מרקוס רשפורד מסעיר את בריטניה, וזה לא רק בגלל השלושער הנהדר מול לייפציג ב-16 דקות או שער הניצחון מול פריז סן ז'רמן בחוץ. הקיצוני של מנצ'סטר יונייטד (23) עצבן לא מעט פוליטיקאים כשיזם עצומה למען ילדים רעבים ואסף למעלה ממיליון קולות. רשפורד טוען שנגיף הקורונה פגע קשות במשפחות עניות והציע לחלק לילדיהם ארוחות חינם ופעילויות בתקופת החגים לששת החודשים הבאים. ההצעה הוגשה לפתחו של הפרלמנט, אך חברי המפלגה השמרנית, בהם ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, דחו אותה ברוב גדול.
רשפורד, שדיבר בעבר על כך שגדל בתור ילד עני והיו ימים שלא קיבל ארוחת ערב, ממש לא מוותר והבטיח כי ימשיך במאבקו: "צריך לשים בצד את כל רעשי הסביבה והפוליטיקה ולהתמקד במציאות. הרבה ילדים הולכים לישון רעבים ועם תחושה שהם לא חשובים מספיק - לא מעט בגלל אמירות פוגעניות של פוליטיקאים. צריך להפסיק עם הסטיגמות, השיפוט וההאשמות אחד כלפי השני, הפוליטיקה מערפלת את מה שחשוב באמת, וזה אנושיות".
4 צפייה בגלריה
מרקוס רשפורד
מרקוס רשפורד
נחוש במאבקו. מרקוס רשפורד
(צילום: EPA)
רשפורד מבקר במרכז חלוקת מזון שנקרא על שם אימו

אפילו קלופ התפעל

בן בראדלי מהמפלגה השמרנית טען שהממשלה עושה מספיק למען משפחות עניות: "לתת להם מתנות לא יפתור את הבעיה, זה כמו לשים פלסטר". לכך רשפורד השיב: "אני לא מאשים אף אחד, רק מבקש שנעבוד יחדיו כדי להגן על אותן משפחות שנפגעו מהנגיף, אסור לערב פוליטיקה".
בחודש יוני האחרון רשפורד שיתף פעולה עם ארגון צדקה ודאג להאכיל יותר ממיליון וחצי ילדים רעבים בזמן שבתי הספר במדינה הושבתו. על פעילותו החברתית הוענקו לו תארי MBE במסדר האימפריה הבריטית וד"ר של כבוד מאוניברסיטת מנצ'סטר. בעבר זכו בכבוד אגדות נוספות של מנצ'סטר יונייטד, סר אלכס פרגוסון וסר בובי צ'רלטון. חברה לא רעה להשתייך אליה.
הציוץ של רשפורד אחרי השלישייה מול לייפציג
4 צפייה בגלריה
קלופ על הקווים
קלופ על הקווים
"קמפיין מדהים". יורגן קלופ
(צילום: רויטרס)
אבל כאמור לא כולם מתרשמים מכך. פוליטיקאי נוסף מהמפלגה השמרנית, ברנדן קלארק-סמית', אמר שהוא מתנגד לרעיון של "הלאמת ילדים" וכי אסור להסתמך על יוזמות של סלבריטאים: "צריך לקחת אחריות ולהתעמת עם הבעיות האמיתיות, לא לפתוח עצומות ברשת".
בכדורגל האנגלי לעומת זאת רשפורד קיבל תמיכה גורפת. מאמן ליברפול יורגן קלופ הודה בכנות: "קמפיין מדהים. הוא משחק עבור יונייטד, מה שהופך את זה ליותר קשה, אבל ברגעים כאלה אנחנו, בני האדם, חייבים להישאר מאוחדים". לידס, עוד יריבה מרה של השדים האדומים, תרמה אלפי פאונד למטרה.
גם קבוצות כדורגל נוספות תרמו ואפילו נבחרת הראגבי של אנגליה נרתמה למאבק. גם מחוץ לעולם הספורט הצטרפו למהלך ומספר בעלי עסקים ומועצות מקומיות, כולל אלה המשויכות למפלגה השמרנית, הציעו ארוחות חינם.

