האצן כריסטיאן קולמן, או אם תרצו האיש המהיר בעולם, שילם ביוקר על חוסר האחריות שלו ונענש בהשעיה לשנתיים – השעיה שתשאיר אותו מחוץ לאולימפיאדה (אם זו אכן תתקיים).
קולמן, שתוצאת השיא שלו בריצת 100 מטר היא 9.76 שניות (האדם השישי המהיר בהיסטוריה), מצטרף לשורה ארוכה של ספרינטרים שהושעו בעקבות פרשיות סמים, אם בגלל שנכשלו בבדיקות שעברו או כמו האמריקאי בן ה-24 עצמו פשוט לא היו זמינים לבדיקת פתע של היחידה ליושרה באתלטיקה, שמטרתה לפקח ולאכוף את תקנות איגוד האתלטיקה העולמית.
4 צפייה בגלריה
כריסטיאן קולמן
כריסטיאן קולמן
הצטרף לרשימה לא מחמיאה בכלל. כריסטיאן קולמן
(צילום: AP)
למעשה, כל אתלט בטופ העולמי צריך לדווח באופן רציף על מיקומו בטווח זמן של שעה – כך שאם יגיעו בודקים לביתו או למקום בו דיווח שהוא אמור להימצא בו, הוא צריך לפגוש אותם תוך פחות משעה ולהיבדק. אם הם לא נמצאים במקום שדיווחו עליו מראש, מבחינת הבודקים זה זהה לבדיקה חיובית.
החקירה של קולמן התבססה על מספר בדיקות שהוא החמיץ בין ינואר לדצמבר 2019, כשבפעם הקודמת שנפתחה חקירה בעניינו, האישומים נמחקו בעקבות פרט טכני שהציל אותו. אבל לא הפעם. במקרה אחד, הוא היה אמור להיות בביתו בקנטאקי, אבל למעשה התחרה באייווה. באחר, הוא טען שהוא עושה שופינג לפני חג המולד בקניון סמוך לביתו, אבל לא פגש את הבודקים בזמן.
בחודש יוני האחרון הוחלט להשעות אותו עד לסיום הדיון בעניינו, שנחתם אתמול (שלישי) עם השעייתו לשנתיים. אז הוא פירסם פוסט ושלל כל שימוש בחומרים משפרי ביצועים: "מעולם לא השתמשתי ולעולם לא אשתמש בחומרים כאלו או בסמים. אני מוכן להיבדק בכל יום לאורך הקריירה שלי רק כדי להוכיח את חפותי".
4 צפייה בגלריה
כריסטיאן קולמן
כריסטיאן קולמן
"מעולם לא השתמשתי בסמים". כריסטיאן קולמן בגמר אליפות העולם ב-2019
(צילום: AP)
קולמן כאמור הצטרף לרשימה לא מחמיאה של ספרינטרים שהכתימו את שמם, והאמת היא שהמספרים מדהימים במיוחד. מתוך עשרת האנשים המהירים בהיסטוריה (תוצאה לאתלט), שבעה נתפסו על שימוש בחומרים אסורים או הושעו בשל הפרת התקנות של איגוד האתלטיקה הבינלאומי בנושא. השלושה ששמם עדיין נותר נקי הם אוסיין בולט, מוריס גרין וריצ'רד תומפסון.
אם נכנסים קצת יותר פנימה, אז מתוך 53 התוצאות המהירות בהיסטוריה, 36 שייכות לאצנים שהושעו, שתיים לגרין – וכל השאר (15 בסך הכל) לבולט.
מעבר לעובדה שהוא אלוף העולם מדוחא 2019, קולמן גם מחזיק בשיא העולם בריצת 60 מטר באולם (6.34 שניות). לכולם אין ספק שהוא היה המועמד מספר 1 לזכות גם במדליית הזהב האולימפית, אך עכשיו המרוץ נפתח לחלוטין, כשיש כמה טוענים לכתר.
סוכנויות ההימורים מצביעות על נואה ליילס (23), ששיאו האישי עומד על 9.86 שניות, כפייבוריט לסיים בראש הפודיום בריצת ה-100 מטר. ליילס בכלל מעדיף את ה-200 מטר, שם הוא אלוף העולם ובעל התוצאה הרביעית בכל הזמנים, אבל כבר הצהיר שהשאיפה שלו היא לעשות את הדאבל בשני הספרינטים.
4 צפייה בגלריה
כריסטיאן קולמן ונואה ליילס
כריסטיאן קולמן ונואה ליילס
הפייבוריט בהיעדרו של קולמן. נואה ליילס עם חברו
(צילום: AP)
הקנדי אנדרה דה גראס (בן 25, שיא אישי של 9.90 שניות) היה אמור להפוך לכוכב הבא של האתלטיקה העולמית אחרי בולט, אבל סבל מפציעות חוזרות בשריר הירך האחורי עד שחזר בשנה שעברה לאליפות העולם לכושר מלא, וזכה בכסף ב-200 מטר ובארד ב-100 מטר.
מלבדם ברשימה נמצאים גם טרייבון ברומל (בן 25, 9.84 שניות), שבגיל 19 פחות או יותר הגיע לשיא שלו, אבל מאז נאבק בפציעות והתקשה לחזור לכושר שאפיין אותו בתחילת הקריירה. וגם דיוויין אודודורו (24, 9.86 שניות) מניגריה, האמריקאי רוני בייקר (27, 9.87 שניות), ג'סטין גאטלין (38, 9.74 שניות) הוותיק ואפילו מייקל נורמן (22, 9.86 שניות) שבכלל מתכונן לריצת ה-400 מטר.