אסיפת הורים
למה כל המתבגרים משקרים? ואיך להתכונן לחופש הגדול #38
40:58

צמיד המילים "חופש גדול" מעורר בנו ההורים לא מעט חרדות, בעיקר אם אנחנו הורים למתבגרות ולמתבגרים. בתקופת החופש הארוכה נדמה שהכול משתנה: היום הופך ללילה, החוגים מתחלפים בבטלה, החדר המבולגן מתבלגן עוד יותר, ושעות החזרה הביתה רק הולכות ומתארכות. איך מתמודדים עם זה? על מה מתעקשים, על מה מוותרים, ואיך שמים גבולות אבל נמנעים מריבים?
"כשבני ובנות הנוער שלנו יוצאים לחופש הגדול, אנחנו מיד מוצפים בחרדות ובפחדים, מה יהיה ואיך נעבור את זה, וזה כל כך טבעי", אומרת מדריכת ההורים מאיה כוכבי בפודקאסט "אסיפת הורים". "זו באמת חופשה ארוכה שהכול משתנה בה, ויש המון התמודדויות. אז קודם כל, דעו שזה טבעי".

אחד הנושאים הרגישים בחופש הוא שעות השינה. מה את חושבת על זה? "לגמרי. המתבגרים והמתבגרות שלנו בעצם הופכים את היום ללילה, ואת הלילה ליום. בעצם, עוד הרבה לפני החופש הגדול, יש לנו אישור מהנוירולוג לתופעה הזו, שהם מתקשים להירדם בלילה ונרדמים מאוחר. המלטונין בגיל הזה, בגיל ההתבגרות, מופרש באופן שווה הרבה פחות. ואיך שנכנסים לחופש הגדול, הכפתור נלחץ וההורמון עולה לשמיים. בואו נסתכל על זה הפוך - אנחנו מתעוררים ויש שקט בבית. כמה אנחנו זקוקים לו".
קראו עוד:
אז לא להיאבק בשעות השינה? שיישנו עד מתי שהם רוצים? "לא אין לנו במה להיאבק. סדר יום אנחנו צועקים, אבל אין סדר ואין יום - יש לילה. אין מה לרוץ לסדר את זה, לבזבז את הזמן על ריבים סביב הנושא הזה. לא מספיק קשה לנו בגיל ההתבגרות? ועם זאת, לפני שאנחנו הולכים לישון, גוררים את הרגליים במסדרון, עייפים וטרודים, פתחו את דלת החדר של הילדים ותגידו - לילה טוב יקרים. זה כל כך חשוב".
1 צפייה בגלריה
חופש
חופש
"עונת הביזה". מתבגרים וחופש גדול
(צילום: Shutterstock)
מה עוד המתבגרים שלנו עושים, או לא עושים בתקופה הזאת? "בואי נדבר על הכלים בכיור, על עבודות הבית שהן בסדר העדיפות האחרון שלהם. עדיין לא פגשתי את המתבגר שאמר, 'אימא, השארתי את הכיור נקי, אני הולך לישון, השעה 05:00 בבוקר'. אין חיה כזאת, אולי ניפרד כבר מהפנטזיה הזאת? אבל, כמה זה חשוב לא לוותר עליהם. לא להם, אלא עליהם. כדאי לבחור משהו אחד שעבורו הם כן יצטרכו לתת מעצמם, לתת יד בחודשיים האלה.
"המסר לילדים הוא - אתם חלק מהמשפחה, אנחנו רוצים אתכם פה. אז בקשו מהם משהו אחד, ובמרחב הציבורי, לא בחדר שלהם. לסדר את החדר זה לא נחשב. אגב, החדר הוא המבצר שלהם. זו הטריטוריה שלהם והם זקוקים לה. יש פה גם עניין של נפרדות, אין מה לעשות. הטבע קורא להם".
ומה עם הילדים ש"לא עושים כלום בבית"? "אם אנחנו לא דורשים כלום מהילדים, אנחנו משדרים להם מסר שוויתרנו עליהם, שהתייאשנו מהם. אפשר להסתכל להם בעיניים ופשוט לבקש עזרה. אנחנו עובדים, אנחנו מתרוצצים, אנחנו עייפים. אבל השפה, השיח, הדרך, הם צריכים להיות ב'טוב'. אי-אפשר לצפות שהם ישתפו איתנו פעולה כשאנחנו 'נוגסים' בהם. זה מכעיס, ועדיין, לא נגייס אותם אחרת. בסוף, זו עבודה קשה שלנו".
"עדיין לא פגשתי את המתבגר שאמר, 'אימא, השארתי את הכיור נקי, אני הולך לישון, השעה 05:00 בבוקר'. אין חיה כזאת, אולי ניפרד כבר מהפנטזיה הזאת? ועדיין, חשוב לא לוותר להם על עבודות הבית, כי אז אנחנו משדרים להם שאנחנו מוותרים עליהם"
אז איך להתייחס לבלגן הזה בחדר, פשוט לשחרר את זה? "הכי לשחרר את זה. הסיפור של החדר שלהם הוא באמת שלהם. אבל, גם כאן, אפשר לשרטט גבולות. כביסה, למשל. אפשר לומר להם שאם הם רוצים בגדים נקיים, שיוציאו את הכביסה המלוכלכת מהחדר ויביאו אותה עד למכונה. כן, זה רחוק, אני יודעת, ובכל זאת שיתאמצו. ואם את קמה עם מצב רוח טוב, אפשר לשאול אותם אם בא להם שנסדר את החדר, או שנחליף להם מצעים. זו השקעה ביחסים, ומי שמשקיע - משפיע".
בואי נדבר על כסף, על הבזבוזים בחופש הגדול. "אני קוראת לתקופה הזאת 'עונת הביזה'. כן, חופש גדול הוא חור ענק בכיס וזה מלחיץ מאוד. אני אומרת - שבו יחד סביב השולחן ונהלו דיון בנושא הזה. תגדירו יחד, בשיח פתוח, מה כן ומה לא, וכמה, נפתח איתם את הנושא הזה. במקביל, אפשר להתקשר לכמה הורים של חברים ולנסות לתאם עמדות פחות או יותר. אותו דבר לגבי הרגלי היציאה שלהם בחופש. אפשר להתלונן ולקטר, 'את סבתא שלך אתה לא מבקר, אבל לחברים שלך אתה רץ', ואפשר לדבר, להסביר, לשמוע מה הם רוצים ולהגדיר יחד את הדברים".
עוד בפודקאסט, כוכבי מסבירה איך כדאי להתמודד עם היציאות המרובות בלילות, ועם שעות החזרה המאוחרות הביתה, וגם - איך אנחנו גורמים לילדים שלנו לשתף אותנו במה שהם חווים בחוץ.
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים
פורסם לראשונה: 12:40, 19.06.23