אסיפת הורים
לגדל ילדים עם הפרעת קשב: חלק א' | #14
50:40

ילדים רבים מתמודדים עם קשיים שונים בקשב ובריכוז, היום יותר מאי-פעם. במקביל, הורים ומורים טוענים בתסכול שהילדים מפוזרים, "לא יכולים לשבת בשקט", לא מקשיבים או לא מתרכזים. קל לנו להכריז עליהם כעל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז - אבל האם זה תמיד כך? מי קובע ועל מה עוד הקשיים האלה יכולים להעיד?
3 צפייה בגלריה
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז? בודקים לפני שמכריזים
(צילום: Shutterstock)
קראו עוד:
נתחיל מעובדה פשוטה: רק איש מקצוע יכול לאבחן את הקושי המדויק, ולהכניסו תחת ההגדרה של "הפרעת קשב וריכוז". חשוב לדעת גם שההתנהגות של הילד והקשיים שהוא חווה צפים לעיתים בכלל בגלל גורמים אחרים - שאותם ניתן לנטרל לפני שממהרים להכריז על הפרעת קשב וריכוז.
3 צפייה בגלריה
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז
"לא יודע לשבת רגע בשקט". הסיבה: לא תמיד הפרעת קשב
(צילום: Shutterstock)
והתסמינים הבולטים אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הם רבים. מהקושי ביכולת לגייס את הקשב לאורך זמן, דרך חוסר היכולת לבצע כמה פעולות בו-זמנית, ועד חוסר-יכולת להתמקד במשימה עקב ריבוי גירויים מסביב. כאשר לאבחנה נוספת גם היפראקטיביות, לילד תהיינה תגובות אימפולסיביות ללא מחשבה מראש או תכנון התגובה, דברנות רבה וקולנית, ואף פעלתנות-יתר וחוסר יכולת להישאר במקום אחד לאורך זמן.
בהסתכלות רחבה, רוב הילדים היום עונים לקריטריון או שניים מתוך הרשימה הזו - כך שחשוב לא למהר ולאבחן ילד, בטח שלא ללא אבחון מסודר, עם הפרעת קשב וריכוז. כדאי גם לקחת בחשבון שקושי של ילדים, באשר הוא, מגיע עם קשיים נוספים כמו לקויות למידה, קשיים בוויסות החושי וקשיי התנהגות. לכן, חשוב שלא להישען על האבחון הכללי ולטפל בגורמים לשאר הקשיים כדי לשפר את ההתנהגות ולהקל על הילדים ועל התנהלותם בסביבה.
"בהסתכלות רחבה, רוב הילדים היום עונים לקריטריון או שניים מתוך הרשימה - כך שחשוב לא למהר ולאבחן ילד, בטח שלא ללא אבחון מסודר, עם הפרעת קשב וריכוז"

הקשיים, הזיהוי והטיפול

רק אבחון מקצועי ייתן את המענה לשאלה אם מדובר בהפרעת קשב וריכוז, או בקושי אחר. לאחר מכן ניתן לבודד את הקשיים ואת הגורמים להם, ולטפל בהם בהתאם. ברוב המקרים טיפול בקושי אחד, שהוא הקושי הראשי של הילד, יצמצם משמעותית את התסמינים ואפילו יעלים אותם לגמרי.
קושי בוויסות חושי ילדים שסובלים מבעיה תחושתית/סנסורית, רגישות שמיעתית או כל קושי אחר בוויסות החושי, עלולים לפתח קשיי קשב וריכוז ובעיות התנהגות. הטיפולים המוכרים בתחום הם ריפוי בעיסוק, עם שימת דגש לתחום הבעייתי העיקרי (איזון שמיעתי, פיזיותרפיה לעיניים, ספורט טיפולי וכדומה).
קושי רגשי ילדים עלולים לחוות קושי רגשי מסיבות רבות - בגלל מחלה שלהם או של אחד מבני המשפחה, פוסט-טראומה, מצבי לחץ בבית וקשיים חברתיים, ואפילו בשל הסגרים וחודשי הלמידה מרחוק שחווינו בקורונה. ילדים עם קשיים רגשיים ימעטו להיפגש עם חברים ולבצע פעילויות חוץ-לימודיות, ואף יתקשו להתרכז בלימודים.
קושי רגשי עלול להגיע די בקלות למצבים של חרדה ודיכאון, ולכן יש "לתפוס" אותו בזמן ולטפל בו. אותו טיפול יכול להינתן באמצעות אנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגיה, התרפיה והרגש ואף הפסיכיאטריה במידת הצורך.
רם גלבוע פסיכותרפיסט ילדים ונוער קשב וריכוזרם גלבועצילום: רון סטולמן
קושי התנהגותי במצב של התנהגות בעייתית, קיימת חשיבות רבה לבדיקה מעמיקה שתבחן סיבות אחרות, כמו הימצאות על הספקטרום האוטיסטי, ODD (תסמונת מרדנות-התנגדות) ועוד, כך שאינם יכולים לשלוט באותה התנהגות. לאחר מכן מומלץ טיפול פסיכולוגי בכדי למצוא את הגורם להתנהגות ולטפל בו בהתאם.
קושי בלמידה ילדים עם לקויות למידה יתקשו להתרכז בשיעור ובמטלות בבית, ואף עלולים להפריע ולהיות מסומנים כ"בעייתיים". לקות למידה לא מאובחנת מביאה את הילדים למצב שבו הם יוותרו מראש ויאבדו את המוטיבציה ללמוד. במצב כזה מומלץ לבצע אבחון דידקטי לאיתור לקויות למידה, ואבחון פסיכו-דידקטי שיכול גם להעיד על קושי רגשי.
3 צפייה בגלריה
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז
מסומנים כ"בעייתיים". ילדים עם קשיי למידה
(צילום: Shutterstock)
קושי בשמיעה ועיכוב שפתי ילד שאינו שומע או אינו שומע היטב, וילד שאינו מדבר ברמה מותאמת לגילו, יתקשה לקחת חלק בפעילויות עם ילדים אחרים - עד כדי הימנעות מוחלטת. מכיוון שילדים, בעיקר צעירים, לא מבינים תמיד בדיוק מה מפריע להם ולא אומרים זאת בקול, הם עלולים להיתפס כ"מרחפים" ולא ממושמעים. גם כאן, רצוי וחשוב לבדוק זאת, במקרה זה באמצעות בדיקת שמיעה וסיוע של אנשי מקצוע מתחום קלינאות התקשורת.
כל אחד מהקשיים הללו יכולים להופיע כחלק מהפרעת קשב וריכוז, אך גם כקושי אחר ונפרד. במקרים רבים התמונה שתתקבל היא של ילד לא מרוכז ולא קשוב, כאשר בעצם מדובר בילד שמתמודד עם קושי שאינו מאובחן ואינו מטופל. לכן חשוב לבצע את הבדיקות, לאבחן את הקושי שממנו סובל הילד ולטפל בהתאם.
רם גלבוע הוא פסיכותרפיסט ילדים ונוער, מרכז לגישה הנוירומוטורית לטיפול בהפרעות קשב וריכוז ואיזון שמיעתי