למגע פיזי, כמו חיבוק, יש יתרונות רבים לילדים לאורך כל תקופת התפתחותם. בזמן מלחמה או במצבי חירום יש חשיבות רבה עוד יותר להעניק תמיכה, הכוונה וטיפול לכל האוכלוסיות, ולמי שנפגעו פיזית או נפשית, במיוחד אם מדובר בילדים.
בזמן אירועים המתרחשים בתקופת מלחמה וחירום, ילדים בדרך כלל מגיבים בתחושות של פחד, חרדה וחוסר ביטחון. מגע פיזי, כמו חיבוק, במיוחד מהמבוגרים המטפלים בהם ומדמויות קרובות אהובות, מספק לילדים תמיכה רגשית וביטחון.
3 צפייה בגלריה
משפחות אומנה
משפחות אומנה
לחבק, לחבק, לחבק. החשיבות של המגע לילדים
(צילום: Shutterstock)

יתרונות החיבוק

קשר רגשי מגע פיזי כמו חיבוק והתכרבלות מסייע בחיזוק הקשר הרגשי בין ילדים למטפלים בהם. קשר זה חיוני לתחושת הביטחון והאמון של הילד.
הפחתת מתח חיבוקים ומגע פיזי גורמים לשחרור אוקסיטוצין, הורמון שמפחית מתח ומקדם תחושות של אמון וביטחון. במצבי מתח גבוה, כמו מלחמה או מצבי חירום, ילדים חווים לעיתים קרובות רמות מוגברות של מתח, ומגע פיזי יכול לעזור למתן את ההשפעות של מתח זה.
קראו עוד:
הערכה עצמית מגע פיזי קבוע וחיבה של מטפלים תורמים להערכה העצמית של הילדים. תחושתם, שהם אהובים ומוערכים באמצעות מגע פיזי יכולה להגביר את הביטחון העצמי ואת הערך העצמי שלהם.
פיתוח אמון מגע פיזי עקבי מטפח אמון בין ילדים לבין מטפלים שלהם. אמון הוא היבט בסיסי של התפתחות רגשית בריאה.
התקשרות וקשר מגע פיזי, כגון חיבוק והחזקת ידיים, מחזק את ההתקשרות ואת הקשר בין ילדים למטפלים בהם. התקשרות זו חיונית להתפתחותו הרגשית של הילד ויכולה לספק תחושת יציבות גם בזמנים סוערים.
תקשורת מגע פיזי הוא דרך לא מילולית להביע אהבה, אכפתיות וחיבה והוא מסייע לילדים להבין ולהעביר רגשות, וכן תורם לטיפוח האינטליגנציה הרגשית שלהם.
3 צפייה בגלריה
משפחות אומנה
משפחות אומנה
תורם אפילו לאינטליגנציה. חיבוק
(צילום: Shutterstock)
ויסות רגשי מגע פיזי יכול לעזור לילדים לווסת את רגשותיהם. ברם, בעת שהם נסערים, חיבוק מנחם יכול לספק תחושת ביטחון ולעזור להם להירגע.
התפתחות המוח מגע הוא קלט, הדבר עוזר לאינטגרציה חושית, שהיא חיונית להתפתחות קוגניטיבית ורגשית.
מיומנויות חברתיות מגע פיזי, כמו משחק, חיבוק והחזקת ידיים, מקדם אינטראקציה חברתית ופיתוח מיומנויות חברתיות. ילדים לומדים על גבולות, על אמפתיה ועל שיתוף פעולה באמצעות אינטראקציות פיזיות עם אחרים.
בריאות גופנית חיבוקים ומגע גופני קשורים לבריאות גופנית משופרת, כולל ירידה בקצב הלב וברמות הורמוני הלחץ, מה שעשוי להשפיע לטובה על ההרגשה הכללית של הילד.
נורמליות ושגרה מלחמה ומצבי חירום משבשים את השגרה ואת הסביבות היומיומיות שהילדים רגילים אליהן. חיבוקים ומגע פיזי יכולים לספק תחושה של נורמליות והמשכיות בחייו של הילד, לעזור לו להתמודד עם השינויים ועם חוסר הוודאות שמלווים מצבים כאלה.
נוחות פיזית במהלך מלחמה או מצבי חירום, ילדים עלולים להתמודד עם אי-נוחות פיזית עקב תנאים קשים, פציעות או מעבר ממקום מוכר למקומות שאינם מכירים. מגע פיזי יכול לספק מקור לנוחות פיזית, לחום ולהקלה בכאב או באי-נוחות.
3 צפייה בגלריה
משפחות אומנה
משפחות אומנה
וגם לבריאות הפיזית
(צילום: Shutterstock)
תקשורת של אהבה חיבוקים ומגע פיזי הם ביטויים לא-מילוליים של אהבה ודאגה. ילדים צריכים לדעת שהם אהובים ומוערכים, במיוחד בעתות משבר.
ויסות עצמי מגע פיזי יכול לעזור לילדים לווסת את רגשותיהם ולהרגיע את עצמם. כאשר ילדים מוצפים בפחד, בעצב או בכעס, חיבוק מנחם יכול לעזור להם להירגע ולהחזיר את היציבות הרגשית.
התפתחות חברתית מגע פיזי ואינטראקציות עם אחרים חיוניים להתפתחות החברתית של הילד. במצבים שבהם ילדים עשויים להיות מבודדים או חשופים לאירועים טראומטיים, חיבוקים ומגע פיזי יכולים לספק תחושת חיבור חברתי והתפתחות חברתית תקינה.
מנגנון התמודדות חיבוקים ומגע פיזי יכולים לשמש מנגנוני התמודדות לילדים המתמודדים עם אתגרי מלחמה או מצבי חירום. הם מציעים דרך לילדים להתמודד עם הרגשות שלהם ולבנות חוסן.
התפתחות התנהגותית ילדים שחווים מגע פיזי עקבי נוטים להפגין התנהגויות חיוביות יותר ויש להם ארגז כלים טוב יותר להתמודד עם אתגרים ותסכולים רגשיים.
חיזוק חיובי חיבוקים ומגע פיזי משמשים לרוב חיזוק חיובי להתנהגות טובה או להישגים, שיכולים להניע ילדים להמשיך לצמוח וללמוד.
נוחות וביטחון מגע פיזי מספק תחושת נוחות וביטחון לילדים, גורם להם להרגיש מוגנים ואהובים. דבר זה חשוב במיוחד בתקופות של לחץ או שינוי.
התפתחות שפה חיבוק ומגע פיזי הם הזדמנויות למטפלים לעסוק בשיחה ובקשר עם ילדים, תמיכה בפיתוח שפה ובמיומנויות תקשורת.
שינה טובה יותר חיבוק מרגיע לפני השינה יכול לעזור לילדים להירגע ולישון טוב יותר, לתרום לבריאותם ולרווחתם הכללית.
לסיכום, מגע פיזי וחיבוקים ממלאים תפקיד מכריע במתן תמיכה רגשית, פסיכולוגית ופיזית לילדים בכלל ובזמן מלחמה או מצבי חירום בפרט. הם עוזרים לילדים להתמודד עם הלחץ והטראומה ולשמור על תחושת נורמליות וביטחון כשהם במצוקה. לכן, חשוב במיוחד להכיר בחשיבות של מגע פיזי ובהשפעתו החשובה על רווחתם של הילדים בזמנים קשים כאלה.
ד"ר איתי זיו (Ph.D.) הוא מרכז קורסים והשתלמויות בתחום הכושר הגופני והבריאות, המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט