אסיפת הורים
האזינו: להיות הורים טובים - איך עושים את זה? | #25
54:45

חיפוש אחר זהות ומשמעות, התאהבות וניצני מערכות יחסים, מאבקי התבגרות וצדק חברתי, הקשרים בתא המשפחתי ובמעגלים החברתיים: הספרות למתבגרות ולמתבגרים עוסקת בכל השאלות, התהיות והדילמות שמעסיקות אותם מדי יום, ומאפשרת להם להזדהות, למצוא נחמה, ללמוד על עצמם ועל אחרים ולהבין את הסביבה המקיפה אותם טוב יותר.
בזמן שאנחנו מנסים לקרוא ולפענח אותם, נחמד לדעת שיש סופרות וסופרים שמקדישים את חייהם לכתיבה במיוחד עבורם. אבל איך יודעים איזה ספר יצליח לגעת בלבבות הרגישים האלו לאורך המסע המטלטל מילדות לבגרות? לכבוד שבוע הספר, שאלנו את העורכות והעורכים מה הספר לבנות ולבני העשרה שכבש אותם לאחרונה ופשוט היה חייב לצאת לאור.

שתיים | מאת: אורית ברגמן

"הספר "שתיים" מגולל את סיפורן של מאיה ורותם, תאומות זהות, שלראשונה בחייהן מתנסות בחוויות שונות ובהיפרדות. הספר מלווה את תהליך ההתבגרות שלהן, יחד ולחוד, על רקע חברויות חדשות, מתחים בכיתה ותעלומה אחת מסתורית," מספרת תמר הוכשטטר, עורכת ספרי הילדים והנוער בהוצאת עם עובד.
"בכישרון ועם טאץ' עכשווי, ממשיכה ברגמן את מורשתו של קרוב משפחתה, נחום גוטמן, שסיפר סיפורים במילים ובציורים. כשהיא שלחה לי את הטקסט ידעתי שאנחנו חייבים להוציא אותו לאור. גם כי מדובר בתמהיל ייחודי של טקסט ואיור, שמתאים בדיוק לגיל היעד של הספר - ביה"ס היסודי, גם כי תאומות זה נושא מרתק וחשוב שאורית מכירה מקרוב, בהיותה תאומה בעצמה, וגם כי הכתיבה של אורית מייצרת סיפור נוגע ללב אך לא סנטימנטלי שכל ילדה תוכל להזדהות איתו, בין אם היא תאומה או לא. הספר שואל שאלות שכל ילדה בת 10 שואלת את עצמה: מה ייחודי בי? במה אני דומה לשאר הילדות, במה שונה? איזה קשר עושה לי טוב וממי נכון שאתרחק? הספר כבר זכה לקוראות רבות ששיתפו את התלהבותן מהסיפור. אני בטוחה שהוא יכבוש עוד לבבות רבים".
10 צפייה בגלריה
ספרי ילדים
ספרי ילדים
"שתיים" - לא רק לתאומות ולתאומים

באהבה, ג'וי | מאת: ג'ני ולנטיין

"ג'וי בת העשר היא מעין פוליאנה עכשווית, שמצליחה לראות את חצי הכוס המלאה בכל דבר ומצב", אומרת מאירה פירון, מו"לית הוצאת טל מאי. "היא גם יודעת להשפיע על המציאות לטובה, כפי שעשתה בספר הראשון בסדרה, 'ילדה ושמה ג'וי', במסע ההסברה שיצאה אליו כדי למנוע כריתה של עץ עתיק בחצר בית הספר שלה. בספר ההמשך, 'באהבה, ג'וי', היא מעמיקה שורשים בלונדון ומקפידה לשמור על קשר עם חבריה ברחבי העולם (באמצעות מכתבים של ממש – עם מעטפות ובול!). ג'ני ולנטיין היא סופרת נוער חשובה ועטורת פרסים. הפעם הסדרה מיועדת לנוער צעיר (בתרגומה של טליה פירון), ועוסקת ביחסים בין אחיות, יחסים במשפחה, עם חברים, עם מורים, עם הבריון של הכיתה ועם החיים עצמם. הקריאה בה מרחיבה את הלב ומעוררת השראה".
10 צפייה בגלריה
ספרי ילדים
ספרי ילדים
"באהבה, ג'וי" - להפיץ שמחה בעולם

