1 צפייה בגלריה
כיתה
כיתה
אור גדול מאיר הכול. תאורה בבית הספר
(צילום: Shutterstock)
הידעתם שאור הוא גורם משפיע על הלמידה וגם על ההתפתחות הפסיכולוגית של ילדי בית הספר? לפי חוקרים, בחירה נכונה ומושכלת של תאורה עשויה להגביר את הביצועים בקריאה, בכתיבה ובמתמטיקה, ואף להפחית חוסר שקט ותוקפנות.
בנורבגיה כבר חקרו את הנושא וגיבשו תוכנית מסודרת ומבוססת מחקר: כיצד לדאוג לכך שהתלמידים שמגיעים מדי יום לבית הספר ונמצאים בו שעות רבות, גם ישפרו את הישגיהם הלימודיים וגם יזכו לתנאים נעימים ונוחים. אגב, ממש כמו בבית.
קראו עוד:

איך האור משפיע עלינו?

להשפעת סוג וחוזק התאורה יש השפעה, בין היתר, על קצב ההתנהלות היומיומי שלנו. אותו קצב מתאים את גופנו למחזור בן 24 שעות של אור וחושך, כאשר האור מווסת את דפוסי השינה שלנו, את טמפרטורת הגוף שלנו, את רמות הורמוני הלחץ ועוד. במילים אחרות, אור היום הוא חיוני כדי להבטיח שמהלך היום שלנו יעבור, ויעבוד, כמו שצריך.
מכון המחקר הנורבגי SINTEF השלים לאחרונה פרויקט שבמסגרתו אספו החוקרים את כל ממצאי המחקר הקיימים בתחום. התוצאה הסתכמה באוסף של קווים מנחים חדשים לגבי האופן שבו יש לעצב ולהתאים תאורה בבנייני מוסדות הלימוד.
לדברי החוקרת מטעם ה-SINTEF, קלאודיה מוסקוסו, מרחבי למידה מוארים יכולים לתמוך בחינוך ולקדם התפתחות גופנית ופסיכולוגית טובה בקרב תלמידי בית הספר. לדבריה, תנאי האור חשובים מאוד לתלמידים שמבלים זמן רב במבנים סגורים. הדבר משפיע על הערנות שלהם, על הכישורים הקוגניטיביים, ועל רמות הורמון הסטרס שלהם (קורטיזול).

הקשר בין חלונות לבחינות

מחקר בריטי שנערך בשנת 2015 (פרויקט HEAD), ואסף נתונים מ-3,766 תלמידי בית ספר, מצא שבבתי ספר יסודיים שמעוצבים היטב נצפתה התקדמות בביצועי התלמידים בקריאה, בכתיבה ובמתמטיקה. ממצא מעניין היה ש-16% מהשונות בהתפתחות הלמידה על פני תקופה של שנה ניתנת להסבר על ידי העיצוב הפיזי של הכיתה. לפי החוקרים, התוצאות הוכיחו שהאור הוא הגורם שהשפיע הכי הרבה (21%), בעוד שגם לאיכות האוויר (16%) ולטמפרטורה (12%) הייתה השפעה רבה.

שלושת הגורמים הללו היו אפוא אחראים לכמעט מחצית מההשפעה על התפתחות הלמידה. מחקר מדעי אחר מצא כי כיתות עם חלונות גדולים נאמדו בכ-15% מתוך השיפור בתוצאות הבחינות של התלמידים. הוא גם הראה שתנאי אור יום אופטימליים ויציבים לאורך השנה העלו את הכישורים הלימודיים ב-20% עד 26%, בהשוואה לכיתות עם רמות נמוכות של אור יום.

