות בית הדין הארצי לעבודה לדחות עתירות להוצאת צווי מניעה נגד ארגון המורים.

החידושים

החידושים הבולטים שיצפו לתלמידי התיכון כאשר שנת הלימודים תפתח: יוחזרו בחינות הבגרות החיצוניות במקצועות ההומניים היסטוריה, אזרחות, תנ"ך וספרות והציון הסופי יורכב גם ממשימות והערכה בית-ספרית, ויוחזרו בחינות הבגרות לבתי ספר שיהיו מעוניינים בכך, כדי לרווח את העומס על התלמידים, וכך יוכלו להיבחן על פני שלוש שנים. המתווה החדש יכנס לתוקף כבר בספטמבר הקרוב בקרב תלמידי שכבת י'.
מנהלי בתי הספר יוכלו לבחור אם תלמידיהם שבכיתות י"א-י"ב יוכלו להיבחן בהתאם למתווה החדש, או הקודם, שיושם עד הקורונה כחלק מהסתגלות הדרגתית עד למעבר מלא למתווה אחד.
בשנה הבאה תוטמע תכנית מקיפה של משרד החינוך "יחד ליצירת מרחב בטוח", להתמודדות עם תופעות האלימות כלפי תלמידים ומורים, המתגברת בשנים האחרונות. שר החינוך יואב קיש אמר כי תופעת האלימות היא מכת מדינה וכי התוכנית מבטאת מדיניות חדשה שהוא מוביל להפסקת הכלה ולהימנעות מענישה שפגעה בתלמידים ובמורים: "אנחנו עוברים מהכלה לענישה ולאפס סבלנות לאלימות".

שיעור? חופשי!

2,050 תלמידי קריית החינוך ע"ש גינסבורג ביבנה קפצו מאושר כשיצאו אתמול משער בית הספר בדרכם אל החופש הגדול. לירז הכהן, תלמיד כיתה ז', סיפר: ״עברנו שנה מאתגרת, ורגע לפני שהיא נגמרת אני מביט לאחור בסיפוק ובגאווה״. ראש עיריית יבנה, רועי גבאי, איחל לתלמידים "שינצלו את זמן חופשתם לבילויים, למפגשי חברים ולפעילויות חווייתיות בתנועות ובארגוני הנוער. לבוגרי שכבת י"ב אאחל הצלחה גדולה וגיוס קל ונעים" | כתב: מאיר תורג'מן, צילום: קובי קואנקס

בגד כפת

אופיר כהן (44), מורה להיסטוריה ומחנך בתיכון אורט שרת בנוף הגליל, מצא פתרון מקורי להתלבטות מה ללבוש כל בוקר: הוא מגיע לבית הספר עם חולצה שעליה סמל בית הספר. כהן, תושב רמת ישי שמלמד בתיכון ב-13 השנים האחרונות, מספר: "ההתעסקות בלבוש גזלה ממני הרבה זמן וכסף, עד שהגעתי למסקנה שאני מגיע לבית הספר כדי ללמד ולא כחלק מתצוגת אופנה. זו הדוגמה האישית שלי לתלמידים".
2 צפייה בגלריה
המורה אופיר כהן
המורה אופיר כהן
המורה אופיר כהן
(צילום: עיריית נוף הגליל)
על התגובות שהוא מקבל אמר כהן: "כולם מפרגנים, והתלמידים לא מכירים אותי בהופעה אחרת". צליל רוזן, 17, תלמידת כתה י"ב, סיפרה: "בהתחלה זה נראה מוזר, אבל במהלך השנה התרגלנו, ואפילו אהבנו. זה חמוד שמורה מתלבש כמוך". רונן פלוט, ראש עיריית נוף הגליל, הוסיף: "אופיר הוא חלק מצוות חינוכי ערכי ומוביל במערכת החינוך שלנו, זוכת פרס החינוך הארצי לשנת הלימודים הזו" | כתב: ישראל מושקוביץ, צילום: עיריית נוף הגליל