גם בימים רעים מה שמניע אוהדי כדורגל זו התקווה התמידית. שהמשחק הבא יהיה טוב יותר, שחלון ההעברות ישנה את התמונה, שהעונה הבאה תיראה אחרת. לכן, בעקבות אותה תקווה, הקריאה להחליף מאמן היא הנוחה ביותר – שינוי אחד ואולי הגלגל יתהפך, קל וקצר יותר מרצף של חמישה-שישה מהלכים. במקרה של מכבי חיפה המינוי של ברק בכר הוא בהחלט הצעד הנכון, אבל אסור שיעקב שחר יחשוב שאותו צעד לבדו מספיק. אסור שיהיה היחיד.
בכר מאמן עם קבלות, אבל הוא לבדו לא יסגור את הפער מהמקום הראשון. כשהגיע לבאר-שבע לקח בכר קבוצה עם יומרות והפך אותה לאלופה, אבל צריך לזכור שיחד איתו הגיעו לקבוצה שיר צדק, בן שהר, מהראן ראדי וגם אחד בשם טוני ווקאמה. בכר הוא האיש שיודע להרים את המתג, אבל הוא אינו יכול להיות המתג עצמו. במכבי חיפה, בדיוק כפי שנכתב ונאמר לפני שנה, עדיין צריכים להשתדרג בקשר שיכול לשחק גם כמרכזי וגם כאחורי ביותר. להחתים מגן שמאלי עם יכולת התקפית. אולי אפילו לחשוב שוב על מרכז ההגנה של הקבוצה. יהיו שיגידו "לא צריך, המצב שם בסדר", אז להם נספר משהו על ג'ורדי קרויף.
2 צפייה בגלריה
ברק בכר במשחק
ברק בכר במשחק
ינסה לשבור את תקרת הזכוכית של חיפה. בכר
(צילום: עוז מועלם)
בימים הראשונים של ההולנדי בישראל הוא נפגש עם אנשי כדורגל שונים, חלקם אינטרסנטים, שניסו להסביר לו מה יש ומה אין לו בסגל. על השחקן ההוא סיפרו שהוא טוב, על האחר שמספיק לליגה הישראלית, אז הלך קרויף והביא שחקנים בדיוק לעמדות האלה. כנשאל למה הוא אמר "אני לא רוצה טוב, אלא מצוין". קרויף לא היה בוחר שחקנים גדול, אבל הרעיון הוא החשוב. בעונה בה יכול להגיע עשור ללא אליפות צריכים במכבי חיפה להבין שיש הבדל בין טוב למצוין.
זו הסיבה שמרקו בלבול לא מאמן הבוקר את מכבי חיפה. היא לא אמורה להסתפק בטוב, או במקום שני. פה, גם בשאלת ההסתפקות, האחריות עכשיו על בכר. בלבול, כך זה נראה, לא עמד מספיק על שלו. חלון ההעברות בינואר, בו לא הגיע קשר (והתוצאה הרסנית), היה מחדל. גם ההיסטוריה של בכר בהחתמת שחקנים רחוקה מלהיות מושלמת, אבל עכשיו יש לו משימה כפולה: גם לבחור נכון וגם להתעקש. לעמוד מול יעקב שחר ולדאוג – סליחה, לדרוש – שיגיע כל מה שצריך.
האתגרים הנוספים העומדים בפני בכר ברורים, ונדמה שאפשר להציג אותם בניסיון לדמיין את המפגשים העתידיים מול היריבה הגדולה. בכר הוא טקטיקן, אחד שמכין את הקבוצה שלו ליותר ממערך אחד בכל משחק, שמבצע שינויים בין משחקים ובתוך משחקים. היעדר תמרון כזה היה בולט בהפסדים למכבי ת"א העונה. מאז החלו הצהובים במינוי המאמנים הזרים עומד אחוז ההצלחה של בכר מולם על 40 אחוז, יותר מכל מאמן אחר בליגה. לשם השוואה, אחוז ההצלחה של מאמנים קודמים במכבי חיפה במשחקים האלה (כולל עם קבוצות אחרות) הוא: בלבול ורוני לוי 13 אחוז, גיא לוזון 6 אחוז.
2 צפייה בגלריה
אחוזי הצלחה גבוהים יותר מכל אחד אחר מול מאמני מכבי הזרים. בכר
אחוזי הצלחה גבוהים יותר מכל אחד אחר מול מאמני מכבי הזרים. בכר
אחוזי הצלחה גבוהים יותר מכל אחד אחר מול מאמני מכבי הזרים. בכר
(צילום: עוז מועלם)
זו לא רק הטקטיקה. מכבי חיפה תחת בכר חייבת להישיר מבט מול מכבי ת"א, כלומר חלק משמעותי מהעבודה הוא מנטלי. בחודשים שלו מחוץ לאימון העביר בכר הרצאות, רובן נגעו בעבודה מנטלית. באחת ההרצאות סיפר איך במשחקים מול אינטר דאג שהשחקנים יפעילו לחץ על ההגנה האיטלקית בדקות הראשונות כדי שירגישו שווים אליהם.
לא מדובר בעבודה קלה כמובן, אבל בכר, כאמור, כבר הראה שהוא יודע לנפץ תקרת זכוכית. לקחת קבוצה קרובה ולהביא אותה ליעד. לכן מינויו הוא מה שמכבי חיפה הייתה זקוקה לו. רק אסור שמישהו יחשוב שפה הסתיימה העבודה.