3 צפייה בגלריה
תלמידים בזמן מבחן
תלמידים בזמן מבחן
"אופי הפער משתנה בהתאם לדרך מדידת הישגיות התלמידים והתלמידות"
(צילום: Shutterstock)
מחקר מקיף שנערך באיטליה וכלל מדגם של כמעט 40 אלף תלמידים, לרבות צוותי ההוראה, מראה כי בנות זוכות לרוב לקבל ציונים נדיבים יותר ממורותיהן, מאשר הציונים שבנים מקבלים - על אף שלשתי הקבוצות יש את אותן יכולות לימודיות.
מעבר להבדל בין קבלת ציון עובר לבין ציון נכשל במקצועות ליבה משמעותיים, להטיה הזו בציונים עלולות להיות השלכות רחבות יותר בטווח הרחוק, למשל בקבלה למוסדות אקדמיים, בהשתלבות בשוק העבודה, בהשגת רווח כלכלי ועוד. כך מזהירים החוקרים האיטלקיים, במחקרם אשר פורסם בכתב העת British Journal of Sociology of Education. לדבריהם, הוא הראשון להוכיח שמדובר בתופעה מערכתית, שכן היא קיימת במגוון סביבות חינוכיות וללא קשר למאפייני המורים.
קראו עוד:
בשנים האחרונות כמה חוקרים ניסו להעריך אם הציונים שמעניקים המורים לתלמידיהם אכן כרוכים בהטיות מערכתיות ובהבדלים הקשורים למגדר התלמידים. בשנת 2008 היה זה פרופ' ויקטור לביא שהראה במחקרו כי בנות קיבלו ציונים גבוהים יותר מבנים במבחנים שבהם המורה שבדק אותם היה מודע לזהות התלמידים, בהשוואה למבחנים שבהם זהותם לא הייתה ידועה.
שנה קודם לכן, הייתה זו אריקה לינדהל משוודיה שהבחינה כי כשמשווים בין תלמידים עם אותה רמת מיומנות, נראה שמורים העריכו את הבנות בנדיבות רבה יותר מאשר בנים. קתרינה אנג'לו הראתה במחקרה תוצאות דומות בשנת 2014, כשבדקה את הנושא בבתי ספר תיכוניים בפורטוגל, וכך גם קאמיל טרייר שבדקה זאת בשנת 2015 בבתי ספר תיכוניים בצרפת. ממצאים דומים התגלו בשנים האחרונות גם בצ'כיה ובגרמניה.
3 צפייה בגלריה
מתבגרים בחטיבה
מתבגרים בחטיבה
גם בשוודיה: "מורים העריכו את הבנות בנדיבות רבה יותר מאשר בנים"
(צילום: Shutterstock)
אם כן, נראה כי הפערים ההישגיים בחינוך האיטלקי, הקשורים ככל הנראה למגדר, נפוצים ברחבי העולם ובדגש על אירופה. עם זאת, נראה כי אופי הפער משתנה בהתאם לדרך שבה הישגיות התלמידים והתלמידות נמדדת. מצד אחד, יש את הציונים של המבחנים הסטנדרטיים החיצוניים - שבהם הנבחנים לא מזוהים על ידי הבודקים במינם, ומקבלים ציון שאינו מושפע ממינם. מצד שני, יש את הציונים שנותנים המורים לאותם תלמידים במבחנים הפנימיים, שבהם זהות התלמיד ומינו ידועה להם.
במחקר האיטלקי למשל, נמצא כי בנות השיגו ציונים טובים יותר מאשר אלה של הבנים במקצועות כמו מדעי הרוח, שפה וכישורי קריאה, בעוד שבנים השיגו ציונים טובים יותר במתמטיקה (במבחנים הסטנדרטיים החיצוניים). לעומת זאת, כאשר הציונים ניתנו על ידי המורים, הבנות השיגו ציונים טובים יותר מאשר הבנים בכל המקצועות.
3 צפייה בגלריה
מילוי טופס בחינה
מילוי טופס בחינה
(צילום: Shutterstock)
"בנות השיגו ציונים טובים יותר מבנים במדעי הרוח, שפה וכישורי קריאה, בעוד שבנים השיגו ציונים טובים יותר במתמטיקה (במבחנים החיצוניים). כאשר הציונים ניתנו על ידי המורים, הבנות השיגו ציונים טובים יותר מאשר הבנים - בכל המקצועות"
כדי לגלות כיצד קורה שהציונים שמעניקים המורים לתלמידות ניתנים בהעדפה ברורה כלפיהן ולא כלפי התלמידים באותה כיתה, חוקרים מאוניברסיטת טרנטו באיטליה השוו בין הציונים שקיבלו כמעט 40 אלף תלמידים במבחנים סטנדרטיים של שפה ומתמטיקה - לבין הציונים שהם השיגו במבחנים שנערכו בכיתה ונבדקו על ידי מוריהם.
