מהפכה בשייט הישראלי: הגולש הצעיר יואב כהן מקיסריה צפוי להיות הנציג בטוקיו על חשבונו של המדליסט האולימפי שחר צוברי. כך נודע ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet.
כהן בן ה-21 סיים את אליפות העולם בקאדיס במקום החמישי, ובכך השתווה לצוברי (14 בלבד) עם 53 נקודות, אך נראה כי הדו־קרב הסוער על הכרטיס הבודד בדרך לשובר שוויון. מדובר במהלך דרמטי במיוחד, מאחר שהגולש בן ה-34 היה זה שאמור לצאת בקיץ שעבר לטוקיו, אלא שהמשחקים האולימפיים נדחו בשל הקורונה, והוחלט על סדרת מבחנים נוספת.
4 צפייה בגלריה
יואב כהן
יואב כהן
יואב כהן
(צילום: אורן אהרוני)
צוברי הגיע לאליפות כשהוא מוביל ב-24 נקודות על פני יריבו, אבל התוצאות באליפות העולם טרפו את הקלפים. המאמן הלאומי גור שטיינברג אמור להכריע ביום רביעי בפני הוועדה המקצועית, וההערכה באיגוד השייט היא כי גולשי הנבחרת יתבשרו על הבחירה בכהן עוד יום קודם, במסגרת שיחת הסיכום המסורתית של אליפות העולם.
שטיינברג יכול להיות מרוצה מההישגים של הנבחרת בספרד, כששלושה נציגים שלו הגיעו לשיוט המדליות, כולל תום ראובני שסיים שישי ויואב עומר העשירי.
4 צפייה בגלריה
שחר צוברי. איבד את הבכורה
שחר צוברי. איבד את הבכורה
שחר צוברי. איבד את הבכורה
(צילום: EPA)
שטיינברג הציב מראש סעיף לפיו מעבר לעניין הניקוד הפנימי, יהיה לו את המנדט המקצועי מי מבין השייטים להוציא למשחקים האולימפיים, ובעקבות שובר השוויון, ההחלטה שלו תהיה אבסולוטית. מעבר לדחיית המשחקים בטוקיו בשנה, כנראה שמה שעוד יותיר את צוברי בחוץ אחרי שלושה משחקים רצופים זו הפציעה בקרסולו במהלך תחרות גלישה אקסטרימית שנערכה בחיפה ועיכבה את ההכנות שלו.
כהן מצידו ניצל עד תום את דחיית המשחקים והבשיל משמעותית בשנה האחרונה, התחזק פיזית ומנטלית ופרץ בדיוק ברגעים החשובים. אחרי שעמד על הפודיום בתחרות זניחה לפני שלוש שנים במנדנבליק שבהולנד שהייתה תפורה למידותיו עם רוחות חלשות, שהשנה הוא שהשנה הוא העשיר את יכולותיו במגוון רוחות, התייצב על רוחות קלות עד בינוניות, כשבקיצוניות החלשות או החזקות עדיין קשה לו יותר.
4 צפייה בגלריה
יואב כהן
יואב כהן
יואב כהן במים. למד לעבוד במגוון רוחות
(צילום: Sailing Energy)

הדחייה שהפכה את הקערה

מעבר לדחיית המשחקים, גם הפציעה של צוברי בקרסול במהלך תחרות גלישה בחיפה, שעיכבה את ההכנות שלו לאליפות העולם, השפיעה על ההחלטה, וככל הנראה הוא יישב בבית אחרי שלוש אולימפיאדות רצופות, כולל ארד בבייג'ינג 2008. כהן, מצידו, ניצל בצורה מושלמת את הזמן שקיבל. הוא השתפר בשנה האחרונה, התחזק פיזית ומנטלית – ופרץ בדיוק ברגעים החשובים. בנובמבר האחרון זכה בתואר הגדול הראשון שלו, אליפות אירופה, כשהקדים את צוברי ואת אלוף העולם, ההולנדי קיראן באדלו, והוכיח שהוא מוכן לדבר האמיתי.
כהן גדל ביישוב קדימה, ובעקבות הצטיינותו בקייטנת שייט משפחתו העתיקה את מקום מגוריה לקיבוץ שדות ים, שבו נמצא מועדון איכותי במסגרתו התחרה גם האלוף האולימפי גל פרידמן. כהן החליט להתמקד פחות בלימודים ולהתרכז יותר בים, אבל לא האמין שהרגע הגדול שלו יגיע כבר עכשיו, כאשר התכנון היה פריז או לוס אנג'לס.
4 צפייה בגלריה
יואב כהן, גור שטיינברג, שחר צוברי
יואב כהן, גור שטיינברג, שחר צוברי
שטיינברג עם כהן וצוברי
(צילום: אורן אהרוני)
אתר השיוטים האולימפיים בטוקיו נחשב למקום לא יציב שעשוי לכלול רוחות חזקות במקרה של טייפונים, אבל לרוב רוחות בינוניות, שמתאימות יותר לכהן. עד למשחקים בטוקיו, המטרה באיגוד השייט היא להמשיך את המתכונת של השנתיים האחרונות, ומעניין יהיה לראות אם צוברי יסכים להיות עוד חלק ממנה, עם יציאה לתחרות בהולנד ובעיקר אימונים בישראל, בשל התנאים שמדמים את טוקיו וגם בשל מצב הקורונה ביפן.
"מתוך כבוד כלפי הוועדה המקצועית, הם יהיו הראשונים שישמעו ברביעי הבא את ההמלצה שלי לגבי השייט שייצג את ישראל בטוקיו", אמר שטיינברג. "אני נחוש שיהיה לנו את המועמד החזק ביותר בטוקיו".