אסיפת הורים
מתי להפסיק להתקלח יחד עם הילדים? ואיך לדבר איתם על מין #36
41:06

תחרותיות היא רגש טבעי, והיא מלווה את הילדים שלנו בלימודים, במעגל החברים ובמשחקים. הפעם ב"איך מדברים עם ילדים על", המאמן הטיפולי תומר קמיל מסביר איך לדבר על זה יחד, ומהם המסרים החשובים שכדאי להעביר שיעזרו להם ולנו להתמודד טוב יותר עם הפסדים, אבל גם עם ניצחונות.

2 צפייה בגלריה
ילדים משחקים
ילדים משחקים
תחרותיות וילדים. לא תמיד מה שאנחנו חושבים
(ציום: shutterstock)
היי תומר, אז מה אנחנו יודעים על תחרותיות בין ילדים? "ילדים הם תחרותיים מטבעם, ולכן הם עלולים להתקשות להתמודד עם הפסדים, ולעיתים גם עם ניצחונות. ההפסד עלול להוביל להימנעות ממשחק עתידי, להתפרצויות זעם ולהשלכת חפצים מתוך כעס, ומנגד, אחרי ניצחון, ילדים עשויים להקניט את יריבם. כהורים, תפקידנו לעזור לילדים לווסת את עצמם מבחינה רגשית, ולהתגבר על המתחים והלחצים, שהם חלק בלתי נפרד מהמשחק.
"היום אנחנו יודעים שעמידה במתחים ובלחצים תוך כדי פעילות מהנה, עוד בתקופת הילדות, מכריעה ומעצבת את אישיות הספורטאי. חשוב שההורים יעזרו לילדים להתמודד עם המתח והלחץ הנלווה לספורט, ויעניקו להם תמיכה בשלבים השונים - לפני המשחק, במהלכו, בעמידה מול קהל הצופים ומול שחקני הקבוצה היריבה, ולאחר ניצחונות והפסדים".
איך לתמוך בהם? ואיזה מסרים חשוב להעביר להם? "משחקי הספורט השונים כרוכים גם בהפסדים. כשילד מרוכז רק בהשגת ניצחונות, הוא עלול לחוות תסכולים שיערערו את הביטחון העצמי שלו. חשוב להעביר לילדיכם את המסר שלפיו אתם גאים בהם על ההשקעה, ההתמדה והמאמץ, ללא תלות בהישגיות. הביעו בפניהם הערכה על כך שהם מגיעים לאימונים, על המחויבות שלהם, על הרצון להתנסות בדברים חדשים, על שיתוף הפעולה עם חברי הקבוצה ועל ההתגברות על ההפסדים. הדגישו שאינכם מצפים מהם לנצח תמיד, שיש חשיבות גדולה יותר להנאה שלהם מהספורט, ושהדרך חשובה יותר מהתוצאה. כך, הספורט יחזק ויעצים את ילדיכם, והם לא יחששו מכישלונות".
קראו עוד:
אז איך לדבר עם הילדים על תחרותיות? "קודם כל, מומלץ לא לדבר איתם על ההפסד מיד אחרי המשחק, כשהם עדיין כועסים או עצובים. מומלץ 'להכות על הברזל בעודו קר', ולדבר איתם מאוחר יותר או ביום המחרת, אחרי שהם נרגעו ועיבדו את רגשותיהם. תתעניינו בחוויה שלהם, שאלו אותם איך הרגישו במשחק ומה למדו.
"הימנעו משאלות בעלות אופי הישגי כמו, 'כמה שערים הבקעת היום?', או, 'מי ניצח?'. דברו והבינו מדוע הם בחרו בספורט המסוים הזה, ומה חשוב להם. וגם, ודאו שיש הלימה בין מה שאתם אומרים לבין התנהגות שלכם - אם תביעו כעס על כך שהילדים נכשלו, אתם תתקשו להעביר את המסר שלכם בצורה בהירה ונכונה".
תומר קמיל הוא מאמן ספורט טיפולי, מנכ"ל "קופצים קדימה" - מסגרת ייחודית המציעה תהליך אימון ספורט טיפולי אשר מטרתו לשפר את איכות חייהם של ילדים ובני נוער