בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע דורש ממנהלת "תקומה" לדאוג למגורים ראויים להורים מפונים גרושים. מדובר במשפחה מעוטף עזה, ששרדה את הטבח בקיבוצים, ופונתה לאילת. הילדים היו עם האם בממ"ד, ואילו האב היה ביישוב אחר. ברגע שניתן היה, הם עזבו את העוטף. בתחילת אוקטובר אושר 'הסדר קינון', כאשר המשפחה קיבלה במלון אחד חדר משפחה ובמלון האחר רק חדר קטן. בהסדרי קינון הילדים נשארים בבית המרכזי, ואילו ההורים הם אלה שעושים סבבים. זאת במטרה שלא לטרטר את הילדים ולהפר את השגרה שלהם.
בבית המשפט פורט המצב המשפחתי הקשה: "למרבה הצער, מעבר לאסון הכבד שפקד את מדינת ישראל ותושבי העוטף, הצדדים נקלעו למצב משפחתי מורכב ביותר, במסגרתו לא הצליחו בימים הראשונים של הפינוי מביתם לקיים תקשורת תקינה ביניהם, לא הצליחו להחליט אם יתפנו עם הילדים למלונות המפונים באילת, או למלונות המפונים בים המלח, והוגשו מטעמם בקשות דחופות לבית המשפט וזאת אף לאחר שמשטרת ישראל הייתה מעורבת בעניינם".
1 צפייה בגלריה
לטוס עם ילדים אחרי גירושים
לטוס עם ילדים אחרי גירושים
מהעוטף לאילת, ולתל אביב. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בסופו של דבר, בית המשפט הבהיר כי הילדים לא יכולים לעבור טלטלה נוספת, והורה להורים להעתיק את מקום מגוריהם לתל אביב. באילת נתגלעו מחלוקות רבות, ובעיר הדרומית לא הייתה את המעטפת הטיפולית הנדרשת. השופטת סגנית הנשיא רותם קודלר עיאש התייחסה לחובת מנהלת תקומה להידרש בצורה יותר מותאמת לצרכי ילדים שהוריהם התגרשו, ועל החובה לאפשר לילדי המפונים שהוריהם גרושים פתרונות מגורים עם שני ההורים במלונות המפונים.
השופטת קודלר עיאש כתבה בהחלטתה: "בית משפט זה מוצא להבהיר למנהלת המפונים כי ככל שעניין זה לא הוסדר מבעוד מועד בהתייחסות קונקרטית למצבים שבהם ההורים אינם נשואים או אינם חיים יחד, יש לאפשר פתרונות עבור משפחות שבהם הילדים צריכים לעבור מחלקו האחד של התא המשפחתי לחלק האחר תוך שיש להבטיח שיש אפשרות והזדמנות לשני ההורים מגורים בחדר משפחה, במלונות המפונים. בלתי סביר להתעלם מחובת מדינת ישראל לאפשר לילדי המפונים מגורים ראויים אצל כל אחד מהוריהם וזאת בין אם חלוקת זמני השהות היא שוויונית ובין אם חלוקת זמני השהות איננה שוויונית בין שני בתי ההורים.
קראו עוד:
"יש חשיבות גבוהה לאפשר לילדים להורים גרושים או הורים שנפרדו, בין לפני פרוץ המלחמה ובין אחרי פרוץ המלחמה, קשר תקין עם שני הוריהם וכאשר המשפחה מקבלת רק חדר משפחתי אחד הדבר עלול לגרוע מזכות הילדים למגורים הולמים עם שני הוריהם". עוד ציינה כי "בית המשפט ער לכך שכמות המשאבים של מדינת ישראל מוגבלת, יחד עם זאת, יש לזכור כי מצבם של ילדים בעת החירום הזו הוא שביר אך מצבם של ילדים להורים גרושים שמתנהל ביניהם סכסוך בעצימות גבוהה והם מפונים מביתם, הוא שביר עוד יותר ומצריך התייחסות מיוחדת והקצאת משאבים נוספת".
עו"ד איתן שלו סולקין, המייצג את האם אמר בתגובה: "אני שמח על החלטת ביהמ"ש שראה את מצוקת הילדים, המפונים מהעוטף, אשר עברו תופת אחת ואסור היה לתת להם לעבור תופת שנייה, כאשר הזמן שחולף היה מרכיב חשוב. בהחלטה תקדימית, בסיטואציה המורכבת שמעולם לא התמודדנו איתה בארץ, ביהמ"ש נקט בצעדים אופרטיביים והורה לצדדים לצאת מהאזור שאליו פונו לאזור אחר, ובד בבד הורה למנהלת המפונים לאפשר למשפחה לקבל תנאים והטבות בהתאמה למארג המשפחתי. ניתנו הוראות למשפחה לעבור מיידית לאזור אחר שבו יוכלו הילדים לקבל את סל הטיפולים ההכרחי לייצוב מצבם הנפשי".