תאורה מספקת מפחיתה היעדרות

מחקר שלישי מצא שבכיתות עם גישה נאותה לאור יום ושמש, פחות תלמידים נעדרו מהשיעורים ואף הפגינו מיומנויות לימודיות משופרות. לצד זאת, כיתות עם תכנון תאורה לקוי פגעו ככל הנראה ביכולתם של התלמידים ללמוד. הסיבה לכך, לטענת החוקרים, היא שרמות נמוכות של אור עשויות להשפיע על מערכת הראייה של הילדים ובכך להגביל את הגישה למידע חזותי, ולדכא את יכולת הלמידה. למעשה, ההבדל בין כיתות עם חלונות המספקים תנאי אור נאותים, לבין לכיתות שבהן אין די חלונות, נמצא כמשפיע על רמות הקורטיזול בילדים, אשר בתורן קשורות לבריאות הפסיכולוגית של התלמידים ולרמות הריכוז שלהם בזמן השיעור.
"בכיתות עם גישה נאותה לאור יום ושמש, פחות תלמידים נעדרו מהשיעורים, בעוד שתכנון תאורה לקוי בכיתה פגע כנראה ביכולת התלמידים ללמוד. הסיבה: רמות נמוכות של אור עשויות להשפיע על מערכת הראייה, להגביל גישה למידע חזותי ולדכא יכולת למידה"
מחקר גדול נוסף, עם מדגם של 2,837 תלמידי בית ספר בגילי שמונה עד 12, מצא שתלמידים שעובדים בכיתות עם חלונות גדולים הפגינו כישורים לימודיים טובים יותר בהשוואה לאלה שלמדו בכיתות עם חלונות פחות גדולים.
במקרה של אור מלאכותי, מחקרים מצאו שרמות משתנות של תאורה, כלומר תאורה המשתנה הן בעוצמה והן בטמפרטורת צבע האור, מסייעות להגביר את המיומנויות הלימודיות במהירות, לרבות הבנת הנקרא. לדוגמה, מיומנויות קריאה בקול השתפרו עבור 38% מהתלמידים שלמדו בתנאי תאורה משתנים, לעומת 18% בלבד עבור אלה שלמדו באור לבן רגיל. כמו כן, נמצא כי אור לבן מועשר באור כחול מפחית חוסר שקט והתנהגות תוקפנית בקרב תלמידי בית ספר בהשוואה לאלה שנחשפו רק לאור לבן סטנדרטי.

את טמפרטורת הצבע בדקתם?

על אף שדרישות תאורה מינימליות נקבעו לבתי ספר נורבגיים, אלו למעשה אינן מבטיחות איכות תאורה נאותה בכל חלל בית ספר נתון. "אם כיתה תצליח להשיג רק את דרישת המינימום של היחס בין רמת האור בתוך מבנה לבין רמת האור מחוץ למבנה, על פי תקנות הבנייה החוקיות הנורבגיות (TEK17), הרי שאותה כיתה עדיין עלולה להיתקל בבעיות עם אור מסנוור בתקופה שבה התחממות גלובלית גורמת ליותר ויותר ימים חמים ולשמיים נקיים מעננים", הסבירה מוסקוסו.
מעניין לציין את המחקר שהראה כי טמפרטורת הצבע של מקור האור משפיעה הן על ההתנהגות והן על המצבים הפסיכולוגיים והנפשיים של האישונים. לכן, על מנת לבצע הערכה מקיפה של תנאי התאורה בבתי ספר, עלינו לנתח פרמטרים אחרים, למשל, לנטר כיתות כדי לזהות בעיות הקשורות לסנוור. לפי המחקר, כדאי לשים לב גם לצבעי הקירות, הלוח או השולחנות, ולהעריך אם הסביבה החזותית של התלמידים טובה מספיק כדי לספק להם "הקלה" נפשית וויזואלית.
"הממצאים מגבירים את חשיבות תכנון העיצוב הפיזי של חללים כאלה. לדוגמה, יש להסתכל על החלונות, לרבות אלה שבתקרה, ועל עיצובם - כולל סוגי הזכוכית, זוויות ההתקנה וכן נגישות למערכות הגנה מהשמש או תאורת יום", אמרה מוסקוסו, "יהיה זה מועיל גם להתמקד בסידור הרהיטים בכיתה, וכן בצבע ובהשתקפות השולחנות או הלוחות, שכן אור השמש עלול להשתקף מהם ולסנוור את היושבים בכיתה. ניתן להשתמש במידע הזה בעתיד כדי להעריך ולשפר את תנאי האור הקיימים בבתי ספר, או כדי לגבש המלצות לתכנון בתי ספר חדשים כך שיהיו אופטימליים הן ללמידה והן לרווחת התלמידים".