איך מתקנים אימא עצובה? שוברי השיאים המופלאים | מאת: ג'ני פירסון

בעבודתה כמורה, הסופרת ג'ני פירסון למדה שכל הילדים אוהבים לצחוק, ובעיניה הומור בספרים הוא מרכיב חשוב שמעודד ילדים לקרוא. הוא גם עוזר לילדים לנווט את חייהם, לרקום חברויות ולהתמודד עם כישלונות ומצבים קשים, כמו לוסי למשל, גיבורת הספר החדש, שאוהבת לתקן דברים שבורים, אבל יש משהו אחד שהיא לא מצליחה לתקן: את האימא העצובה שלה.
קראו עוד:
הכתיבה ההומוריסטית של פירסון כבשה גם את עילאי מלצר, מו"ל "ספרי עליית גג": "הספר מתאר את המסע המצחיק של לוסי והחבר הכי טוב שלה, סַנדֵש, להופיע בתוכנית הטלוויזיה 'שוברי השיאים', לשבור שיא גינס ולתקן את אמא של לוסי. האם היא תלמד שלפעמים לא נדרשת שום תוכנית בשביל להיות מאושרים? כרגיל אצל הסופרת ג'ני פירסון, יש כבשים, יש פירות מוזרים ויש פושעים לא מאוד חכמים אבל ממש חמודים".
10 צפייה בגלריה
ספרי ילדים
ספרי ילדים
"איך מתקנים אימא עצובה?" הומור תמיד עוזר

רדיאנט | מאת: טוני ולנטה

"שנים רבות חלמתי לתרגם מאנגה לעברית. זאת הייתה משימה מאתגרת", אומרת מיכל פז קלפ עורכת ספרות הילדים והנוער בהוצאות כתר ומודן. "האופן שבו התרבות היפנית מספרת סיפור שונה מאוד מהנרטיבים המוכרים לנו, והיה לי ברור שלא יהיה פשוט לגשר על הפערים האלה. היה לי חשוב לא להתפשר ולמצוא סדרה איכותית, שכתובה ומצוירת היטב, כזו שתוכל לעורר בקוראים לא מיומנים רצון להכיר את האומנות היפהפייה הזו. הישועה הגיעה ממקור לא צפוי: טוני ולנטה, אמן הקומיקס הצרפתי הנהדר, יצר סדרה יפהפייה, 'רדיאנט' שמה, שהיא בדיוק מה שחיפשתי: סיפור פנטזיה שמתנהל בעולם עשיר, עם דמויות הרואיות אך אנושיות, עלילה שמשלבת אקשן והומור, ונגיעות של רגש במקומות הנכונים.
"העבודה על הספר עצמו (בהוצאת מודן) הייתה מרתקת. היוצר הקפיד על כללי האסתטיקה של המאנגה, ולנו היה חשוב לשמר אותם בתרגום המילולי והחזותי גם יחד. לשם כך היה עלינו להבין את הפילוסופיה שמאחורי היצירה, ואז למצוא דרך לבטאה בעברית. לשמחתי, המתרגם שלומי שורצולד והמעצבת ורה גודמן הצליחו לשמר את העושר המקורי, ויצרו ספר שחולק כבוד לאומנות הזאת. אין ספק שהידיעה שהקוראים הישראלים יכולים סוף-סוף להיחשף למאנגה במלוא הדרה היא מספקת ומשמחת ביותר, ואני מקווה שהמפגש הזה יהיה תחילתו של מסע נהדר של גילוי".
10 צפייה בגלריה
ספרי ילדים
ספרי ילדים
"רדיאנט" – מאנגה במלוא הדרה

יש עוד שלוש מאות כמונו | מאת: יעל קליינר

שכשכתב היד של יעל קליינר הגיע ליעל שכנאי, המו"ל והעורכת הראשית של רימונים הוצאה לאור, לא היה לה ספק שהוא חייב להגיע לכמה שיותר קוראות וקוראים בגילי 14-12. "זהו ספר ביכורים שקשה להאמין שנכתב בידי אישה שמעולם לא הוציאה לאור ספר", אומרת שכנאי, "מדובר בספר פנטזיה עתיר הרפתקאות שעוסק בספרות, בספרים ובמילה הכתובה, עתיד להפוך לסדרת ספרים.
"דרך תמונה שתלויה בחדרה וצולמה על ידי אביה בתחנת רכבת בבודפשט, הגר, גיבורת הספר, גולשת אל מסע בעולם שבו כוחות נעלמים מנסים לשבש את השפה שנבראה בששת ימי הבריאה. היא וקבוצת נערות ונערים שהיא פוגשת, חוצים יחד יבשות וימים במטרה להציל את השפה ולמנוע את נפילתה בידי זרים. בעולם, מסתבר, יש עוד 300 כמותם, שדוברים כל שפה בארץ שאליה הם מגיעים, ויש להם כוחות פנטסטיים שעוזרים להם בפיצוח התעלומה"
10 צפייה בגלריה
ספרי ילדים
ספרי ילדים
"יש עוד שלוש מאות כמונו" - לדבר בכל שפה

