5 צפייה בגלריה
קבוצות
קבוצות
מזל טוב! כפול 40
(צילום: Shutterstock)
השנה התחילה וקבוצות הוואטסאפ של ההורים נפתחו בהמוניהן - הקבוצה של הכיתה, הקבוצות של החוגים, הקבוצות של ההסעות ועוד ועוד. לפעמים עובר בקבוצה מידע חשוב, כמו מערכת השעות ומועד אסיפת ההורים, אולם אי-אפשר להתעלם מהעובדה שחלק גדול מהמידע הוא פחות ענייני, כזה שכולל עשרות הודעות מיותרות, ויכוחים בין ההורים, ועוד עניינים פחות נעימים.
האזינו: ד"ר אייל דורון על שינויים והתחלות חדשות. ynet radio

זה ששואל, וזה שמתלונן

גלית (שם בדוי), אימא לתאומים בני שבע, מספרת שהשנה היא החליטה, בניגוד לשנה שעברה, שהיא לא תתנדב לוועד ההורים בכיתה - בעיקר בשל התנהלות ההורים בוואטסאפ.
"בשנה שעברה ההתחלה הייתה מבטיחה, בעיקר כי זאת הייתה התחלה חדשה לכולנו, הורים וילדים, וכולם ניסו להיות נחמדים", היא מספרת, "בתחילת השנה העברתי הודעות מהמורה, ציינו ימי הולדת ועוד. אחרי כמה חודשים ניסינו לארגן פיקניק כיתתי, חלק מההורים התלהב, פרגן ושאל במה אפשר לעזור, אבל היו גם הורים שהתנהגו אחרת. היו כאלו שלא הפסיקו לשאול שאלות, ולהציע הצעות ייעול על פעילויות אחרות שהיו יותר מתאימות לדעתם. היו כאלו שהתעלמו לחלוטין, הם לא הודיעו אם בכוונתם להגיע או לא, והייתי צריכה לפנות אליהם שוב ושוב בפרטי.
"מנגד, היו כאלו שלא הפסיקו להתלונן על בחירת המיקום, על היום והשעה, או ששאלו מי צריך פיקניק בכלל", היא ממשיכה, "לקראת המפגש חלק מההורים פשוט הציפו אותי בהודעות שונות ומיותרות הן בקבוצה והן בפרטי. בהתחלה ניסיתי להגיד לעצמי שזה סימן טוב שההורים רוצים להיות מעורבים, ושכל כך אכפת להם, אבל מהר מאוד הרגשתי מותשת. בהמשך השנה למדתי שלצד ההורים שיש להם רצון טוב, שהם מתנדבים ומפרגנים, תמיד יהיו גם כאלה שבאופן קבוע מתלוננים ושום דבר לא מוצא חן בעיניהם. לקראת סוף השנה כבר ידעתי מראש כיצד כל הורה יגיב - ההורה המפרגן, ההורה המתלונן, ההורה ששואל, וזה שעושה הרבה רעש, מציע הצעות ולא מגיע בסוף לאף אירוע. לאחר כל ההתנסות המתישה הזאת היה לי ברור שהשנה אני לא מתכוונת להתנדב לוועד. הגיע הזמן שמישהו אחר ייקח את התפקיד לידיים".
קראו עוד:
5 צפייה בגלריה
קבוצות
קבוצות
"100 תמונות של ילדים? נראה לי מוגזם"
(צילום: Shutterstock)

40 איחולי מזל טוב, ו-100 תמונות של הילדים

ואם נדבר על המפרגנים, הרי שבכל קבוצה יש חגיגות יום הולדת שמלוות באיחולי "מזל טוב" וברכות למיניהן. אייל, אב לילד בן 10, מספר שזה החלק שהוא פחות אוהב בקבוצות הוואטסאפ. "אני לא מצליח להבין את הסיפור הזה", הוא אומר, "אימא אחת כותבת שיש מסיבה לילדה שלה, ומיד כל ההורים כותבים בזה אחר זה 'מזל טוב'. במהלך השנה לא פעם הגעתי למצב שהיו לי עשרות הודעות בוואטסאפ הכיתתי, וכשאתה יושב באמצע פגישה בעבודה זה ממש מסיח את הדעת. באמת שלא ברור לי למה 40 הורים צריכים לכתוב מזל טוב בזה אחר זה".
מבחינתו של אייל, הוא גם היה מצמצם את הצילומים של הילדים מכל טקס אפשרי או טיול: "אני מבין שהורים מתלהבים לראות צילומים של הילדים מטקסים בבית הספר או מכל פעילות שהיא", הוא מסביר, "אבל אני חושב שגם בנושא הזה יש איזו הגזמה. אין בעיה להראות צילום של כל ילד אבל לקבל יותר מ-100 תמונות של כל ילדי הכיתה בוואטסאפ נראה לי מוגזם ומיותר לגמרי".