38,957 התלמידים למדו בכיתה י', בגילי 15-16, כאשר את המבחנים הסטנדרטיים הם מילאו בעילום שם, בעוד שאת הבחינות הכיתתיות הם מילאו עם שמם. בדומה למחקרים קודמים, הבנות השיגו ציונים טובים מהבנים במבחנים הסטנדרטיים בנושא שפה, בעוד שהבנים השיגו ציונים טובים יותר במתמטיקה. לעומת זאת, במבחנים שנבדקו על ידי מורי התלמידים, ניצבו הבנות בראש בשני המקצועות, כשהציון הממוצע שלהן בשפה היה 6.6 (מתוך 10), לעומת 6.2 של הבנים, בעוד שבמתמטיקה הציון הממוצע של הבנות עמד על 6.3, לעומת 5.9 בממוצע של הבנים, ציון נמוך מהמינימום הנדרש לציון עובר (ציון 6).
הניתוח שביצעו החוקרים הראה בנוסף שגם אם התלמידים והתלמידות היו בעלי יכולות דומות בנושאים בהם נבחנו, הבנות קיבלו בדרך כלל ציון גבוה יותר. לאחר מכן, בדקו החוקרים אם גורמים כמו סוג בית הספר, גודלו וההרכב המגדרי של הכיתות, תרמו ליצירת פער הציונים בין בנות לבנים. הם בדקו אם המאפיינים של המורים עצמם, כגון עד כמה הם בכירים או מנוסים והאם הם גברים או נשים, ואיך אלה תרמו למתן הציונים הנדיבים יותר לבנות.
"מחברי המחקר אומרים כי ייתכן שבתחום הקריאה מורים מתגמלים באופן לא מודע אלה המפגינים התנהגות ותכונות שהם מגדירים 'נשיות' כמו שקט, סדר וניקיון, שמקלים על המורים בהקניית החומר בשיעורים"
רק שני גורמים נמצאו כמשפיעים: הפער בין המינים בציונים במתמטיקה היה גדול יותר כאשר הכיתות היו גדולות יותר, בעוד שהתלמידות זכו גם לציונים טובים יותר מבנים בבתי ספר טכניים ואקדמיים מאשר בבתי ספר מקצועיים. כמו כן, לאף אחד מהגורמים האחרים לא הייתה השפעה משמעותית על השוני בציוני התלמידים והתלמידות.
בסיכומו של דבר, התוצאות מראות לראשונה שציון גבוה יותר של בנות הוא מערכתי - הוא לא נובע מכישלון מסוים, אלא מתקיים בכל מערכות בתי הספר באיטליה. מחברי המחקר אומרים כי ייתכן שבתחום הקריאה מורים מתגמלים באופן לא מודע את אלה המפגינים התנהגות ותכונות "נשיות" מסורתיות, כמו שקט, סדר וניקיון, אשר מקלים על המורים בהקניית החומר בשיעורים. תיאוריה נוספת של החוקרים מניחה כי ציונים גבוהים במתמטיקה הם דרך לנסות לעודד את הבנות, שלעתים קרובות נתפסות כחלשות יותר במקצוע זה.
יתרה מזאת, מחברי המחקר מסיקים כי המגמה שלפיה הבנים בבתי ספר האיטלקיים קיבלו ציונים נמוכים ממוריהם - היא ניכרת ועלולות להיות לה השלכות ארוכות טווח. "יש מתאם חזק בין ציונים גבוהים יותר לבין תוצאות חינוכיות רצויות, כמו קבלה למכללות או אוניברסיטאות טובות, או סיכוי נמוך יותר לנשירה מבית הספר", אמרה אילריה ליבורה, סוציולוגית מאוניברסיטת טרנטו שנמנתה על צוות החוקרים במחקר הנוכחי, "כתוצאה מכך, ציונים גבוהים יותר משליכים גם על רווחים כלכליים גבוהים יותר, השגת עבודה טובה יותר או אפילו שביעות רצון גבוהה יותר מהחיים".