אגודת בנדיקט הסודית | מאת: טרנטן לי סטיוארט

"מזמן לא נתקלתי בספר שהחזיר אותי אחורה בזמן אל חווית הילדות הקולקטיבית של הדור שלי: לקרוא משהו של סדרת מרגנית ולדמיין שאת יתומה שפותרת תעלומה ומפגינה אומץ, הגינות וחוכמה שתשאיר את כולם המומים," מספרת מאיה יסעור, עורכת ספרי נוער בהוצאת כנרת־זמורה־דביר. "מודעה משונה בעיתון מזמינה ילדים להשתתף במשימה חשאית. המון מגיעים להיבחן, אבל רק ארבעה מתקבלים. ומה משותף להם? הם ישרים, חכמים וכמובן - יתומים! הם נכנסים למקום שבו אין שום חוקים, ושם ינסו להציל את העולם מהכוח שמנסה להשתלט עליו".
"אגודת בנדיקט הסודית הוא הספר שייתן לילדות ולילדים של היום את מה ש"צ׳רלי בממלכת השוקולד" ו"האריה, המכשפה וארון הבגדים" נתנו להורים שלהם: גיבורים נפלאים, תעלומה מפתיעה, המון צחוק ומתח, והקסם הבלתי מוסבר של קריאת ספר טוב באמת. וגם קורס מזורז בקוד מורס, מיומנות חשובה לכל ילדה שחולמת להיות גיבורת הרפתקה ספרותית".
10 צפייה בגלריה
ספרי ילדים
ספרי ילדים
כמו הספרים הטובים של פעם. "אגודת בנדיקט הסודית"

האולימפיים | מאת: מיכל בכר

שני נערים, שתי נערות, שני עולמות, שתי שיטות שלטון, אימא אחת ושעון שלא מפסיק לספור לאחור. במה הם יבחרו כשכל עתידם מונח על הכף? אמת או ניצחון? ניצחון או צדק? צדק או אהבה? אהבה או אמת? "הסופרת מיכל בכר יצרה סיפור מתח מודרני לבני נוער וליאנג אדולטס," אומרת יונה טפר, עורכת בכירה לספרי ילדים ונוער בהוצאת הקיבוץ המאוחד. "הישגה הגדול של הסופרת, שלא נרתעת מלעסוק בשאלות כבדות משקל, הוא ביצירת סיפור מותח, זורם ומושך לקריאה, מלא הפתעות וקסם, שבאמת קשה להניח מהיד".
"הסיפור מתרחש במקביל בשני עולמות מנוגדים: אחד, דיסטופי, המושתת על עריצות, דיקטטורה וניצול (ומתכתב עם סיפור שמקורו במיתולוגיה היוונית), והשני ריאליסטי, המציג לקורא את הדמוקרטיה על חופש המחשבה והבחירה שבה. הסיפור נע בין העולם הטוטליטרי לדמוקרטי, כשעלילתו, הנמסרת מנקודת מבט של חמש דמויות שונות, מתרחשת תוך מרוץ נגד הזמן ומביאה לקצה שאלות מורכבות המעסיקות בני נוער, כמו שאלות של זהות, התבגרות, אהבה, נאמנות, פרספקטיבה וחברות".
10 צפייה בגלריה
ספרי ילדים
ספרי ילדים
"האולימפיים" - חמש נקודות מבט ושני עולמות

הַמשך הלאה - עלייתו ונפילתו של סיימון סנואו | מאת: רֵיינבּוֹ ראוול

"זו השנה האחרונה של סיימון סנואו, בז, פנלופה ואגתה בבית הספר לקסמים ווטפורד. אפשר לחשוב עליהם כמו הגרסה הבוגרת יותר, הפגומה יותר ובוודאי הלהט"בית יותר של הארי פוטר וחבריו בהוגוורטס", מספרת רונית רוקאס, עורכת ומו"לית הוצאת כנפיים. "סיימון סנואו, הגיבור, רחוק מלהיות מושלם כמו הארי פוטר. המנטור שלו מתחמק ממנו, החברה שלו נפרדה ממנו, ויש מפלצת אוכלת־קסם שנראית בדיוק כמוהו כשהיה בן 11 – רזה ומורעב ולבוש בבגדים עלובים. כסדרת פנטזיה להט"בית לנוער, יש בו בדיוק כמות הנשיקות והשיחות שאפשר לצפות מספר של ריינבו ראוול, אבל גם הרבה-הרבה יותר מפלצות.
"הספר החדש (בהוצאת כנפיים וכתר) הוא הראשון בטרילוגיה יוצאת דופן באיכותה, המיועדת לבני 14 ומעלה. זהו סיפור קסמים ומסתורין, אבל גם סיפור אהבה בין שתי דמויות נוגעות ללב, כל אחת בדרכה. המתרגמת חנה לבנת שימרה היטב את הסגנון היפה של המקור, ואף הוסיפה אחרית דבר שמפענחת את חידת הקסמים בעברית".
10 צפייה בגלריה
ספרי ילדים
ספרי ילדים
"המשך הלאה" - הגרסה הבוגרת והלהט"בית של הארי פוטר