רכילות על המורה, ומריבות בין ההורים

עניינים קצת פחות נעימים, שהפכו לחלק מקבוצות הוואטסאפ של ההורים, הם ללא ספק רכילויות על המורה ו/או המנהלת או מריבות והתלהמות של ההורים עצמם. "מיד כשהקבוצה נפתחה אחד ההורים שאל אם מישהו שמע משהו על המחנכת מכיוון שהיא חדשה ואף אחד לא מכיר אותה", מספרת רינת, אימא לילדה בכיתה ז', "מישהי ענתה לו ששמעו שהיא 'לא משהו, ונקווה לטוב'. מישהי אחרת כתבה שיש עליה סיפורים שהיא מורה גרועה, ושהעבירו אותה מבית ספר לבית ספר וככה היא התגלגלה אלינו. זה המשיך בעוד כל מיני השערות, ומהר מאוד השיחה התגלגלה לשיימינג של ממש נגד המורה".
מישהו הגיב או ניסה לעצור את זה? "אחד ההורים ניסה להגיד שהם מגזימים אבל כולם ירדו עליו, כתבו לו שאם הוא לא מכיר אותה אז עדיף שהוא לא ידבר. כמובן שהוא ענה להם, ומהר מאוד השיח הידרדר להתלהמות בין ההורים עצמם, ונוצר ויכוח לא נעים. אני חייבת להגיד שהתחושה הזאת הן של ההתלהמות, והן של השיימינג נגד המורה, צרמה לי מאוד. ובלי קשר המידע עצמו הדאיג אותי. הדבר האחרון שאת רוצה הוא שהילדה שלך תתחיל את החטיבה עם מורה שיודעים מראש שהיא בעייתית".
מה קרה בסוף? "הימים עברו, ואחרי אסיפת ההורים התברר לנו שזאת מורה שמלמדת בפעם הראשונה, כך שבעצם כל מה שכתבו עליה בקבוצה היה לא נכון. מיותר ועצוב לומר שאף אחד מההורים לא לקח אחריות או התנצל. כולם פשוט עזבו את הנושא הזה, והמשיכו הלאה".

ההודעה שנשלחה בטעות לקבוצה

יש הודעות שברור לכולם שלא שולחים בקבוצות הוואטסאפ, למשל, פרסומת לעסק שלך, תמונה אינטימית שלך או תמונה של הילד שלך כשהוא היה תינוק, גם אם לך הוא נראה הדבר הכי חמוד בעולם כולו. אולם לעיתים קורות טעויות. דנה, אימא לשלושה ילדים (7, 10, 14) מספרת כי באחת מקבוצות ההורים שהייתה חברה בהן היא שלחה בטעות וואטסאפ פרטי, שהיה מיועד לאימא אחרת מהכיתה, לקבוצה כולה:
"זאת הייתה אחת הפדיחות הגדולות שהיו לי", היא מספרת, "היינו בסיום מסיבת יום הולדת, הבת שלי פתחה את כל המתנות שקיבלה מהילדים, ופתאום קלטתי שיש איזה שקית עם חולצה. בהתחלה חשבתי שאחת הילדות שכחה את זה אצלנו אבל אז קלטתי שהייתה גם ברכה מילדה מהכיתה. הבנתי שזאת בעצם המתנה, והייתי די בהלם.
"בשלב הזה כתבתי לחברה שלי, שהיא גם אימא של ילדה מהכיתה, וואטסאפ בסגנון: "את קולטת שטלי הביאה לבת שלי במתנה חולצה משומשת? אני ממש בטוחה שזאת חולצה שמישהי כבר לבשה". שלחתי את ההודעה, והמשכתי בעיסוקיי. כמה דקות לאחר מכן קלטתי שהחברה שלי לא עונה, וזה היה לי מוזר. נכנסתי שוב להודעה והבנתי ששלחתי את ההודעה בטעות לקבוצה של הכיתה, ולא לחברה שלי".
מה הייתה התגובה בקבוצה? "בקבוצה הייתה שתיקה מביכה, ואני מיד מחקתי את ההודעה. קיוויתי שאף אחד לא ראה אבל לצערי זה היה מאוחר מדי. כמה דקות לאחר מכן אותה אימא הגיבה, וכתבה בקבוצה: 'תתביישי לך, זה ממש לא משומש. קנינו לבת שלך במתנה חולצה חדשה, וכנראה שהיא הורידה את התווית, וזרקה את פתק ההחלפה'".
היו לך מסקנות מהאירוע הזה? "התביישתי ממש, ולאחר מכן שלחתי לה בפרטי התנצלות אבל היא לא ענתה לי. בכל מקרה, מאז אני בודקת עשרות פעמים כל הודעה לפני שאני שולחת אותה".

העלאת המודעות ויוזמות יפות

חשוב לציין כי קבוצת הוואטסאפ משמשת לא פעם להעלאת מודעות של הורים לילדים בבית הספר הסובלים מרגישויות ו/או /מחלות שונות, וניתן גם למצוא בהן יוזמות יפות, החל מהתנדבות למען החיילים, למשפחות במצוקה או יוזמות מקומיות: "הגענו לעיר חדשה, והבת שלי מאוד חששה מהיום הראשון בבית הספר החדש, ומהמפגש עם הכיתה", מספרת נטע, אימא לילדה בת שמונה, "שיתפתי את המורה בחשש של הילדה, והיא מיד יצרה קשר עם אימא שנמצאת בוועד הכיתה. אותה אימא הכניסה אותי לקבוצת ההורים של הכיתה, ושלחה הודעה לכולם שהיא יוזמת מפגש בשעות אחר הצהריים להיכרות עם הבת שלי".
מה חשבת על ההודעה הזאת? "האמת היא שזה היה נראה לי די מוזר. בבית הספר הקודם שהיינו בו הודעה כזאת הייתה מתחילה ונגמרת בוואטסאפ, כך שלא תליתי בזה הרבה תקוות. להפתעתי תוך מספר דקות מרגע פרסום ההודעה הרבה הורים הגיבו וכתבו שנעים להכיר, ושהם ישמחו לעזור בכל מה שצריך. באותו יום כמעט מחצית מההורים ומהילדים בכיתה הגיעו למפגש. זה היה ממש נעים ומחמם לב, ובעיקר עזר לבת שלי להתחיל את השנה בצורה טובה".