פתיחת עונה מסחררת

רשפורד נולד במנצ'סטר לאם יחידנית קשת יום והוא הצעיר מבין חמישה ילדים. הוא סיפר כי הסתמך בצעירותו על ארוחות חינם ועל תרומות משכנים וממאמניו. "המערכת לא בונה על כך שמשפחות כמו שלי יצליחו, לא חשוב כמה קשה אימי עבדה", כתב לפרלמנט הבריטי.
כמו ספורטאים רבים, הכישרון שלו שימש לו כמפלט, ולמרות עניין מצד ליברפול ואברטון ושבוע אימונים בילדים של מנצ'סטר סיטי, בחר ביונייטד הודות לאחיו שייעצו לו. רשפורד הצטרף לקבוצה הבוגרת בעונת 2015/16 וכבש צמדים בבכורה שלו באירופה ובפרמייר-ליג - בהחלט פתיחה מסחררת.
4 צפייה בגלריה
הצטיין מהרגע הראשון. רשפורד ב-2016
הצטיין מהרגע הראשון. רשפורד ב-2016
הצטיין מהרגע הראשון. רשפורד ב-2016
(צילום: AFP)
בעונה הראשונה שלו סיפק שמונה שערים ב-18 הופעות והשתפר בכל שנה בהדרגה, עד שהתפוצץ ב-2019/20 עם 22 כיבושים. אגב, בעונה הנוכחית יש לו כבר שבעה שערים בשש הופעות בלבד. יונייטד בינתיים מקרטעת בליגה, שם רשפורד הבקיע פעמיים, אבל בליגת האלופות היא לוהטת עם מאזן מושלם אחרי שני משחקים.
במחזור הפתיחה החלוץ כבש כאמור שער ניצחון נהדר בפארק דה פראנס, בדרך ל-1:2 מרשים על פיינליסטית ליגת האלופות פ.ס.ז'. אבל גולת הכותרת הייתה במחזור האחרון - שלושער מפחיד ב-16 דקות ו-0:5 מוחץ על לייפציג באולד טראפורד. באנגליה יצאו מגדרם והשוו אותו לקיליאן אמבאפה וארלינג הולאנד, ככל הנראה שני השחקנים הצעירים הטובים בעולם. "לא יכול להפסיק לחייך", צייץ רשפורד בסיום. "חיכיתי לזה הרבה זמן, חבל שהאוהדים לא יכלו להיות כאן כדי לחוות זאת איתי. זה נראה כאילו שאנחנו יכולים להבקיע בכל פעם. הייתה יופי של עבודת צוות וקשה לבקש יותר מזה בנסיבות הקיימות".
רשפורד, שהפך לחמישי בתולדות ליגת האלופות שנכנס כמחליף וכובש שלישייה, "חיקה" את ההופעה של מאמנו אולה גונאר סולשיאר מ-1999, האחרון שעשה זאת. הוא יכול היה גם להשלים רביעייה, אך ויתר לאנתוני מרסיאל שכבש מהנקודה הלבנה: "דיברנו קצת לפני הבעיטה והרגשתי בטוח באנתוני, ככה שלא הייתה שום בעיה". בחור טוב, כבר אמרנו?
4 צפייה בגלריה
סולשיאר מחלק הוראות לרשפורד
סולשיאר מחלק הוראות לרשפורד
"כל מה שאפשר לבקש מחילוף". סולשיאר מחלק הוראות לרשפורד
(צילום: EPA)
סולשיאר עצמו התייחס לבליץ של רשפורד: "הוא נכנס ועשה את העבודה, אבל הקבוצה הכינה לו את השטח. בכל מקרה, זה כל מה שאפשר לבקש מחילוף". בליגה כאמור התוצאות פחות טובות ובמחזור האחרון יונייטד הפסידה 1:0 לארסנל בבית.
הערב (19:55) השדים האדומים יפגשו בחוץ את אלופת טורקיה בשקשהיר ורשפורד יודע שחייבים לשים את ההפסד בליגה מאחור: "ניתחנו את ההפסד לארסנל, אסור לנו לשקוע בזה יותר מדי, אחרת זה ישפיע עלינו במשחק הבא. חשוב לפתוח דף חדש ולמצוא את הדרך להשיג שלוש נקודות".
ומה לגבי הצעת החוק שנדחתה? "נגיש אותה שוב בכריסמס, לחלוטין. נמשיך לעשות זאת עד שהממשלה תשנה את דעתה", בטוח רשפורד.