2 צפייה בגלריה
גיא ורן. רוצים ללמוד יחד
גיא ורן. רוצים ללמוד יחד
גיא ורן בשער בית הספר. רוצים ללמוד יחד
גיא ורן אלהלל רוזנבאום, תאומים מתל אביב שהיו אמורים להתחיל השנה את לימודיהם בכיתה א' בבית הספר גרץ בעיר, לא למדו יום אחד - היות שהוריהם מוחים על החלטת בית הספר להפריד ביניהם ולא לשבץ אותם יחד בכיתה כפי שהם מבקשים.
בבית הספר נהוגה מדיניות שלפיה אחים תאומים לא לומדים יחד בכיתה, אך ההורים לא מקבלים את מדיניות המוסד החינוכי. הם טוענים כי צוות בית הספר היה צריך לפגוש את התאומים, ולבקש חוות דעת מקצועית מהגנן שלהם בגן הילדים או מגורם מקצועי אחר, כדי לקבל "החלטה מותאמת ולא שרירותית".
"נאמר לנו ששיבוץ הילדים יחד עלול לפגוע במרקם החברתי של הכיתה", אומרת האם גל, ומספרת שהנהלת בית הספר השיבה לפניות של הורים אחרים שילדיהם התאומים למדו בכיתה אחת באותו בית ספר תחת הנהלה קודמת - כי "מדובר בעיקרון".
קראו עוד:
"דיברתי עם פסיכולוגיות ועם יועצות חינוכיות והן הסבירו לי שצריך לבדוק אם הפרדת התאומים תועיל להם, או תזיק להם, אך בשום שלב בית הספר לא התעניין בילדים", טוענת האם, "הם לא שאלו דבר, וגם לא רצו לשמוע. הם קיבלו החלטה גורפת, והם מתעקשים על כך, אפילו שאני יודעת שהגישה בקרב מומחי חינוך היא לבחון כל מקרה לגופו".
2 צפייה בגלריה
פרופ' יזהר אופלטקה
פרופ' יזהר אופלטקה
"לא כיף בבית". גיא ורן
(צילום ביתי)
לדבריה, את הטענה ששיבוץ תאומים באותה כיתה עלול לפגוע במרקם החברתי בכיתה, ניתן לטעון גם לגבי שני ילדים שהם חברים טובים. "למה לגרום לילדים בני שש תחושה שה'תאומות' שלהם פוגעת בסביבה החברתית? בגן הילדים גיא ורן היו יחד ולא הייתה שום בעיה", היא אומרת, "הם חברים טובים, הם מחזקים אחד את השני כשצריך, הם לא מפריעים אחד לשני להתפתח. הם משרים זה על זה ביטחון שמאפשר להם חופש. למה הם מניחים ששני חברים טובים, שבמקרה הם גם אחים, יפגעו באיזון של הכיתה? אולי הם דווקא ישפיעו לטובה? גיא ורון מעדיפים ללמוד באותה כיתה, ובוודאי שהם רוצים ללכת לבית הספר כמו כל הילדים".
"אני אוהבת לשחק עם רן, ואני רוצה ללכת לבית ספר כדי להיות עם חברים", אומרת גיא, ורן מוסיף: "זה לא נעים כי אני וגיא רוצים להיות ביחד בכיתה. לא כיף להיות בבית".
פרופ' יזהר אופלטקה, מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, התייחס לסוגיה ואמר כי אין ממצאים מחקריים חד-משמעיים לגבי מידת ההשפעה של נוכחותם של תאומים באותה כיתה על הישגים לימודיים. כך גם לגבי התפתחות אמוציונלית, תפקוד המורים בשיעור, או התנהגויות חברתיות של ילדי הכיתה.
פרופ' יזהר אופלטקהפרופ' יזהר אופלטקה
"המחקר על שילובם של תאומים בבית הספר אינו חד-משמעי ואינו מצייד את משרד החינוך ואת בתי הספר בהמלצה למנוע מתאומים ללמוד באותה כיתה, או דווקא לשלבם זה ליד זה", הוא אומר, "מחקר אחד מצא שהפרדת תאומים תורמת להתפתחותם הקוגניטיבית, ואילו מחקר אחר הראה שתאומים שלומדים באותה הכיתה זוכים להישגים גבוהים יותר במקצועות השפה".
לדבריו, נכון יותר יהיה לקבוע מדיניות חינוכית הבוחנת כל מקרה לגופו, תוך התייחסות למשפחה של התאומים, לסוג הקשר שנרקם ביניהם, למאפייניה החברתיים של הכיתה שאליה הם מיועדים, לתפיסות ערכיות של ההורים ועוד. "כל מדיניות הקובעת נחרצות כי אין לשלב את התאומים בכיתה אחת, מתעלמת מכך שאין דין אחד הנכון לכלל הילדים, וכי גמישות מחשבתית היא הדרך המתאימה ביותר לניהול בתי הספר", הוא סבור.
יש לציין כי במשרד החינוך אין מדיניות המחייבת להפריד בין תאומים, אלא ניתנת אוטונומיה לבתי הספר להחליט אם לשבץ תאומים בכיתה אחת או להפריד ביניהם. "החלטה על שיבוץ תאומים באותה כיתת לימוד או בכיתות נפרדות מצויה בסמכות מנהל בית הספר, בהתאם לשיקולים שונים ובהם שיקולים רגשיים, חברתיים ופדגוגיים", מסרו במשרד החינוך.