טרילוגיית מורשת הותורן (משחקי הירושה, שושלת הותורן) | מאת: ג'ניפר לין ברנס

בימים אלו יוצא הספר השני בטרילוגיית מורשת הותורן. עדי זליכוב-רלוי, עורכת ספרות הילדים והנוער בהוצאת ידיעות ספרים, מספרת: "כשכתב היד של משחקי הירושה נחת במייל שלי היה לי ברור מהרגע הראשון שזה ספר שאני חייבת להוציא. השילוב של עלילה סוחפת, רומנטיקה מרגשת, תעלומה שיש לפצח, שלל חידות ומשחקי מילים, וגיבורה אחת פקחית וחסרת-כל שיורשת מיליארדר תימהוני בלי לדעת מדוע - מרכיבים את כל מה שנדרש מסיפור מצוין. זה ספר נוער אינטליגנטי שכבש את רשימות רבי המכר בעולם ועכשיו גם בארץ.
"אחרי תקופה רוויית תככים, רומנטיקה ופיצוח חידות באחוזת הותורן, על אייברי לאסוף את השברים ולנסות למצוא את האיש שעשוי להחזיק בתשובות לכל שאלותיה כדי שתבין סוף-סוף מדוע טוביאס בחר דווקא בה ליורשת. בספר ההמשך הסוחף ועוצר הנשימה מצטברים כעת עוד ועוד רמזים המצביעים על קשר משמעותי יותר בין אייברי למשפחה, עמוק יותר מכפי שיכלה לשער, וככל שהמסתורין גדל והעלילה מסתבכת, צצים עוד ועוד איומים ויריבים חדשים המוכנים לעשות כל דבר כדי להשאיר את אייברי מחוץ לתמונה".
10 צפייה בגלריה
ספרי ילדים
ספרי ילדים
"שושלת הותורן" – רומנטיקה מרגשת ופיצוח תעלומות

הצעירה מהבית הירוק | מאת: אורית עוזיאל

עוזיאל התחילה את הקריירה שלה בכתיבה בעקבות ילד אינדיאני שפגשה בטיול למקסיקו. היא נסעה לשם בעקבות בעלה לשעבר שעסק במחקר אנתרופולוגי והתאהבה במקום ובתרבות. ספרה החדש "הצעירה מהבית הירוק" הוא רומן היסטורי לנוער שנכתב בהשראת דמויות אמיתיות, ליסה והנס פיטקו, שהעבירו יותר ממאתיים פליטים דרך הפירנאים לספרד. הפליט הכי מפורסם שליסה פיטקו הצילה היה הפילוסוף היהודי גרמני הגדול ולטר בנימין.
לדברי בן ורד, עורך הוצאת מטר, "כשרונה הגדול של אורית עוזיאל הוא לצלול אל העבר ולדלות ממנו דרמת נעורים מרגשת, לכתוב אותה היטב ולהוביל את הקורא דרך סיפור מסע מטלטל ורצוף הרפתקאות. וכל זאת על רקע שנות מלחמת העולם השנייה, ימים נוראים וגורליים הקמים לתחייה ביד אמונה ומדויקת, כאילו פסעה עוזיאל לצד גיבורי הספר - פליטים יהודים צעירים - וחלקה עמם את צעדיהם, את כאבם, את שאיפותיהם ותקוותיהם".
10 צפייה בגלריה
ספרי ילדים
ספרי ילדים
לצלול אל העבר. "הצעירה מהבית הירוק"
ומהם ספרי הנוער או הנוער הצעיר שכבשו לאחרונה את הילדים והילדות שלכם? כתבו לנו בתגובות.
נטלי בלהסן היא סופרת ילדים ומאיירת ("בארץ השמיכה", "הנבט הקטן", "גברת מגזרת" ו"הסיפור של פצפונת"). בוגרת תואר ראשון ושני בספרות מאוניברסיטת תל אביב